I Ironside skrev:
Lättbetong är inte samma sak som blåbetong. När vi flyttade hit sa man att källaren var byggd med lättbetong men inte blåbetong. Men efter lite renovering har vi sett att det faktiskt finns blåbetong i väggarna, hur mycket är dock oklart. Även om det är blåbetong så behöver det inte vara ett problem, vissa blåbetonger har ganska låg strålning.

Så vad finns det för andra källor till radon i huset? Jo, staden där vi bor anses vara en riskzon. Vårt villakvarter ligger inom området där det finns en förhöjd risk för markradon. I snickarboden mätte vi upp till runt 1000 Bq och det visade sig komma från rensbrunnen till avloppet. Genom att täta luckan fick vi ner det till runt 100 Bq. Så det är tydligt att det finns markradon under huset.

En annan sak är att det finns flera rum i källaren där vi inte kunnat mäta några nämnvärda radonvärden, vilket ytterligare pekar på att blåbetongen inte behöver vara den huvudsakliga orsaken. I gillestugan där vi just nu har högst nivå, runt 300–350 vissa tider på dygnet, där ligger ventilerat parkettgolv och väggarna är silikatmålade. Min gissning är att det är det ventilerade golvet som inte är tätat ordentligt ner mot plattan, eller att det finns sprickor. Men återigen, svårt att säga utan extra kunskap och specialmätning.

Så jag tänker att en expert kan komma hit och mäta med geigermätare eller liknande och faktiskt se var radonet kommer ifrån. Är det väggarna, taket, brunnar eller ventilationen? När man vet det, först då kan man sätta in rimliga åtgärder. Det finns ingen anledning att nå 0 Bq, i min värld är upp till 100 Bq helt okej, vilket är gränsen i övriga Europa. I Sverige är gränsen 200 Bq, men som jag förstått det beror det främst på att det skulle bli för dyrt att sätta gränsen vid 100.
Stämmer inte riktigt att 100 bq skulle vara gränsen i övriga Europa utan det varierar mellan 100-400 bq mellan olika länder. Det skulle absolut kosta mycket att sätta gränsen till 100 bq och framför allt då sett till vad man får för det. Nu vet jag ju inte om du är storrökare men det kan ju vara bra att ha med sig att av de ungefär 500 dödsfall i lungcancer/år som man bedömer kan kopplas till radon är 450 personer rökare. Så jag skulle säga att kommer du ner till 200 bq så ska du känna dig jättenöjd med det och inte oroas.

• Gilla
claym
  • Laddar…
I
Gjorde några stickprov och det verkar stämma bra :

Sverige 200
Nederländerna 100
Finland 300 i existerande byggnationer, 200 i nya
Danmark 100
Norge 200

Nej, jag tror väll egentligen inte radon är så värst farligt, särskilt inte för oss som inte röker. Men jag vill ändå gärna hålla mig inom gränserna och det hade varit bra om det inte behövde bygga på en viss konfiguration med öppna dörrar och ganska hög ventilation vilket i sig både kostar pengar och ger en sämre inomhus miljö.

I Ironside skrev:
Gjorde några stickprov och det verkar stämma bra :

Sverige 200
Nederländerna 100
Finland 300 i existerande byggnationer, 200 i nya
Danmark 100
Norge 200

Nej, jag tror väll egentligen inte radon är så värst farligt, särskilt inte för oss som inte röker. Men jag vill ändå gärna hålla mig inom gränserna och det hade varit bra om det inte behövde bygga på en viss konfiguration med öppna dörrar och ganska hög ventilation vilket i sig både kostar pengar och ger en sämre inomhus miljö.
Ja absolut å du gör helt rätt som söker orsakerna, vissa åtgärder är i princip gratis medans andra kostar en del och först efter att veta var det tar sig in kan man ju fatta lämpliga beslut! Lycka till!!

J jonaserik skrev:
Har du provat någon annan som kan radon. Det är inte så märkvärdigt att finna orsak till nivån. Ta en smal mejsel och borra genom putsen om det finns ( på ett gömt ställe ) och när du kommit igenom och det går väldigt lätt att bara trycka den rakt in. Då är det lättbtong ( blå ) som radonet kommer från.
Som tidigare nämnts så är inte all lättbetong från 1929-1975 blåbetong, blåbetong användes främst 60-/70-talet.
Sen finns det blåbetong som typ inte strålar någonting till blåbetong som strålar extremt mycket. Hur mycket blåbetongen strålar (gammastrålning) beror på var ifrån alunskiffern kommer ifrån.

Vi har (och haft) blåbetongväggar i källaren, jag har lånat hem gammamätare och mätt våra väggar, de strålade knappt ingenting, vi har(/hade) under gränsvärdet för radon. Från vi mätte första gången till vi mätte förra vintern så har vi installerat FTX, vi har rivit två tredjedelar av all blåbetong.
I gillestugan där vi fortfarande har blåbetong mot ytterväggarna, två stycken, hade vi vid senaste mätningen 70 ± 20 Bq/m³, på markplanet hade vi 20 ± 10 Bq/m³.

I
Varför river ni ut blåbetongen om den har så låg strålning?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
PeterFalun
I Ironside skrev:
Håller med helt, det finns ventilationsfirmor som har en "radonexpert" men det kommer, som du är inne på, att vinklas till att det är en lösning från deras arsenal som krävs.

I detta fallet har jag hittat en radonexpert som endast reder ut var radonen kommer ifrån och vilka åtgärder som är rimliga utan att hänvisa till någon specifik firma. Ibland handlar det om att täta någon brunn och då är kanske någon VVS-firma rätt, ibland är det ventilation och då är det ventilationsföretag, i annat fall är det kanske radonsug eller så är det blåbetong, allt kräver sin expertis.

Så jag känner mig ganska bekväm med att ta hit och få ett utlåtande från radonexperten, det ska kosta ca 6000 kr för 2 timmars genomgång. När de lämnar så får man ett underlag på var problemet ligger och föreslagna åtgärder.
var i sverige finns radonexperten?

I Ironside skrev:
Varför river ni ut blåbetongen om den har så låg strålning?
Vi har ändrat rumsindelningen.

I
PeterFalun PeterFalun skrev:
var i sverige finns radonexperten?
Finns i Lund, Radonanalys GJAB.

Tillfälliga toppar är ju helt ointressant. Det är den totala dosen över tid som är intressant. Så länge du håller dig under 200 Bq/m3 i luften i snitt så behöver du inte oroa dig. Speciellt om du inte röker. Röking gör radon 10 gånger farligare. Gränsvärdet på 200 lär ju gälla hela befolkningen inklusive rökare så håller man sig under där och är normalt frisk så är man safe.

M Malmen1 skrev:
Tillfälliga toppar är ju helt ointressant. Det är den totala dosen över tid som är intressant. Så länge du håller dig under 200 Bq/m3 i luften i snitt så behöver du inte oroa dig.
Visst är det så.
Men om man har temporära toppar, som infaller nattetid när man är hemma kring 600 Bq, men medelvärdet är 200 eller under. Kan det finnas anledning att titta på vart det kommer ifrån och överväga åtgärd.

Man ska inte gömma risken med exponering bakom generella riktlinjer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.