För ett tag sedan monterade jag (eller min snickare) en dörr (av känt märke) som köpts på nätet.
Tiden gick och dörren började gripa. Som av en händelse hade en kompis samma problem och även en säljare i en butik sa samma sak. En del av dörrarna var skeva och det behövdes då en reklamation.

För att gå rätt väg kontaktade jag inköpsstället innan min snickare började röra i det. Efter en tid kom två snickare ut för mätning (det tog lite tid för de skulle komma när de var i närheten).
Efter mätning av dörren som tog runt 45 min så hittades inget fel, men däremot var där en karmskruv som inte bet riktigt. Annars var den helt rätt monterad. Ok, inte mer med det. Snickaren som satte in den kom och fixade problemet.

Ett par månader senare dyker det upp en faktura från företaget som varit ute och tittat på dörren. Styvt 3200:-.
Detta med motivering att det inte var fel på dörren.

Har detta gått rätt till?
Får man lov och skicka faktura utan att informera om kostnad? Hade jag vetat att det skulle 3000:- skulle jag givetvis aldrig låtit dem komma. Då hade jag gått direkt till snickaren.
Fråga två är då hur man ska få reda på om det är fel på dörren eller inte. Eller det ska man själv veta?
Jag har bestridit fakturan men säljaren av dörren menar bara på att det inte var garanti och därför kostar det, så han bortser helt från vad jag skriver och svarar samma varje gång.

Mottager gärna synpunkter kring detta.

Så brukar det vara; inget fel eller av kund orsakat fel kan rendera en faktura för servicebesök.
Detta brukar kommuniceras till kund.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Precis, men det har inte kommunicerats...och över 3000:- ?!

• Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Spontant tycker jag det låter väl häftigt med 3200kr för att konstatera att en dörr är rak när man ändå är i området.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Kan t.ex. vara 2 personer x (1 timme arbetstid + 1 timme restid) x 800 kr/timme.
Ingen aning om hur det måste kommuniceras men du skulle kunna höra med kommunens konsumentvägledare som kan det juridiska kring köp av produkter och tjänster. Men du ska väl ha rätt till en specificerad faktura som tar upp olika delposter, sen finns det ju flera fall i forumet där den som ringt tillbaks till företaget och sagt att nu blev väl fakturan väl hög har fått en ny på lägre belopp.

Ändå mycket för 2 personer i max 45 minuter...och de tog det när de var i närheten (tror t.o.m. de var i byn, men kan inte svära på det).

Jag har ringt konsumentvägledaren. De ska återkomma. Ska bli intressant att höra.
Hade jag som sagt blivit informerad så hade jag aldrig bett dem komma. Då kunde min snickare fixa det direkt.

Min kontakt kunde även han hålla med att det var ganska dyrt, men detta är ett annat bolag som åker och tittar på såna här fel. Anlitade av dörrtillverkaren.

• Gilla
rastlos
  • Laddar…
Enligt råd & rön måste företaget upplyst dig om undersökningsavgiften.

De skriver följande:

Men butiken måste kunna visa att du verkligen fått den här informationen. På Allmänna reklamationsnämnden hemsida finns ett beslut som visar vilka förutsättningar som gäller för att en säljare ska anses uppfyllt sin informationsskyldighet.

Jag kan dock inte hitta (orkar inte söka) efter det beslutet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Läst samma och meddelat min kontakt det, men får samma svar tillbaka.
Det var inte garanti och därför kostar det.

Joaquin Joaquin skrev:
Läst samma och meddelat min kontakt det, men får samma svar tillbaka.
Det var inte garanti och därför kostar det.
Du har 3 års reklamationsrätt i Sverige (vid arbete på fast egendom: 10 år). De måste fortfarande upplysa dig om kostnaden för undersökningen så att du har möjlighet att tacka ja eller nej.

Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Bestrid skriftligt med "har ej beställt".

Skulle det mot förmodan gå till tingsrätten, så kan du ju alltid erbjuda en förlikning på 0,5 h för en man.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Men TS har ju beställt koll av dörren.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
TS har ju gjort en reklamation hos säljaren och då måste han väl ha beställt ett jobb eller skulle reklamationen ha fixat ev skevhet på dörren? Sedan kan man väl diskutera vad kostnaden skulle vara för att få konstaterat att dörren var OK.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Men TS har ju beställt koll av dörren.
Har han?

TS har gjort en reklamation av vad han upplever som en felaktig vara. Säljaren skickade två snickare för att undersöka varan.
Enligt ARN så skall säljaren upplysa köparen om undersökningskostnaden vilket enligt TS inte säljaren har gjort.

Jag anser inte att TS har beställt någon kontroll av dörren. TS har reklamerat en vara och köparen tar emot reklamationen och beställer en kontroll av varan utan att informera köparen att han får stå för kostnaden.

• Gilla
dillen76 och 7 till
  • Laddar…
Så du menar att säljaren skulle varit synsk så han visste att dörren var OK och skitit i att skicka någon för att kontrollera dörren eller skulle säljaren inte brytt sig över huvud taget? Klart att man ska betala om man "okynnesklagar" bara för säkerhets skull.

• Gilla
KTK och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.