Tyvärr så gäller det nog bara att koppla in en bodelningsman för att få ett slut på ärendet. Det begär man i tingsrätten, som du utser en advokat. Bodelningsmannen har då "diktatorisk" makt över bodelningen. Men i uppdraget ingår att försöka dela efter parternas önskemål, men följa lagen.

Tyvärr så kostar det en hel del (kostnaden delas lika, oavsett vem som begär bodelningsman). I många fall räcker det att "hota" med att begära bodelningsman, kostnaden gör att den av parterna som vet med sig att han/hon vill ha mer än lagen ger rätt till, väljer att backa tillbaka till en laglig delning.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
varför inte? Jag står som ensam ägare till mitt hus på papperet men både jag och mitt ex lånade till det gemensamt. (vilket trasslade till det nå gruvligt när vi separerade och hon tog sig till fogden men det är en annan historia)
Lite tveksamt av banken kan jag tycka. Min erfarenhet är också att banken inte vill ge lån till två om bara en står som ägare.

Bara för att enbart en står som ägare till huset så ingår ju fortfarande huset som Giftorättsgods. Huset blir alltså inte automatiskt Enskild Egendom bara för att enbart en står som ägare. Det krävs Äktenskapsförord eller att huset getts som enskild egendom via arv.

Är paret bara sambos så gör Sambolagen så att det hus som är bägges permanentbostad och som är införskaffat efter att de blev sambos ska delas lika oavsett vem som står som ägare. Det krävs att paret avtalar bort sambolagen innan de köper huset.

För mig blev det tvärt om, ägde 1/3 av huset och 100% av lånen, även det gick banken med på

Var lånen på mer än 1/3 av värdet?

Ja lånen var på nästan 100% av värdet

Där ser man.

Trots att du enbart var ägare till 1/3 av huset antar jag att hela huset var säkerhet till lånet?

Jo så brukar det väl vara
Var ingen fara då det var mina föräldrar som ägde varsin 1/3 men det blev lite lustigt när man tänkte på det

P
nino nino skrev:
För mig blev det tvärt om, ägde 1/3 av huset och 100% av lånen, även det gick banken med på
Ok. Märkligt. Kankse ör lite olika från bank till bank då.
Hur som helst, vem som äger vad under äktenskapet spelar ingen roll vid skilsmässan om man inte har sk Enskild Egendom via Äktenskapsförord eller arv (om inte äktenskapet varat under en extremt kort tid).

C
MissMuffet skrev:
Enskild Egendom via Äktenskapsförord eller arv
Arv blir giftorättsgods, inte enskild egendom. För att egendom ska bli enskild utan äktenskapsförord måste den skänkas eller testamenteras med med särskilt villkor därom.

P
C civilingenjören skrev:
Arv blir giftorättsgods, inte enskild egendom. För att egendom ska bli enskild utan äktenskapsförord måste den skänkas eller testamenteras med med särskilt villkor därom.
Ja, precis. Det var så jag menade. Vill man ha enskild egendom så måste det stå i ett testamente att arvet ska vara enskild egendom, eller så måste man själv skriva det via äktenskapsförord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.