2 998 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Bussstation på min mark
Hej Vi har köpt ett hus med en busshållplats utanför.
På andra sidan vägen ligger en till åt andra hållet och övergångställe mellan.
Nu är det så att större delen av den "onödigt" breda hållplatsen ligger på min tomt.
Vägen låg till nyligen på den lokala bondens mark, men nu har Kommunen köpt den.
I mina handlingar på Lantmäteriet eller frpn Kommunen finns något servitut eller annan nyttjande dokument.
Vad kan gälla för mig och kommunen?
Vi är främst intresserade av att behålla busshållplatsen och minska den väldigt breda /djupa hållplatsen. Nu är den ca 4m djup och i huvudsak verkar det som att det är extra för gångbana?
Jag har haft bra kontakt med kommunen men nu har 5! av de jag pratat med om bygglov osv slutat, i princip alla jag någonsin pratat med.
På andra sidan vägen ligger en till åt andra hållet och övergångställe mellan.
Nu är det så att större delen av den "onödigt" breda hållplatsen ligger på min tomt.
Vägen låg till nyligen på den lokala bondens mark, men nu har Kommunen köpt den.
I mina handlingar på Lantmäteriet eller frpn Kommunen finns något servitut eller annan nyttjande dokument.
Vad kan gälla för mig och kommunen?
Vi är främst intresserade av att behålla busshållplatsen och minska den väldigt breda /djupa hållplatsen. Nu är den ca 4m djup och i huvudsak verkar det som att det är extra för gångbana?
Jag har haft bra kontakt med kommunen men nu har 5! av de jag pratat med om bygglov osv slutat, i princip alla jag någonsin pratat med.
Vill inte vara den som är den men 4m är rätt standard för en busshållplats längs en landsväg eller annan större väg. Dels vill man att hela bussen kommer undan från körfältet och dels ska också passagerarna kunna hoppa ur torrskodda, alltså inte rakt ner i diket.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Du skriver att de du har pratat bygglov med har slutat. Vad har det med busshållplatsen att göra?
Var kan man hitta "Rätt Standard" tro? Jag letade på Trafikverket och hittade 2.5m för 50 zon och landsväg.S Stuff skrev:
Bästa svaret
"Standard" är att använda sig av VGU vid nybyggen.Abbe W skrev:
https://trafikverket.ineko.se/Files...086_krav_for_vagars_och_gators_utformning.pdf
Avsnitt 5.1.4 Går in på lite deltaljer för plattformen. Ser lite varianter där på allt mellan 2,25 m och 3,5 och då endast för plattformen. Till detta tillkommer fickan för själva bussen om den ska komma undan från trafiken.
Observera att detta är standard vid nybyggnad. Du kan inte komma och vifta med VGU och kräva ombyggnad av äldre byggen
Klicka här för att svara
