Juridik
Stefan1972: omöjligt att svara på om man inte vet vad en "viss problematik" innebär. För den del innebär en liten svart prick ett enormt problem och för andra så kanske de inte bryr sig förrän de trampar igenom golvet.
Marcus_L: [citat] Som jag skrev i ett av mina inlägg tidigare, om man med ett namn och av sammanhanget kan antas veta vem personen är så är det en personuppgift. Även fotografier av en person och mejladresser kan vara personuppgifter. Så om man skall vara petig så får du inte längre publicera fotografier på nu levande personer utan deras samtycke på t.ex. Facebook. En mejladress som
ArneTW: [citat] Jag håller inte med. Självklart ska man få bygga uthus mm på egna gården men börjar man köpa markplättar och uthus av varandra så är det recept på framtida fejder. De som nu och i framtiden vill flytta ut på landet uppskattar uthus och en egen gårdsplan så värdeminskningen av det kvarvarande huset är mycket större än värdet uthuset. /ATW
Porsvant: Ring kronofogden och fråga om skulder och skattemyndigheten om inkomster. En hyresgäst bör ha tre gånger hyran i inkomster inräknat bostadsbidrag. Ett personnummer får du av folkbokföringen på skattemyndigheten om du har namn och adress. Gå på magkänslan. Om det inte känns klockrent så avstå från att ta den hyresgästen. Kolla skattereglerna i förväg också så du ser att
useless: Svaret på 2 är väl att skatteverket inte har någon koppling till eller synpunkter på stadsplan, bygglov, etc. Taxeringskoden uppdateras om det behövs senast vid nästa fastighetstaxering så att den matchar fastighetens aktuella användning.
Ville_Vessla: 6 fastigheter med egna mätare borde väl gå fort att räkna ut, vi har 63 fastigheter med samma upplägg, dock inte en samfällighet utan en förening som man får gå ur om man vill.
Kalabalikbygge: Har hus byggarna släppt på spärrförbindelsen? Om inte så är du eller ni tvungna att fortsätta betala en högre ränta utifrån att huset köp som är nybygg ligger på ett hypotekslån. Slut fakturan behöver du inte bestrida enbart invända dig mot den, då kan husbyggaren inte ta ärendet till Kronofogden samt du är inte tvungen till att betala dröjsmål ränta. Blir det tingsrätten
hempularen: Flera lägenheter som drabbats. I princip samtliga ytskikt, golv osv. Det låter som "din" vattenskada är rätt liten, men om det är ett rör som läcker så kanske de måste bryta upp även i grannlägenheten dit röret går? Det låter som föreningen börjar närma sig ett stambyte, om avloppsrör börjar läcka såhär. Räkna med att den dag det sker så kommer ditt nya badrum att rivas
kindvall: Slitage är en gradvis försämring som oundvikligen leder till "sönder". Om pumpen tuffar på utan att ge bättre inomhusklimat, är den sönder då?
Daniel 109: Det som åtgärdats är väl till stor del brandväggar inne i vinden. Har man även tagit bort takfotsventilation?
harry73: Läste på lite om vad som gäller med kvarglömda grejor i en hyresrätt. Hyresvärden ska uppmana förra hyresgästen skriftligt att ta bort sina saker och efter 3 månader får hyresvärden slänga sakerna eller behålla det han vill ha. Uppmanar han inte hyresgästen, då gäller 6 månader efter flytten/slutet på kontraktet
HusISkogen: Husleverantören åtgärdade takfoten, plåtfirman som vi hade på plats fixade till taket. Panelen kom vi överens om att behålla då vi ändå åker på att skarva på ungefär lika stor yta, oavsett längd. Allt är fint för stunden. Tack för feedback
Centermonterad_tumme: [citat] Det är kfms kostnad som ska täckas, inte enligt någon fastlagd prislista utan för den faktiska kostnaden. Fråga en flyttfirma vad dom skulle ta för att packa och bära ut allt, där någonstans är kostnaden
Strumpberg: @Markarbetaren Kan du höra av dig till mig via PM? Dina inställningar hindrar mig från att kontakta dig privat.:)
Daniel 109: https://www.byggahus.se/ekonomi/hantverkarnas-rabatter-kan-vara-olagliga
rävlyan: Inga problem för dig eller hantverkaren , inte tillsammans iaf , hantverkaren ska skicka till skattmasen och begära ut det som ligger inom ROT , om han gör fel så påpeka för hen att göra om och säg vill inte betala utan ha det skattevägen enligt de regler som finns för ROT , men tror inte du kommer undan att betala ,men kan skriva till hen om att skicka in en ny ROT-ansökan och en
Dan Hällgren: Du avser att flytta till denna bostad men inte just nu, vilket betyder att dom har svårt att neka er medlemskap.
Anonymiserad 88753: [citat] Ett litet tips: Jag tycker absolut att ni ska försöka få det till att det här samboskapet nu har upphört! Min erfarenhet är att det råder enorm resursbrist i äldrevården och om det finns någon anhörig som kommunen kan stjälpa över ansvar på så gör kommunen det. Jag vet många inkl egna släktingar som får kämpa otroligt för att få avlastning bara några timmar när de
nino: Att man kaklar över en dosa eller annat hål är väl inte helt ovanligt... speciellt om man inte själv har tätskiktat, men även då händer det. Är det dessutom tätskiktsmatta så är det ännu svårare att hitta på hål som inte är upptagna i mattan. Ventilationshålet var ju inte alltför vackert.. verkar som om dom glömt elröret oj efteråt borrat och trätt ner slang till en dosa
Johnny Jacobsson: Tack det värmer men just nu hinner ja inte med mer än att jobba typ. Ska sätta vägräcke sen som stopp så det ser mer estetiskt ut men min hjälp ligger på sjukhuset så det kommer dröja. Just nu njuter jag av att inte ha bilar på min tomt som stör mig.
eklov: Nu ska ni få veta hur det utvecklat sig: Jag fick fram kakelsättningsföretaget via våtrumsintyget, som fanns i original i en pärm hos föreningen. När jag bad dem att komma och justera kaklet, så jag sedan kunde få en 90x90 cm duschhörna inmonterad.hänvisade de till att de hade så mycket att göra, så till hösten kanske hade de tid. De föreslog att jag skulle kontakta två andra
useless: Problemet är inte att betala eller ta reda på kostnaden. Problemet är att många idag inte vill/orkar göra det enkelt att betala eller förstå vad det kommer att kosta. Jag tycker man allt oftare stöter på att t ex avgiften och betalsättet för medlemsskapet i idrottsföreningen eller anmälningsavgiften till något evenemang bakas in i brödtexten. Även om all information finns där så
nino: Jadu kommer knapp ihåg det här :D Jag fick ju betalat av snickarna hur det gick för dom vet jag inte... Gjorde då iaf en hel del jobb till åt dom... Om jag träffar på nån av dom så ska jag frågs
hempularen: Det är ju inte sååå konstigt. Uppenbarligen har man haft en godkänd lösning på avloppet på gång, annars hade man aldrig fått bygglov, eller stycka av tomten. Sedan låter det som att något problem visat sig så att den tänkta lösningen inte är framkomlig. Då kommer reglerna om fastighetsreglering in. Den nya tomten är helt värdelös utan fungerande avlopp, den blir användbar om
eklov: Om det är en interimsstyrelse, ta inte över med egen styrelse förrän allt rättats till. Ge inte heller interimsstyrelsen ansvarsfrihet förrän allt åtgärdats. Håll dom på halstret! Jag har tyvärr mycket dåliga erfarenheter av nyproducerat och väntar efter snart 5 år fortfarande på att lägenheten skall kännas OK.
hempularen: Men vad säger anläggningsbeslutet för samfälligheten då? OM den har ansvar för ledningar så borde även detta ingå. Sedan kan det ändå vara så att det saknas servitut. Men om bara ansvaret är klart så blir allt så mycket enklare.
hempularen: Min första spontana åsikt är att man vill normalt sett inte byta elektriker mitt i ett projekt. Dels vill en elektriker ofta inte åta sig att fortsätta efter en annan överhuvudtaget. Dels kommer du att hamna mellan stolarna om du behöver reklamera något, förra elfirman kan skylla "allt" på den nya och tvärtom. Det brukar vara små skillnader mellan hur olika elektriker lägger upp
Pappa1986: [citat] Verkar som att inte byggaren vill vara kvar på ditt bygge, tyvärr. Är han anlitad av större byggbolag så har de första tjing på byggarna. Går det fort att hitta andra byggare? Är det möjligt så försök hitta nya byggare se bara till så att du inte behöver betala en jäkla massa till den gamla byggaren +Att du behöver ett boende. Lycka till