Grannen har ett servitut på min tomt för vatten och avlopp då den tidigare tillhört honom innan en avstyckning, nu lyckades jag gräva av ett betongrör som jag tänkt skarva ihop med övergångsmuff och pvc rör.
Oklart om det är ett gammalt avlopp eller dagvatten/dränering men han vill att jag lappar ihop det, röret har en ytterdiameter på ca 135mm
Jag skulle vilja veta om det kan vara asbest/eternit innan jag sätter igång, är det någon idé att skicka iväg på analys eller kan någon avfärda mina misstankar genom att se på bilderna?
Oklart om det är ett gammalt avlopp eller dagvatten/dränering men han vill att jag lappar ihop det, röret har en ytterdiameter på ca 135mm
Jag skulle vilja veta om det kan vara asbest/eternit innan jag sätter igång, är det någon idé att skicka iväg på analys eller kan någon avfärda mina misstankar genom att se på bilderna?
Redigerat:
Väldigt väldigt låg sannolikhet att den där typen av rör skulle ha asbest i sig.. Så låg så jag skulle nog säga obefintlig...
jo är bäst att skarva ihop det om man inte är 200% säker att det inte används alls längre, det går iof att ta dit nån som kan filma i rör för att kolla vart det tar vägen eller det klassiska att hälla i nåt och kolla i nån brunn och komma fram till hur det är kopplat.. tex nåt färgat i ovanlig färg för avlopp, men då ska man ju helst ha en misstanke redan vart det går..
ang var man brukar hitta asbest så är det en bra lättläst lista här med rätt obestridbara fakta
https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
jo är bäst att skarva ihop det om man inte är 200% säker att det inte används alls längre, det går iof att ta dit nån som kan filma i rör för att kolla vart det tar vägen eller det klassiska att hälla i nåt och kolla i nån brunn och komma fram till hur det är kopplat.. tex nåt färgat i ovanlig färg för avlopp, men då ska man ju helst ha en misstanke redan vart det går..
ang var man brukar hitta asbest så är det en bra lättläst lista här med rätt obestridbara fakta
https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
Stort tack för alla svar!
Bäst att ta det säkra för det osäkra 😊
Bäst att ta det säkra för det osäkra 😊
Tack för tips!P polaris78 skrev:Väldigt väldigt låg sannolikhet att den där typen av rör skulle ha asbest i sig.. Så låg så jag skulle nog säga obefintlig...
[länk]
Det är inte grannens avlopp för den pipan hittades ett par meter bort och ligger djupare, är grövre diameter och ligger i anslutning till inkommande vatten.
Mest troligt någon dränering, dagvatten eller gammalt avlopp
Men jag skarvar ihop den så slipper man tänka på det i forsättningen.
Klicka här för att svara