Hemmakatten
Hemmakatten: När vi byggde hus blev inte fönsterpartierna snyggt isatta. Vi anlitade en besiktningsman som fick komma med ett utlåtande. Han sa att det inte var tillfredsställande gjort. Anlitade en fastighetsjurist som resulterade i att vi fick 30% avdrag på priset. Det här var väldigt dyra fönster, 300' , så 100' avdrag var en stor summa. Fundera på om det är liknande belopp för er. Om det är
12 svar · 1,1k läst
Grillen
Grillen: [citat] Såg nu att det var ett gammalt inlägg jag svarade på Men bra att det löste sig på ett smidigt sätt, och nu har framtida läsare som kanske har samma problem fått ett svar som kanske kan hjälpa dom på rätt väg
5 svar · 3,6k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Du menar att du blir påhoppad av de som inte ovilkorligt har samma åsikt som du? Grundproblemet är som tidigare sagts att varken grannen eller kommunen anser att det är något stort problem. (Och i och med den marginella höjdskillnaden mellan de två tomterna blir det ingen katastrof om slipersen ger sig helt, utan något som kan hanteras då. Att det inte går att stå på den kan
26 svar · 21,2k läst
·
M
-MH-: [citat] Är inte du TS? :cool: Hur många intressenter är det, hur många är överens? Om det är fler än 10 intressenter eller mer än 1 som är motvalls, skulle jag föreslå lantmäteriförrättning. I det här fallet verkar det dessutom oklart att alla har rättigheter till väg och hur? Ring lantmäteriet och be dem göra i ordning en riktigt samfällighet. Som det är nu finns inget
20 svar · 3,5k läst
H
hempularen: [citat] Ja, normalt sett så anger en värdering bara vad värdet är om huset skulle säljas på marknaden. Det innebär att om ena parten får huset vid en bodelning, och den andre parten får motsvarande kontanter. Så bör man räkna av skatteeffekten. OM det ex. finns en vinst på en milj. i värderingen, så skulle ju den part som får pengar, fått betala 110 000 i reavinsskatt (hälften
8 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: Du som hundägare är ansvarig för allt din hund gör. Grannen är inte på samma sätt ansvarig för katten.
3 svar · 1,0k läst
elpaco
elpaco: [citat] Det får du nog fråga kindcall om, för det är den posten jag citerade.
25 svar · 3,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja juridik och moral och medkänsla är ju 3 olika saker. Kan ibland gå i samma riktning, ibland stå i rent motsatsförhållande. Men medkänslan kan ju säga en att denne elektriker faktiskt bara är en annan medmänniska som kanske också tagit skada i affären ifråga. Och har jag fått mer än jag faktiskt betalat för är det ju möjligt att jag faller till föga och jämkar. Men det
54 svar · 13,9k läst
·
T
trampare: Det är ok uttymmningsmässigt om fönstret uppfyller rätt mått och bröstningshöjd ut och invändigt. Urklipp från bbr. 5:323 Utrymning genom fönster Fönster för utrymning ska utformas så att utrymning kan ske på betryggande sätt. (BFS 2011:26). Allmänt råd Fönster avsedda för utrymning bör vara sidohängda eller vridbara kring en vertikal axel och öppningsbara utan nyckel eller
3 svar · 1,2k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Ja, om det är en korrekt värdering bör han betala kring 200-230kkr till respektive bror, Frågan är om broden som är intresserad av att köpa huset håller med om TS värdering. Nästa fråga är om 700' är en korrekt värdering eller ej. I och med att en mäklare varit på plats borde det inte vara en 100% övervärdering, så frågan är om det finns något annat att anföra från
39 svar · 5,4k läst
P
Per i Hamrånge: [citat] Läs noga MissMuffets inlägg. Det finns massor med tänkbara "problem" med att låna ut så mycket pengar till ena barnet, men inte det andra. Upplagt för framtida diskussioner och missämja. I grund kan jag tycka att om man inte har råd att köpa ett hus för 4 miljoner ska man låta bli helt enkelt. En enkel och helt riskfri variant är att A ger i gåva eller förskott på arv, ett
12 svar · 5,7k läst
Dowser4711
Dowser4711: För en värdering behöver du inte registrera det någonstans, utan det räcker att du uppger det för mäklaren. Diskutera med mäklaren om den anser att ett högre taxeringsvärde är nödvändigt eller ej för att uppnå den värdering du önskar. Krävs det får du kontakta skatteverket och begära en justering av din fastighetsdeklaration. Men, om du har ett så litet hus är din
1 svar · 3,1k läst
mexitegel
mexitegel: Jag var på ett informationsmöte "Gården byter ägare" anordnat av LRF konsult för ett par år sedan som var mycket intressant. Där nämndes just denna problematik och deras absoluta råd var att man skulle reglera alla skulder mellan syskon direkt vid överlåtelsen likt de råd som getts tidigare. Allt annat är en grogrund för framtida bråk och det är det inte värt om man tycker om
18 svar · 4,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag är imponerad av det lugna och metodiska sätt du verkar arbeta dig igenom det här på, trots att B till och med gått till handgripligheter. Det verkar ju också bära frukt om nu både B och C är med på att bryggan görs om så att den slutar störa och inkräkta på din fastighet. Jag gillar den sortens juridisk tillämpning. Man ska känna till och hävda sina rättigheter, men i
60 svar · 11,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vår el kostade 50' år 2006. De fick borra sig under länsvägen ( med avstängning av vägen med allt det innebär, vägvakter, tillstånd mm) och gräva ca 250m in till huset. Visst är det mycket pengar . Men för oss kändes det rimligt.
8 svar · 2,9k läst
J
J-stedt: Snacka med varann! Det enda egentliga frågetecknet är hur noga man ska vara med tomtgränsen.
16 svar · 4,0k läst
N
nissenhj: Inga foto dokumentation av TS så det är nog inte så illa som TS vill få det att låta?
119 svar · 54,4k läst
H
HerrOso: Det finns ett antal betydande skillnader mellan att genomföra en fastighetsreglering med köp som grund (civilrättsligt avtal) och överenskommelse (processhandling i en lantmäteriförrättning). Det är generellt smidigare att genomföra en förrättning med överenskommelse. Avser inte redogöra för alla skillnader, men kan tipsa om länkad artikel skriven av två personer som vet vad de
12 svar · 7,7k läst
Ramnemark
Ramnemark: [citat] Det är samma hos Tornet (ägs av Peab). De ska säljas 40% innan det börjar byggas. Dessutom chansar man lite på detaljplanen vilket gör att de inte fått bygglov än. Tror det är samma på de flesta stora entreprenörer/utvecklare
47 svar · 7,7k läst
schnyggve
schnyggve: Har läst servitutet idag och det finns en klausul inskriven om att servitutet upphör att gälla när det dras in kommunalt vatten. Bägge fastigheterna har kommunalt vatten indraget så jag antar att det är förverkat!
16 svar · 6,8k läst
H
Huruvida: Vill ni bara äga fastigheten tillsammans så är det bara att köpa den allihopa. Vill ni knyta det till era fastigheter kan det vara lämpligt att undersöka möjligheten att bilda en marksamfällighet av marken.
5 svar · 1,5k läst
A
aedwall: [citat] Troligtvis inte eftersom undersökningsplikten är långt gående. Förutom det så har de troligtvis en ledningsrätt eller ett servitut. Eventuellt kan de kanske flytta dem mot betalning. Men det är extremt kostsamt att skarva 2 st 11kv. //Anders
2 svar · 911 läst
Uffe R
Uffe R: De går bra att kommunicera med. De uppfattar det nog inte som att de straffar oss utan att de håller på med skademinimering, och jag kan känna sympati för dem. De har ju blivit "blåsta" på en hel del pengar. Vi hade bara avtal med husleverantören och uppfattar situationen som att det är deras skyldighet att fixa fram intyg på de jobb som gjordes innan hävningen, medan vi ska få
5 svar · 2,2k läst
S
Skalman: Tack. Ok, så bygganmälan räcker. Att det skulle vara rejäla räcken å räkna på belastningen är självklarheter. Tack för tipsen, skall fundera. Vi har blivit förbyggda å en sådan lösning med "skärmtak" skulle ge tillbaks lite av anblicken över vattnet.
4 svar · 2,7k läst
M
-MH-: [citat] Att utöka hemfridszonen genom att "ställa i ordning/annektera" en strand är ofta något som kan irritera grannar och förbipasserande och leda till att någon kontaktar myndighet. Det är faktiskt inte tillåtet.
21 svar · 3,4k läst
K
kindvall: [citat] Poängen är att det möjligen handlar om en gammal ledning i slutet av eller efter sin förväntade livstid. Om det läckte vid kontraktskrivningen är det möjligen ett dolt fel om det inte var upptäckbart. Men värdet av felet är lågt då det kan vara en gammal ledning som kan förväntas gå läck. Säljaren behöver bara se till att det inte läcker, inte lägga ner nya rör. Fast
16 svar · 5,7k läst
M
mlkjhr: [citat] Men dom flesta föräldrar vill att det ska vara (någorlunda) rättvist i fördelningen av gåvor till sina barn! Så ta frågan på allvar och försök komma med konstruktiva lösningar. Det bästa tycker jag vore att gåvan ges till TS och denne ger brodern hälften av värdet i cash, det näst bästa är att ge fastigheten som förskott på arv, vilket ska dokumenteras för att inte
12 svar · 5,1k läst
C
crappyusrname: @wojda :)
12 svar · 14,6k läst
M
-MH-: Den första texten från avstyckninge säger ju att du inte har några andra rättigheter än att hämta vatten, och använda brunn och utfart? Om rättigheterna inte är utredda, så får du begära en lantmäteriförrättning så att de utreds. Eller övertyga områdets "ägare" på annat sätt att du har rätt (vilket kan bli svårt).
5 svar · 18,7k läst
·
P
phälle: [citat] Ok, framgår det av offerten till konsument att den enbart gäller under optimala förhållanden? [citat] Luktar prissamverkan? Det är ett område som entreprenörer bör undvika. [citat] OK, det har jag förstått men vem lämnar offerten till konsument? Husleverantör eller markentreprenör? [citat] Min uppfattning är att om husleverantören lämnar en offert till husköparen och
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.