Någon som har tips på hur vi ska få ut ekorren? Vet inte var den kommer in så går inte att täta innan den är ute. Den är orädd och stirrar på oss när vi lyser in med ficklampa, sitter dock för långt bort för att fånga in. Satt in en stor råttfälla nu men hyser inget större hopp om den. Blir galen snart!
Lena
Lena
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ultraljudsskrämma kan fungera men är tveksam, bittermandel har använts förr men är inget jag skulle rekommendera av djurskyddsskäl. Bittermandel avger cyanväte och någon enstaka räcker för en ekorre men det är som sagt sista alternativet om inget annat hjälper. Ute på tomten är katturin mycket effektivt men kanske inget du vill ha på vinden.Lekkan skrev:
Någon som har tips på hur vi ska få ut ekorren? Vet inte var den kommer in så går inte att täta innan den är ute. Den är orädd och stirrar på oss när vi lyser in med ficklampa, sitter dock för långt bort för att fånga in. Satt in en stor råttfälla nu men hyser inget större hopp om den. Blir galen snart!
Lena [bild]
Jag måste liksom få ut den och det verkar inte fungera med någonting, vet inte om jag vågar börja täta när den är kvar därinne heller 🤔B Bitterhetsakademin skrev:Ultraljudsskrämma kan fungera men är tveksam, bittermandel har använts förr men är inget jag skulle rekommendera av djurskyddsskäl. Bittermandel avger cyanväte och någon enstaka räcker för en ekorre men det är som sagt sista alternativet om inget annat hjälper. Ute på tomten är katturin mycket effektivt men kanske inget du vill ha på vinden.
Köp en lådfälla för levandefångst. Finns på Amazon eller om du vill köpa inom Sverige på Hylte Lantmännen (exempel minkfälla https://www.hylte-lantman.com/granlunds-minkfalla-of10 ) Åtla med nåt mumsigt och vittja fällan dagligen så du kan släppa ut den senare. Och hitta såklart var den kommer in och täpp till 
Tack! Vi har stort hus och jag vet inte riktigt hur jag ska se var den kommer ut och när? Kan ju inte gå runt huset hela dagarna och titta upp mot taket (tror det är vid taket nånstans den kommer in). 😕E emjeysimone skrev:
Tror bästa sättet är att "bevaka" fasaden och luska ut var den går in och ut. De far ju in och ut ganska frekvent. Kanske locka fram den med något gott och se vart den tar vägen.Lekkan skrev:
För hittar du inte hålet kommer det snart att vara något annat djur som hittar dit.
Höll på med en fasadreparation i fjol och det stod inte öppet länge innan ekorren hittade dit. Fick sätta igen det med hönsnät under tiden han var ute.
Förstår det. Men du borde kunna hitta möjliga hål att täta när du fångat in den. Ekorrar behöver större hål även möss och råttor (5-6 centimeter). Rekommenderar musborst om du har konstiga springor som är svåra att täta (exempel https://stick.se/mus/musborst-10-m-for-tatning/ )
Redigerat:
Aa, ska komma hit en kille o täta med sån där stålull i helgen. Skiter i om den är kvar inne.C cpalm skrev:Tror bästa sättet är att "bevaka" fasaden och luska ut var den går in och ut. De far ju in och ut ganska frekvent. Kanske locka fram den med något gott och se vart den tar vägen.
För hittar du inte hålet kommer det snart att vara något annat djur som hittar dit.
Höll på med en fasadreparation i fjol och det stod inte öppet länge innan ekorren hittade dit. Fick sätta igen det med hönsnät under tiden han var ute.
Vet du vart du skall täta då? Är nog inte så smart att stänga in den, risken är att den lyckas ta sig ner i huset istället och ställa till det. De kan gnaga sig igenom allt möjligt om de vill.Lekkan skrev:
Du har nog haft den där ett tag och den verkar hitta ut och in utan att nåt hänt. Ett råd är stressa inte utan planera hur du skall fånga den, eller se var den kommer in och var systematisk. Håller med att det kan vara värre att stänga in den.Lekkan skrev:
Jag bodde i en kåk full med möss i väggarna och innertaket. Man får bara andas och jobba på med att täppa till.
På utländska sidor tipsas om att ställa upp en radio på vinden ställd på normal samtalsvolym och ha lyset på. Eftersom de skyr urinlukt tipsas om att ställa ut fat med trasor indränkta med ammoniak.