Hej!
Jag och min sambo behöver fixa i ett rum i den lägenhet vi flyttade in i under september. Grejen är att det luktade konstigt i rummet när vi tillträdde. Detta är en historia i sig, men vi ska ta bort golvet, tyvärr.

När jag tog bort den första plankan på det golv som lades för två år sedan så ligger det ett plastgolv därunder. Det sitter fast hårt. Jag kan se en mycker mörk krämig massa som ploppar ut i ena kanten. Nu börjar jag oroa mig för asbest. Just eftersom jag vet väldigt lite om detta. Huset är från 46. Hur gammal plastmattan är vet jag ej.

Vi hade även tänkt att ta bort tapeterna helt. Det finns några lager. De ser ut att ha suttit där lääänge. Jag har hört att asbest kan finnas i vissa tapeter. Är det någon som har koll på hur detta då ser ut? Är det ett gråaktigt fluffigt dun?

Btw.. är det glasfiberväv i tapeten eller bara struktur?

Tacksam för allt stöd!
Per

• Närbild av ett trä- och plastgolv där en mörk, krämig massa syns i kanten mellan materialen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med borttagen tapet, avslöjande flera lager gammalt tapetmaterial och potentiellt glasfiberväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattan får du skicka in en bit för provtagning. Asbest på väggarna är osannolikt om det inte är en golmatta där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.