1 469 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Beställt på tillverkares anmodan om art nr - blev fel
Hej,
För ett par månader sedan kontaktade jag Noro badrum då vi fått en skada på ett skåp vi köpt av deras märke 2013. Jag meddelade år och modell varvid de meddelade att dessa fanns som reservdelar med art nr XXX.
Jag var noggrann, med info och till och med bilder.
Jag gick till K-Rauta, de kollade med Noro (igen) och en beställning lades. Pris 1300kr.
Idag hämtade jag leveransen. Det var fel.
På beställningen från Krauta (som bara är ÅF) har jag signerat mitt eget ansvar och reklamationsrätt gäller inte beställningsvaror enligt dem. Kan jag reklamera till Noro direkt?
Kan jag göra något, eller bara bita i det sura äpplet?
*surt*
För ett par månader sedan kontaktade jag Noro badrum då vi fått en skada på ett skåp vi köpt av deras märke 2013. Jag meddelade år och modell varvid de meddelade att dessa fanns som reservdelar med art nr XXX.
Jag var noggrann, med info och till och med bilder.
Jag gick till K-Rauta, de kollade med Noro (igen) och en beställning lades. Pris 1300kr.
Idag hämtade jag leveransen. Det var fel.
På beställningen från Krauta (som bara är ÅF) har jag signerat mitt eget ansvar och reklamationsrätt gäller inte beställningsvaror enligt dem. Kan jag reklamera till Noro direkt?
Kan jag göra något, eller bara bita i det sura äpplet?
*surt*
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Till att börja med är det K-rauta som har gjort fel, dvs. tagit hem en artikel med annat nummer än du gav dem, eller fick du fel art.nr. av Noro?
Var kontakten med Noro skriftlig så att du kan bevisa att de har gjort fel?
Var kontakten med Noro skriftlig så att du kan bevisa att de har gjort fel?
Vad är felet?
Har Noro skickat fel vara (fel artikelnr)?
Eller har de skickat vara med rätt artikelnr, men det är inte rätt reservdel?
I båda fallen ska du kunna reklamera. I första fallet mer uppenbart.
I andra fallet har du förhoppningsvis lite dokumentation att de gett felaktiga uppgifter.
Har Noro skickat fel vara (fel artikelnr)?
Eller har de skickat vara med rätt artikelnr, men det är inte rätt reservdel?
I båda fallen ska du kunna reklamera. I första fallet mer uppenbart.
I andra fallet har du förhoppningsvis lite dokumentation att de gett felaktiga uppgifter.
Reklamationsrätt kan du inte signera bort. Den gäller alltid oavsett vad du skriver på. Däremot kan du skriva bort din ångerrätt.
Noro har juridiskt sett inget med saken att göra. Du gjorde affär med K-Rauta, punkt slut. Så du får ta kontakt med K-Rauta och berätta att du bad dem beställa en reservdel till ditt skåp, men den du fick passar inte ditt skåp. Hur de sen löser det är deras sak.
Hade du gått till K-Rauta och sagt jag ska ha reservdel XXX från Noro och de hade beställt den åt dig var den en annan sak, då är det ditt ansvar.
Skillnaden är helt enkelt vad du bad om, en reservdel som passar ditt skåp, eller reservdel XXX.
Hade du gått till K-Rauta och sagt jag ska ha reservdel XXX från Noro och de hade beställt den åt dig var den en annan sak, då är det ditt ansvar.
Skillnaden är helt enkelt vad du bad om, en reservdel som passar ditt skåp, eller reservdel XXX.
K rauta har inte gjort fel. Jag fick fel artikel nr av Noro. Det finns e-post. Jag började med att skicka bild och art nr på hela möbeln. Fick då reservdelsart nr av Noro.BirgitS skrev:
Hej,K kindvall skrev:
Det går inte att se för förpackningen har inget art nummer. Jag vet således inte om de skickat fel eller om de skickat det nummer de sade var rätt men det var fel. Förp har enb ordernr angiven. Detta är en reservdel, inget ”helt” artikel nummer. Hade det varit ett helt hade jag ju såklart kunnat via deras broschyr kolla att det är rätt.
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Du har köpt varan av k-rauta och dom har i sin tur köpt den av noro. Det är noro som gjort fel men det är k-rautas problem. Reklamera din vara mot k-rauta
Jag fick art nr av Noro. Så, min beställning var på xxx. De har inte Noro reservdelar sökbara så K rauta kunde inte hitta den, även om de fortfarande säljer exakt samma. Det var därför jag kontaktade Noro. Till Noro var frågan inte om art xxx (såklart), utan 1. Bild, 2. Inköpspec från köpet av möbel för några år sedan, och fråga om det finns reservdel och om ÅF kan beställa och om ja, vad lägger de beställning på? Då fick jag svar;A AskeHolst skrev:Noro har juridiskt sett inget med saken att göra. Du gjorde affär med K-Rauta, punkt slut. Så du får ta kontakt med K-Rauta och berätta att du bad dem beställa en reservdel till ditt skåp, men den du fick passar inte ditt skåp. Hur de sen löser det är deras sak.
Ja, det finns reservdel. Den heter Art nr xxx.
Efter denna info frågade jag om de kunde skicka en screendump från deras system på beskrivningen. För att jag ville se om det såg rätt ut..
Det gjorde de och det såg rätt ut, rent beskrivningsmässigt - namn, färg och typ (ramfront).
Det var denna screendump jag gav till K rauta.
Vi får se. Jag testar K rauta.
Klicka här för att svara