D
Du kan bygga en egen radonsug för 5000 kr.

D datja skrev:
Du kan bygga en egen radonsug för 5000 kr.
Vet du vad man behöver för delar?

D
M Mapet890 skrev:
Vet du vad man behöver för delar?
Det beror lite på om du borrar uppifrån genom plattan eller från sidan in i en krypgrund men i stort sett dränslang, spirorör och en kanalfläkt, helst en EC som är enkel att effektreglera.

D datja skrev:
Det beror lite på om du borrar uppifrån genom plattan eller från sidan in i en krypgrund men i stort sett dränslang, spirorör och en kanalfläkt, helst en EC som är enkel att effektreglera.
Det är källarplatta.

D
M Mapet890 skrev:
Det är källarplatta.
Den vägen har jag inte behövt ta själv och det beror också på om det är singel eller lera under plattan. Men man tar sig genom plattan inne i husrt och försöker få några dränslangar åt olika håll, dessa kopplas in på ett spirorör 125 mm och på det sätter man en kanalfläkt och därefter dras spiroröret genom ytterväggen. Svårare än så är det inte. Finns trådar här.

Är källaren helt oventilerad eller finns det någon gammal murstock det går att sätta en fläkt i? Bara det faktum att luften inte står helt still kan nog göra underverk om ventilation saknas helt.

Krilleman
Jag har också tidigare köpte ett "radonhus" med en äldre radonbrunn som jag skrotade direkt vid tillträde.

Hus byggt -58 på bottenplatta med källare. (Numera sålt)

Den lösningen som jag gjorde var att borra ner tre strategiska hål i bottenplattan och dra 75mm avloppsrör ut till en kanalfläkt som alltid stod på.

Hålen i bottenplattan + fasad kan man bila själv för att spara pengar. (Man måste inte borra dessa). Avloppsrör + delar kan man köpa på byggmax.

Kanalfläkt 100 finns på massor med internetbutiker + övergångskopplingar.
Jag använde typen Fernco DN100 med 110x75mm förminskningar.

Så det är inte en orsak för att backa på fastigheten för lite markradon...

Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Hur gick det?
Vad gjorde ni med affären?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.