Hej!
Vi har ett stort behov av att få till ett förråd som är mussäkert för att kunna förvara stora saker som ex en resårmadrass eller en fotölj (mindre saker som kläder har vi redan i täta lådor). Vi har ett litet isolerat förråd på tomten som är ca 2x3 meter som vi behöver riva invändigt och göra om som vi funderar på om det skulle gå att göra mussäkert. Ytterväggar och stomme är i bra skick så vi kommer endast göra åtgärder inifrån och vi bryr oss inte om mössen kan ha party inne i väggarna så länge de inte kommer in i förrådet.

Hela golvet inkl de bärande reglarna är bytt för ett par år sedan med golspånskivor och plastmatta på. Om jag minns rätt så är alla skarvar mellan spånskivorna helt ovanpå reglarna och vi tänker att vi gör samma sak i både väggar och tak att vi är noga med att varenda skarv hamnar på en regel och att skivorna (plyfa eller osb, inte bestämt oss än) skruvas ordentligt. Reglarna mot golvet tänker vi att vi lägger på kanten på golvmattan så att den verkligen pressas fast och det blir omöjligt för en mus att leta sig ut den vägen. Eftersom det vid varje skarv blir med minst ett överlapp på 2-2,5 cm vid skivan och regeln så borde de väl inte få för sig att försöka gnaga sig in?

Den lilla el som ska dras blir utanpåliggande och de få ställen där vi måste få igenom ett kabelrör så gör vi så exakt hål som möjligt och tätar både runt och I röret med skum/silikon, om det går att få i så blir det även stålull i tärningen. Övriga öppningar runt fönster, dörr och ventilation får samma behandling och vi sätter ett finmaskigt metallnät över ventilationen.

Vad tros? Är det möjligt att få det mussäkert på detta sätt om vi är väldigt noggranna och gör allt själva så att det verkligen blir som vi tänkt? Finns det något annat bättre sätt att gå till väga eller något vi glömt? Eller är det lika bra att ge upp drömmen om musfritt förråd direkt?

Tack på förhand!

Någonstans har jag läst att om alla springor tätas så att det inte drar det minsta lilla luft igenom så fattar inte mössen att det går att ta sig igenom där så de försöker inte ens gnaga. Kan det stämma? I så fall borde en sträng målarfog i varje liten skarv fungera som extra hängslen

Jag tror inte det är ouppnåeligt att bygga mussäkert, men kanske lite svårt.

Har du funderat på att klä hela förrådets insida med slätplåt, det borde kunna stoppa gnagarna.

D
Jag hittade sista hålet in i garaget som de tog sig igenom förra vintern. Resultatet: musfritt garage, de flyttade in i bilen som stod utanför istället…

• Haha
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror inte det är ouppnåeligt att bygga mussäkert, men kanske lite svårt.

Har du funderat på att klä hela förrådets insida med slätplåt, det borde kunna stoppa gnagarna.
Slätplåt skulle säkert fungera väldigt bra men det blir tyvärr för dyrt. Men gnager de sig verkligen igenom träskivor/reglar om det inte redan finns en glipa att utgå från?

S hjulia skrev:
Någonstans har jag läst att om alla springor tätas så att det inte drar det minsta lilla luft igenom så fattar inte mössen att det går att ta sig igenom där så de försöker inte ens gnaga. Kan det stämma? I så fall borde en sträng målarfog i varje liten skarv fungera som extra hängslen
satt i torpet och såg en mus komma in under golvlisten där var en lucka på 1cm eller nåt så dom kan klämma sig in om det finns någon springa

Det är absolut inte omöjligt att bygga mussäkert, speciellt inte när ni ändå planerar att göra om alla ytskikt invändigt. De är bra på att klättra så tänk på att vara lika noggranna upp mot tak tex som längs golvet.

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Jag hittade sista hålet in i garaget som de tog sig igenom förra vintern. Resultatet: musfritt garage, de flyttade in i bilen som stod utanför istället…
Ajdå, det är ju nästan ännu värre... Det är dock inget som oroar här I alla fall. Utanför finns inget trevligt att bosätta sig i plus att det bor 12 katter (flera av dem är storjägare) inom 100 meter från förrådet så överallt där de kommer åt är det väldigt rent o fint från möss
E Elspet skrev:
Det är absolut inte omöjligt att bygga mussäkert, speciellt inte när ni ändå planerar att göra om alla ytskikt invändigt. De är bra på att klättra så tänk på att vara lika noggranna upp mot tak tex som längs golvet.
Det är min plan att det överallt, även i skarven mot taket, ska vara överlapp minst 2 cm mellan plyfa och regel med tätt mellan skruvarna. Riskerar det att bli en glipa i något hörn så tänker jag att vi skruvar dit en regel eller plåtvinkel som ser till att det blir svårforserat material även där. Har du någon koll på om det spelar någon större roll vad vi kör för ytskikt på väggar och tak (bortsett från plåt då)? Och har du koll på hur det är vid tätningen vid dörren? Det känns som att det finns en risk att den kanske inte pressas ihop tillräckligt hårt så att de kan ta sig in men jag kanske inbillar mig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.