Halloj! liten fråga bara för att kunna sova lugnt, och kanske lära sig något.

Snickare har börjat riva upp golvet i köket för att bygga ut badrummet, och vill slänga ut en fråga om det finns någon risk att det kan finnas asbest i materialet som sågats upp baserat på bilderna. Enda anledningen för jag frågar är då jag har dålig koll på vad som kan innehålla asbest, men bara sett i förbifarten något om svartlim etc, att om det är svart under kan det vara ett tecken på asbest. Det är också så att man kan se de har lagt förr lagt nytt golv över det gamla golvet, kanske för att slippa riva i asbest? Uppifrån och ner är alltså lagren: Plastmatta -> trä -> plastmatta -> svart matta -> trä. Snickaren har själv sagt också att dem brukar inte bry sig mycket om det är asbest mer än att det kommer kosta mer att göra sig av med, så vänder mig hit istället för dem :P

"Enda sättet att vara säker är att skicka in för test" är jag medveten då jag läst de flera gånger, men tänkte bara slänga ut en fråga om det ens finns en orsak att tro de kan finnas :)

Förutom asbestfrågan är jag nyfiken vad syftet med den svarta mattan är är?

• Bild på köksgolv under renovering, med synliga trälager och en svart matta som lagts över ett äldre lager trä nära en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av köksgolvets olika lager med plastmatta ovanpå trä och synliga spånskivor under. Frågetecken om asbestförekomst.
    Skapa konto
  • Uppbrutna golvskivor i lager på gräsmatta, med trä och grått material, vid renovering av kök och eventuell asbestrisk.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.