En nackdel med fast pris är att det uppmuntrar till fusk o slarv.

O
Per39 skrev:
Troligtvis bara hos hantverkare som inte är seriösa...
De andra fuskar inte mer eller mindre för att det är fast pris...

Ja, det finns säkert undantag och en "glidande skala", men frågan är var tyngdpunkten ligger. Mina erfarenheter talar för mitt påstående.

Per39 skrev:
En nackdel med löpande är att det uppmuntrar till maskning....

Man kan vrida och vända det där i oändlighet.

Dessutom tror jag inte på teorin med fastpris=slarv av två skäl.
1: killarna som utför arbetet går oftast på timma och har således inget incitament för att slarva.
2: reklamationer är dyyyyrt för företagsägaren och tråkigt/jobbigt för utföraren.

Om man har svårt att lita på hantverkare och hur dom sköter sig kanske man ska överväga ett av två alternativ:
1. Anlita inte hantverkare eftersom du tydligen inte går att lita på dom.
2. Fast pris.

Jag jobbar som hantverkare och varit med om flera som har tilllitsproblem det har varit dom som satt upp videokameror så dom kan övervaka vad som görs till folk som står och övervaka allt man gör. Jag brukar som hantverkare lösa den här typen av personer med att packa ihop och åka till en annan kund som litar på mig och min yrkesheder. Jag har en kö på 1-2 år samt en lång meritlista så jag behöver inte ha tveksamma som flåsar i nacken.

Inom hantverk som inom allt "man får vad man betalar för". Anlita seriösa så blir det inga problem.

• Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
J johansde skrev:
Om man har svårt att lita på hantverkare och hur dom sköter sig kanske man ska överväga ett av två alternativ:
1. Anlita inte hantverkare eftersom du tydligen inte går att lita på dom.
2. Fast pris.

Jag jobbar som hantverkare och varit med om flera som har tilllitsproblem det har varit dom som satt upp videokameror så dom kan övervaka vad som görs till folk som står och övervaka allt man gör. Jag brukar som hantverkare lösa den här typen av personer med att packa ihop och åka till en annan kund som litar på mig och min yrkesheder. Jag har en kö på 1-2 år samt en lång meritlista så jag behöver inte ha tveksamma som flåsar i nacken.

Inom hantverk som inom allt "man får vad man betalar för". Anlita seriösa så blir det inga problem.
Kunde inte sagt det bättre själv.
En plåga att ens börja jobba åt sånt folk. Man man vänder och åker hem.
Förstår att vissa kan ha tillitsproblem, finns hantverkare som är olämpliga.
Men vet man med sig själv att man gör sitt bästa, då tar man inte sånt.

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.