Juridik
kindvall: Nu var det ju TS farmor som nämndes i kontraktet, inte fastern. Är farmor ens i livet så hon kan åberopa rätten till sin avstyckning? Sedan lär det ju ändå inte vara giltigt idag då formkraven som HerrOso listade inte är uppfyllda. Från första inlägget "Samtidigt löste han ut sina syskon" Hur såg uppgörelsen ut här? Fick fastern ut mindre ersättning pga att hon hade en bit mark
hempularen: Även om pannorna går att återanvända så är det dyrare att ta ned dom hela, sortera ut trasiga osv. Än att slänga ned dem och köpa nya. Gör man jobbet själv så kan det löna sig att återanvända
Dowser4711: TS skriver att väggen inte är bärande, men även: [citat] Om integriteten i taket skadas när man tar bort en vägg så var den bärande, oavsett om det stod så på ritningen eller om det ens avsågs när huset konstruerades... Jag har tidigare i tråden rekommenderat TS att ta in någon annan för en ny bedömning om han tror att byggnadsingenjören har fel. Men jag antar att TS själv hade
Huruvida: Och att sådan fordran har förmånsrätt framgår av Lag (1973:1152) om förmånsrätt för fordringar enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter.
PatrikJo: Läste precis igenom din förra tråd. Har du hunnit få svar från besiktningsmannen, lagt värmeslinga i hängrännan och gjort en OVK på de fem åren som gått?
tompaah7503: [citat] Den är lätt omskriven från Konsumentverkets egen information https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Robin_: [citat] Var mer av nyfikenhet jag åkte dit för att se vad Ingram Micro var för leverantör. Sen när han pratade om elgiganten där jag precis hade beställt saker men hämtat i butik blev jag såklart fundersam. Blev dock ställd när han sedan gav mig paketet så jag tog det och gick vidare hemåt.
marbohgus: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/skadeersattning-och-inlosen-lm/ratt-att-krava-inlosen--lm/
mlkjhr: [citat] Se till att skriva ett avtal innan försäljningen så är problemet löst.
UffeH: Det jag reagerar mest på är att bilplatsen alltså befinner sig precis framför husets entrédörr! Där man vill göra lite fint och välkomnande ska det alltså stå en bil! Jättedumt. Om parkeringen så kan jag jämföra med min egen plats, som är rätt bred, men vi parkerar två bilar där. Den ena backas in med högersidan mot en häck, så de dörrarna går inte alls att öppna. Den
Anaii: [citat] Nu är det så ja. Det har inte alltid varit så och det ändrades ganska troligt pga att det fuskades en del så som beskrivs tidigare.
Morgan1: 11 § En fastighetsmäklare får inte i anslutning till sitt förmedlingsuppdrag köpa en fastighet som han eller hon har eller har haft i uppdrag att förmedla. Hittade paragrafen :)
granis137: gammal tråd men blev det någon klarhet i det här fallet?
Dowser4711: [citat] Det har du ju helt rätt i! Tänkte bara reflexmässigt nockhöjd, men får man ha 7.5m byggnadshöjd går det ju att klämma in 3 våningar på garaget. :) (Om det inte vore för att antalet våningar är begränsat till 2 som i detta fall)
Byggtankar123: [citat] Efter många diskussioner och där vi hänvisade till försäkringsbolaget så tog tillslut byggfirman på sig att ändra installationen så den blev godkänd. Där emot har aldrig firman erkänt sig gjort fel. Detta var en väldigt speciell situation då flera yrkeskunniga parter såg olika på installationen. De var tom upp i något typ av byggråd där flera intressenter ingår. Vet
Enolf: [citat] Jag kan inte komma ihåg att jag läst många, eller faktiskt inte ens ett enda inlägg i tråden som innehåller kritik mot det sätt farthinder byggs, och samtidigt ifrågasätter dess existens eller nytta. Tvärtom, kritiken handlar om hur de byggs varför man inte istället sänker högsta tillåten hastighet hur man skyltar och målar dem ...och jag kan även tillägga hur de
Dowser4711: Ett bygge brukar *alltid* se ut som en katastrofzon strax innan det blir klart, speciellt om många aktörer jobbar mot en gemensam deadline. Men, de får ju fortfarande inte utsätta anställda eller besökare för risker. Dock är det ju valfritt hur snyggt, ”färdigt” och uppstädat man vill ha vid sin invigning. Om eluttag är öppna och sladdar hänger fritt är ju inget faromoment om
Bart: Hur har det gått för er? Fick ni till en dialog med grannen?
Dowser4711: I vårt fall hade det tagits beslut på en stämma om relining. Utifrån det fick medlemmar rätt att göra renovering. Några år senare togs ett nytt stämmobeslut om att istället byta ut stammarna. Det har informerats om att de som drabbats negativt av denna ändring, dvs renoverade under mellantiden, ska ersättas och utan extra kostnad få samma standard som de själva renoverat till. (Som
saleka: [citat] Inget krig men ingen uppfart heller. Vi gav oss på några andra projekt innan. Jag ska försöka komma ihåg att skriva här hur det löser sig. Men troligen inget nytt för än nästa år.
redarn: I vanliga fall har väl VA bolag ledningsrätt snarare än servitut? Ett servitut kan bara tillkomma om nyttan för den härskande fastigheten är större än intrånget, och VA-bolag brukar inte äga sådan fastighet. I stället ska de använda sig av ledningsrätt, medan en fastighet "bakom" en annan kan ha servitut på ledning eller väg. Så kolla först att det inte finns någon
etompau: I Sverige har vi en offentlighetsprincip som gör att i stort sett alla kommunala och andra myndigheters dokument är tillgängliga för den enskilde medborgaren. Dokumenten ska skyndsamt lämnas ut till den som efterfrågar dom. Dokument som är 15 år eller äldre ska inte vara några problem att få fram.
Rebsve: [citat] Äh, jag skrev fel. Menade faktura!
crappyusrname: @Minsing Testar att tagga ts. :)
rqx: Gammal tråd, men reglerna från GVK ni pratar om gäller vad jag vet vattenrör och inte elrör. Övriga genomföringar som bryter väggens tätskikt Förutom rörgenomföringar så finns andra typer av produkter som installeras i våtrum och och därmed bryter väggens tätskikt. Placering av produkten och genomföring avgörande för ett vattentätt resultat. För genomföringar i våtzon 1
Holmspel: [citat] Såg att fingrarna inte följde med tankarna :P Vad jag menade var att gör föräldrarna inget åt bullret så är det nya ägarnas problem. Eventuell värdesänkning är såklart er familjs bekymmer.
Räknenisse: [citat] Det korta svarat är att om användningen har lång tradition och inga bättre alternativ finns så är det troligt att man kan få ett officialservitut. Men det är alltid en fråga om avvägning mellan olika intressen i det enskilda fallet, så helt säker kan man inte vara. För vatten utan tillhörande strand lär väl den belastning det skulle innebära för ägaren vara ganska liten
Demmpa: Inga svar på dina frågor men däremot frågor som felet kan hänga på. Vet du hur dräneringen (under/utanför husets sockel) och fuktskyddet (på väggen) är utfört? Är det "platonmatta" eller isolerskivor (tex Isodrän) på väggarnas utsida? Är det fuktskadat precis nere vid golvet eller är det en liten bit upp? Om skadan är en bit upp på väggen så är det antagligen själva
Nötegårdsgubben: Äldre jordabalken är från 1734, men som @useless är inne på finns en lag om arrendators förköpsrätt från 1943. Den ändrade säkert i jordabalken också. Det går att hitta alla 1734 års lagar här: http://www.wisberg.se/wisberg.se/lagar.htm Exakt lydelse 1943 kräver dock att man vet vilket lagrum det gäller om man ska hitta en specifik äldre lydelse.