9 210 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Gammal handelsträdgård förfaller mitt i villaområde - vad kan vi grannar göra?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 717 inlägg
Håller med @Lane . Handelsträdgårdar från förr har varit notoriska utsläppare av svåra bekämpningsmedel. I Göteborg har vi ett område i Hildedal/Norra Kvillebäcken kallat ”gurkodlarens” som var extremt kontaminerat och lades på lerinbäddad deponi ett par hundra meter därifrån, innan man började bygga bostäder. De flesta som bor där är nog lyckligt ovetande om detta.
Jag skulle snoka hos miljöenheten hos kommunen om området ifråga. Handelsträdgård från förr = förorenat.
Jag skulle snoka hos miljöenheten hos kommunen om området ifråga. Handelsträdgård från förr = förorenat.
Kan meddela att Mariestad kommun hotar med vite om man inte klipper gräsmattan minst varannan vecka (hade tidigare ett fritidshus där och råkade ut för det).H hempularen skrev:
Njut av skådespelet där naturen tar över.
Kontrollerat förfall är mycket vackert.
Kontrollerat förfall är mycket vackert.
Nej, det går inte att ställa sådana krav. Vildvuxet räknas faktiskt inte som ovårdat i lagens bemärkelse, utan det krävs just att det är farligt på något vis, tex bilvrak, glasrutor, rasrisk etc.
Det går inte heller att ställa krav på regelbunden klippning av gräsmatta som Mariestads kommun tydligen gjort, om det inte är särskilda regler avtalade i samband med att man tex tecknat arrende. Tydligen har de ändå gjort det, men jag är rätt övertygad om att det skulle gå att överklaga i de flesta fall.
Det går inte heller att ställa krav på regelbunden klippning av gräsmatta som Mariestads kommun tydligen gjort, om det inte är särskilda regler avtalade i samband med att man tex tecknat arrende. Tydligen har de ändå gjort det, men jag är rätt övertygad om att det skulle gå att överklaga i de flesta fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Hur attraktivt är området? Är bostadsmark mycket värd kanske det kan vara värt att tipsa något eller några bostadsutvecklingsbolag om platsen så att de får försöka köpa loss marken och exploatera den. Men viss mark är som sagt dyr att sanera och därför oattraktiv trots ett bra läge.
Anekdotiskt kan jag säga att jag nu och då i femton år gått förbi en gammal nedlagd bensinmack 500 meter från Älvsjö station i Stockholm. Marken är inhägnad, huvudsakligen hårdgjord och det gräs som ändå finns där trimmas nog en gång om året eller så. Vad jag kan se har platsen aldrig använts till annat än uppställning av diverse fordon sen jag började röra mig där, och det på en plats där markvärdet rör sig om tusenlappar per kvadratmeter. Så nedsmutsad mark kan bli lämnad övergiven länge.
Anekdotiskt kan jag säga att jag nu och då i femton år gått förbi en gammal nedlagd bensinmack 500 meter från Älvsjö station i Stockholm. Marken är inhägnad, huvudsakligen hårdgjord och det gräs som ändå finns där trimmas nog en gång om året eller så. Vad jag kan se har platsen aldrig använts till annat än uppställning av diverse fordon sen jag började röra mig där, och det på en plats där markvärdet rör sig om tusenlappar per kvadratmeter. Så nedsmutsad mark kan bli lämnad övergiven länge.
Tror inte att markägaren vill ha det ansvaret. Det kostar mycket att göra en lekplats som är godkänd och markägaren har sedan strikt ansvar om något händer. Bara försäkringen för vår lilla lekplats med sandlåda och en lekbåt, samt två små trappor i området kostar 6 000 per år.kashieda skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Plus att man kanske inte medvetet ska sätta dem som äter jord på den mest kontaminerade marken...
Jag kan bara hålla med, om någon kom och klagade på att jag inte klipper gräsmattan varje vecka (det skulle inte falla mej in att klippa så ofta, jag har väl bättre saker för mej) så skulle jag möjligen säga att han kan få klippa den åt mej om det nu stör, men mest skulle jag nog bara skaka på huvudet år att det finns sådana människor.L larka742 skrev:
Jag förstår inte att folk ska ha så myckt åsikter om hur grananrnas tomter ser ut.
..Men så bor jag på landet också, med stora tomter och mer avslappnade människor.
Det här är helt groteskt!J Jonas-S skrev:
Först vandaliserar grannskapets ungar växthusen. Därefter tvingar legisternas vårdnadshavare växthusägaren att städa upp efter bärsärkarnas framfart!!!
Bäste TS.
Enligt mig är dina "krav" på nidingarnas offer fullständigt verklighetsfrämmande!
Staffan
Klicka här för att svara