Har en fråga om en sitation.
Säg att en person bott i ett hus och flyttat ut.
Efter ca 10år får reda på att en äldre släkting som gått bort gömt ett föremål i huset och vet exakt var nånstans.
Nya ägare kan.omöjligt hitta det om dom inte typ river ut hela huset.
I det här fallet kan det visuellt konstateras att så är ej gjort.

Detta föremål är väldigt värdefullt, både personligt och ekonomist om man säger så.
Hur går man tillväga för att få tag på det?
Vem räknas som ägare?
Mam behöver inte.förstöra nått för att få fram det utan egentligen bara be om tillgång och hänta det.
 
Det enklaste är väl att fråga?
 
  • Gilla
Stickan56 och 7 till
  • Laddar…
Finns väl inget annat (lagligt) sätt än att fråga. Kanske föreslå en "deal".
Sen kan föremålet mycket väl ha hittats redan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Har inte den här frågan ställts tidigare, för några år sedan på forumet? Eller är det jag som drabbats av deja vu.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Har inte den här frågan ställts tidigare, för några år sedan på forumet? Eller är det jag som drabbats av deja vu.
Var tvärt om va, man hade hittat ngt värdefullt.

Blev en jäkla diskussion och vi fick aldrig veta vad :cry:
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
P
Lösöre ingår väl normalt inte i en försäljning, även om det råkar vara kvarglömt.
 
Larsa Larsa skrev:
Var tvärt om va, man hade hittat ngt värdefullt.

Blev en jäkla diskussion och vi fick aldrig veta vad :cry:
Ja, sjukt frustrerande att @CarlMagnus aldrig avslöjade några detaljer eller värde...
 
Matzeball
Larsa Larsa skrev:
Var tvärt om va, man hade hittat ngt värdefullt.

Blev en jäkla diskussion och vi fick aldrig veta vad :cry:
Det var nog den nya ägaren som skrev det och då vet TS att det redan är funnet. :)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi fick inte reda på vad som funnits eller värde; däremot avslutades den (långa) tråden med att upphittaren och tidigare fastighetsägare kom överens om en deal som bägge blev nöjda av.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Matzeball
Ett alternativ är ju att vänta tills huset blir till salu och köpa tillbaka det.
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 6 till
  • Laddar…
Rent juridiskt så tillhör väl prylen den som har gömt den (eller eventuella arvingar), så det är väl bara att fråga snällt om man får tillbaks den?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
SysterNett SysterNett skrev:
Det enklaste är väl att fråga?
Jag ber om ursäkt för mina tidiagare skämt.
Jag måste ju säga att jag själv skulle godta att gamla ägaren eller dokumenterad arvinge skulle få hämta föremålet, helt klart. Vill TS motpart inte acceptera det så kanske en hittelön skulle vara en lösning. 10% av värdet är vad polismyndigheten tillämpar. Enligt polisens hemsida så kan du också polisanmäla det som borttappat och tala om var det tappats, men då måste du också betala 10% i hittelön.
 
T TheGame skrev:
Har en fråga om en sitation.
Säg att en person bott i ett hus och flyttat ut.
Efter ca 10år får reda på att en äldre släkting som gått bort gömt ett föremål i huset och vet exakt var nånstans.
Nya ägare kan.omöjligt hitta det om dom inte typ river ut hela huset.
I det här fallet kan det visuellt konstateras att så är ej gjort.

Detta föremål är väldigt värdefullt, både personligt och ekonomist om man säger så.
Hur går man tillväga för att få tag på det?
Vem räknas som ägare?
Mam behöver inte.förstöra nått för att få fram det utan egentligen bara be om tillgång och hänta det.
Antingen frågar du snällt eller glömmer det helt.. Skulle inte råda att du bryter dig in under semestern.
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tackbför svar.
Får väll helt enkelt knacka på och fråga
Det är inte mig det handlar om och jag vet inte vad det är för nått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.