2 774 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Uppfart kommunens mark
Hej, utanför mitt hus är en trottoar sedan en gräsplätt mellan trottoar och bilvägen.
På denna gräsplätt är där idag en asfalterad bit som jag kan köra över för att komma in och ut.
Men den ligger på helt fel sida av huset och har nu fått tillåtelse att flytta den.
MEN jag får inte göra jobbet själv.
Där den nya ska vara blir det 300mm bärlager 25kmv samt 25kvadrat asfalt.
Första priset ropa dom ut 68000 utan spece.
Nästa pris blev 27000 plus moms.
Frågan är att, är det egentligen jag som ska behöva betala på deras mark när det inte är jag som äger den?
Då där är andra hus på samma rad som gräsplätten har slutat för så dom slipper ju sånt här krångel.
Jag förstår ju ändå att det är jag som vill ha uppfarten men jag har aldrig någon rätt att hävda att den är min på något sätt senare iheller.
Samt att det känns fel att dom kan stänga inne mig hur dom vill utan att jag har någon makt
På denna gräsplätt är där idag en asfalterad bit som jag kan köra över för att komma in och ut.
Men den ligger på helt fel sida av huset och har nu fått tillåtelse att flytta den.
MEN jag får inte göra jobbet själv.
Där den nya ska vara blir det 300mm bärlager 25kmv samt 25kvadrat asfalt.
Första priset ropa dom ut 68000 utan spece.
Nästa pris blev 27000 plus moms.
Frågan är att, är det egentligen jag som ska behöva betala på deras mark när det inte är jag som äger den?
Då där är andra hus på samma rad som gräsplätten har slutat för så dom slipper ju sånt här krångel.
Jag förstår ju ändå att det är jag som vill ha uppfarten men jag har aldrig någon rätt att hävda att den är min på något sätt senare iheller.
Samt att det känns fel att dom kan stänga inne mig hur dom vill utan att jag har någon makt
Men du tycker det känns rätt att alla andra kommunens medborgare ska betala för att du vill flytta din infart?
Om åtgärden är till nytta för kommunen så borde ni väl dela på kostnaden, men är nyttan endast din så är det väl inte fel att det är du som betalar ...
Om åtgärden är till nytta för kommunen så borde ni väl dela på kostnaden, men är nyttan endast din så är det väl inte fel att det är du som betalar ...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Klart att det är du som ska betala kostnaderna för att flytta infarten, du har ju redan en infart...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Har du betalat för uppfarten kan du i viss mån hävda att den är din, eller i alla fall att du har rätt till den.
Vad du ska betala förstår jag dock inte ens när jag läser om texten. Summa ett plus två eller bara summa två? Om det är det senare låter det väldigt billigt.
Att du skulle vara instängd är bara tramsigt, du skriver ju själv att du redan har en utfart. Att du inte är nöjd med den är inte direkt samma sak.
Vad du ska betala förstår jag dock inte ens när jag läser om texten. Summa ett plus två eller bara summa två? Om det är det senare låter det väldigt billigt.
Att du skulle vara instängd är bara tramsigt, du skriver ju själv att du redan har en utfart. Att du inte är nöjd med den är inte direkt samma sak.
Håller med, jag var med på att jag ska betala fram tills arbetarna ute säger att dom gjort flertalet sådana här jobb i staden utan att de I fråga behövde betala.Mikael_L skrev:
Dom har grävt upp den gamla redan och isamband med det ifrågasätter jag om dom kan uppföra den på den nya platsen några meter bort. Då de säger att jag får betala 68000 först men ändrade sedan summan till 33000 med moms.Nötegårdsgubben skrev:
Har du betalat för uppfarten kan du i viss mån hävda att den är din, eller i alla fall att du har rätt till den.
Men jag menar bara hur blir det egentligen men ädandet när det är jag som betalar för allt material som läggs på deras mark.
Rent krasst sett så kan dom gräva bort min uppfart som jag betalat för senare i tiden?
*ägandetJockebertilsson skrev:
Dom har grävt upp den gamla redan och isamband med det ifrågasätter jag om dom kan uppföra den på den nya platsen några meter bort. Då de säger att jag får betala 68000 först men ändrade sedan summan till 33000 med moms.
Men jag menar bara hur blir det egentligen men ägandet när det är jag som betalar för allt material som läggs på deras mark.
Rent krasst sett så kan dom gräva bort min uppfart som jag betalat för senare i tiden?
Hmm, låt mig se om jag har förstått din situation korrekt:
Du har en uppfart idag. Det låter som att den är lite tight och att du tidigare har haft möjlighet att använda en del av kommunens mark (utan ersättning eller servitut) att köra på för att enklare komma in och ut, korrekt?
Däremot ligger den på "fel sida" av din uppfart för att vara optimal.
Nu håller de på med något arbete som innebär att de varit tvugna att gräva upp den delen som du tidigare fått nyttja.
Inför återställningen av marken har du efterfrågat möjligheten att anlägga en motsvarande del åt "andra hållet" för att förbättra för dig.
Det har kommunen erbjudit dig till en kostnad med en färdigasfalterad lösning för ungefär 1300kr/kvadratmeter, utan ytterligare kostnad för arrende etc.
Är det rätt uppfattat så långt?
Ytterligare frågor:
Erbjuder kommunen sig att återställa den delen som de nu grävt upp, med asfalt så att du kan nyttja den som förut, eller avser de bara att gräva igen efter sig?
Har du frågat om du kan få köpa marken av kommunen istället, så att du kan få fria händer att anlägga uppfarten som du vill?
Du har en uppfart idag. Det låter som att den är lite tight och att du tidigare har haft möjlighet att använda en del av kommunens mark (utan ersättning eller servitut) att köra på för att enklare komma in och ut, korrekt?
Nu håller de på med något arbete som innebär att de varit tvugna att gräva upp den delen som du tidigare fått nyttja.
Inför återställningen av marken har du efterfrågat möjligheten att anlägga en motsvarande del åt "andra hållet" för att förbättra för dig.
Det har kommunen erbjudit dig till en kostnad med en färdigasfalterad lösning för ungefär 1300kr/kvadratmeter, utan ytterligare kostnad för arrende etc.
Ytterligare frågor:
Erbjuder kommunen sig att återställa den delen som de nu grävt upp, med asfalt så att du kan nyttja den som förut, eller avser de bara att gräva igen efter sig?
Har du frågat om du kan få köpa marken av kommunen istället, så att du kan få fria händer att anlägga uppfarten som du vill?
Dowser4711 skrev:
Hmm, låt mig se om jag har förstått din situation korrekt:
Ytterligare frågor:
Allt du sa stämmer.
Och på din fråga så är tanken att återställa den gamla igen.
Har faktiskt inte haft tanken på att fråga om jag får köpa upp marken.
Men ligger rätt centralt i staden så är tveksam på om dom vill låta mig äga den biten.
Men 1300 per kvadrat är väl ändå rätt överkomligt för att få det som jag vill ha det.
Och har inte haft andra tankar än att jag ska behöva betala då Det är jag som vill flytta den.
Det enda jag känner är lite orättvist är att arbetarna utanför sa att många andra i staden har fått samma jobb gratis iom att dom ändå varit där med maskiner och sådant.
Sen är det att jag lägger pengar på en mark som jag inte äger eller har rätt att hävda att den är min i framtiden.
Liknande trådar
-
Måla marksten på uppfart
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska man leva med uppfart i grus eller slänga på marksten?
Grund & Markarbeten -
Otillåten användning av kommunens mark
Juridik -
Gammalt staket på kommunens mark
Trädgård allmänt -
Bredda uppfart och lägga marksten - Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer