5 563 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Ta över hus och lån
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har tänkt ta över huset och lånen från mitt Ex. Banken har redan gett klartecken men dom behöver ha en bodelningsavtal eller ett gåvobrev. Vilket som. Vi är överens skal tilläggas och hon är ej intresserad av att göra någon vinst. Hur gör jag lättast och vad vinner jag mest på? Köpa ut henne? Då behöver jag kolla marknadsvärde och betala henne mer än vad lånen är på idag, förutsatt att man har mindre lån än värdet antar jag?
Är gåvobrev att föredra i detta fallet? För enkelhetens skull? Hur blir det med stämpelskatt eller framtida skatter vid en ev. Försäljning.
Jag har tänkt ta över huset och lånen från mitt Ex. Banken har redan gett klartecken men dom behöver ha en bodelningsavtal eller ett gåvobrev. Vilket som. Vi är överens skal tilläggas och hon är ej intresserad av att göra någon vinst. Hur gör jag lättast och vad vinner jag mest på? Köpa ut henne? Då behöver jag kolla marknadsvärde och betala henne mer än vad lånen är på idag, förutsatt att man har mindre lån än värdet antar jag?
Är gåvobrev att föredra i detta fallet? För enkelhetens skull? Hur blir det med stämpelskatt eller framtida skatter vid en ev. Försäljning.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det normala är väl att man gör en bodelning. Dels så räknas det inte som försäljning, så reavinstskatt utgår inte, ifall det skulle blivit vinst.
Dels utgår ingen stämpelskatt, bara en mindre adm. avgift.
Men den dag du säljer så får du betala reavinstskatt som om du hade varit ensam ägare hela tiden.
Ett gåvobrev däremot är tveksamt, samma saker gäller för skatt osv. Men om du samtidigt tar över lånen så är det ju egentligen en försäljning, och beroende på hur mycket du då "betalar" i förhållande till taxeringsvärde, så räknas det då som en dold försäljning, och skatt utgår iallafall, trots gåvobrev.
Dels utgår ingen stämpelskatt, bara en mindre adm. avgift.
Men den dag du säljer så får du betala reavinstskatt som om du hade varit ensam ägare hela tiden.
Ett gåvobrev däremot är tveksamt, samma saker gäller för skatt osv. Men om du samtidigt tar över lånen så är det ju egentligen en försäljning, och beroende på hur mycket du då "betalar" i förhållande till taxeringsvärde, så räknas det då som en dold försäljning, och skatt utgår iallafall, trots gåvobrev.
Det är verkligen svårt det här.
Men just nu ikväll så känns ett bodelsningsavtal där det framgår att jag tar över hennes del av huset och hennes del av lån och att vi båda är nöjda med detta avtal. Man bör kanske även ta med att vi efter detta avtal ej har några kvarstående anspråk gentemot varandra.
Kan det räcka för att hon ej ska kunna komma senare vid en ev. Försäljning och kräva pengar av en ev. Vinst?
Men just nu ikväll så känns ett bodelsningsavtal där det framgår att jag tar över hennes del av huset och hennes del av lån och att vi båda är nöjda med detta avtal. Man bör kanske även ta med att vi efter detta avtal ej har några kvarstående anspråk gentemot varandra.
Kan det räcka för att hon ej ska kunna komma senare vid en ev. Försäljning och kräva pengar av en ev. Vinst?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ett bodelningsavtal skall väl egentligen ta upp hur alla gemensamma tillgångar skall delas. Är ni gifta, så är ju i princip allt s.k giftorättsgods som skall delas. Är ni sambos så är det betydligt färre ägodelar som kan bli föremål för bodelning, men utöver bostad (om den har anskaffats för gemensamt boende) så vill jag minnas att möbler o liknande som införskaffats för det gemensamma boendet skall vara med i bodelningen.
Jag har ingen koll på exakt formulering, finns några trådar här där medlemmar har länkat till mallar som finns på nätet.
Jag har ingen koll på exakt formulering, finns några trådar här där medlemmar har länkat till mallar som finns på nätet.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Som sagt en bodelning skall då hantera alla tillgångar som fanns vid skilsmässan, fastigheter, bilar, sparmedel, lösöre osv. Allt som inte explicit var enskild egendom. Enskild egendom är sådant som hanteras av ett äktenskapsförord, eller som någon av er fått genom testamente eller gåva, där det explicit är skrivet i testamente eller gåvobrev, att det skall vara enskild egendom.
Jag har ingen egen erfarenhet av detaljerna.
Jag har ingen egen erfarenhet av detaljerna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Enklast är ju att hon ger sin del av huset till dig som banken redan är inne på. Resten kan ni ju sköta privat eftersom ni inte är oense.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Gåva eller bodelning är i princip samma sak. Men gåvan kan räknas som dold försäljning om lånet du tar över är högre än taxeringsvärdet för den del du tar över. Jag är lite osäker på om gränsen är just taxeringsvärdet eller om det får vara max ex. 85% av taxeringsvärdet.
Lånet som du tar över är ju en köpesumma. Se det som att hon betalar av sitt lån med pengar från dig, som du lånar med huset som säkerhet. Om den köpesumman är högre än en viss andel av taxeringsvärdet, så är det ingen gåva, utan ett köp.
Det finns knep att helt lagligt lösa det halvbra, och det är rätt vanligt att folk löser det genom en oregistrerad "motgåva", vilket då inte är lagligt, och dessutom juridiskt mycket farligare än vad många inser.
Om du får/köper en fastighet, men inte redovisar korrekt för lagfarten, så kan lagfarten ogiltigförklaras ex. 10 år senare. Då återfår "säljaren" sitt hus, och du får tillbaka dina pengar. Men då kanske huset är värt minst dubbelt så mycket.
Lånet som du tar över är ju en köpesumma. Se det som att hon betalar av sitt lån med pengar från dig, som du lånar med huset som säkerhet. Om den köpesumman är högre än en viss andel av taxeringsvärdet, så är det ingen gåva, utan ett köp.
Det finns knep att helt lagligt lösa det halvbra, och det är rätt vanligt att folk löser det genom en oregistrerad "motgåva", vilket då inte är lagligt, och dessutom juridiskt mycket farligare än vad många inser.
Om du får/köper en fastighet, men inte redovisar korrekt för lagfarten, så kan lagfarten ogiltigförklaras ex. 10 år senare. Då återfår "säljaren" sitt hus, och du får tillbaka dina pengar. Men då kanske huset är värt minst dubbelt så mycket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
man kan inte räkna kronor och ören i allt och särskilt om ni är överens och hon bara vill slippa huset och lånet. Den ev skatt du får betala om du säljer det kanske övervägs av det hon har betalat under alla år. Anser du att hon ska ha en del av kakan så löser ni det privat och antagligen med bankens goda minne om du blir tvungen att låna upp. Det är ju bara att ni pratar ihop er om vad som är rimligt. Det är ju helt upp till er.
Nja, hon har ju inte betalat någonting, någonsin när det kommer till huset.
Vi är överens helt klart men banken vill ju ha ett bodelningsavtal eller gåvobrev för att kunna gå vidare. Vi kan naturligtvis knåpa ihop ett bodelningsavtal och skicka till banken själva men man vill ju slippa framtida komplikationer vid en ev. Försäljning eller dylikt. Och naturligtvis vill man ju slippa höga skatter och höga avgifter, om det går.
Vi är överens helt klart men banken vill ju ha ett bodelningsavtal eller gåvobrev för att kunna gå vidare. Vi kan naturligtvis knåpa ihop ett bodelningsavtal och skicka till banken själva men man vill ju slippa framtida komplikationer vid en ev. Försäljning eller dylikt. Och naturligtvis vill man ju slippa höga skatter och höga avgifter, om det går.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
skatta vid en försäljning får du ju göra iallafall och har du då betalat allting på huset så är det ju din skatt ändå? Enklast är som sagt att hon ger dig sin del i gåva så är det klart.
Om jag säljer i framtiden. Med gåva får jag ju betala en stämpelskatt. Om jag tar över hennes lån, vilket överstiger taxeringsvärdet så får hon betala en kapitalvinstskatt. Hur kan det då vara fördelsaktigast med en gåva gentemot att göra en bodelning?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
hur skatterna blir vid övertagande av lån har jag ingen som helst aning om. Jag syftade bara på det övriga. Jag har ju dock svårt att se att det skulle bli nå såna kapitalvinster överhuvudtaget eftersom det inte handlar om nån försäljning alls utan är bara banken med på noterna så handlar det ju bara om att ändra ägarförhållandet er emellan och sen om du bara blir ensam låntagare eller om nya hustrun kliver in som medlåntagare. Det är ju bara formalia för banken och medför säkerligen inga signaler om nån dold försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Men om ni nu varit skilda i 6 år så är det kanske hög tid att göra en bodelning. Annars kanske hon kan komma och kräva bodelning senare, ivrigt påbackad av ex. en ny bekant, och kanske med (för dig) orimliga krav på delning.
Om man inte är överens om en bodelning så kan man begära att tingsrätten tillsätter en bodelningsman, som då med "diktatorisk makt" bestämmer hur det skall delas. Och kostnaden för det debiteras på advokatarvodesnivå.
Om man inte är överens om en bodelning så kan man begära att tingsrätten tillsätter en bodelningsman, som då med "diktatorisk makt" bestämmer hur det skall delas. Och kostnaden för det debiteras på advokatarvodesnivå.
