9 407 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Förfalska dokument om enskild egendom
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Tyvärr så gäller det nog bara att koppla in en bodelningsman för att få ett slut på ärendet. Det begär man i tingsrätten, som du utser en advokat. Bodelningsmannen har då "diktatorisk" makt över bodelningen. Men i uppdraget ingår att försöka dela efter parternas önskemål, men följa lagen.
Tyvärr så kostar det en hel del (kostnaden delas lika, oavsett vem som begär bodelningsman). I många fall räcker det att "hota" med att begära bodelningsman, kostnaden gör att den av parterna som vet med sig att han/hon vill ha mer än lagen ger rätt till, väljer att backa tillbaka till en laglig delning.
Tyvärr så kostar det en hel del (kostnaden delas lika, oavsett vem som begär bodelningsman). I många fall räcker det att "hota" med att begära bodelningsman, kostnaden gör att den av parterna som vet med sig att han/hon vill ha mer än lagen ger rätt till, väljer att backa tillbaka till en laglig delning.
Lite tveksamt av banken kan jag tycka. Min erfarenhet är också att banken inte vill ge lån till två om bara en står som ägare.S Stefan1972 skrev:
Bara för att enbart en står som ägare till huset så ingår ju fortfarande huset som Giftorättsgods. Huset blir alltså inte automatiskt Enskild Egendom bara för att enbart en står som ägare. Det krävs Äktenskapsförord eller att huset getts som enskild egendom via arv.
Är paret bara sambos så gör Sambolagen så att det hus som är bägges permanentbostad och som är införskaffat efter att de blev sambos ska delas lika oavsett vem som står som ägare. Det krävs att paret avtalar bort sambolagen innan de köper huset.
Var lånen på mer än 1/3 av värdet?
Där ser man.
Trots att du enbart var ägare till 1/3 av huset antar jag att hela huset var säkerhet till lånet?
Ok. Märkligt. Kankse ör lite olika från bank till bank då.nino skrev:
Hur som helst, vem som äger vad under äktenskapet spelar ingen roll vid skilsmässan om man inte har sk Enskild Egendom via Äktenskapsförord eller arv (om inte äktenskapet varat under en extremt kort tid).
Ja, precis. Det var så jag menade. Vill man ha enskild egendom så måste det stå i ett testamente att arvet ska vara enskild egendom, eller så måste man själv skriva det via äktenskapsförord.C civilingenjören skrev:
Klicka här för att svara