Hej!
Jag har köpt ett hus, en separat historia..., och det står ett garage på tomten från 70-talet.

Garaget har en otrevlig lukt som sätter sig i kläder och andra porösa material. Vi kan inte förvara något där inne tyvärr.
Jag har sett, vad jag tror är, fuktfläckar i taket och när jag öppnade upp en vägg luktade det illa därifrån. Jag har nu rivit mycket mer och har två teorier som jag vill pröva med er.
Fakta:
  • Oisolerad platta på mark med gjuten förhöjd kant. Syllpapp ligger korrekt monterad mellan grund och syll.
  • Garaget har delvis varit uppvärmt, men sannolikt stått kallt under perioder också.
  • Garaget har tilluft i garagedörrarna(galler längst ned) och det finns en ventil högt upp, men där har en PAX-fläkt suttit och inte varit igång annat än manuellt tillslag med timer.
  • Taket består av gips, gles 22mm, gullfiber ca 95mm.
  • Väggarna(inifrån) består av gips, 95mm regelverk med gullfiber, asfaboard, liggande 45mm. regel och sedan panel. Det är mellanrum mellan asfaboarden och panelen, men de liggande reglarna blockerar luften att röra sig vertikalt.
  • Fläckar i taket som indikerar någon form av fukt. Isoleringen i taket är svart på många ställen och fullt med spillning från möss/råttor.
  • Isoleringen i väggarna är svart på några ställen. Väldigt tydligt på framförallt två ställen där stora mängder spillning hittats.
  • Regelverket har fuktfläckar av olika typ.
    • På hammarbandet upp mot taket kan man se spår av fukt. Det är torrt när jag mätt fuktnivåerna.
    • På syllen, mot asfaboarden, finns spår av fukt. Torrt vid mätning.
    • På syllen, nära dörren, är en stor tydlig fläck som är väldigt fuktig och luktar mysko. 25% fuktighetskvot vid mätning. Jag har sågat ur den biten för att mäta syllen från undersidan för att se om fukt kommer från plattan. Syllen är torr på undersidan.
    • Regelverket är fläckvis blött, men det ser inte ut som det runnit uppifrån utan det är mitt på reglarna. Höga fuktnivåer, 18-22%.
  • Innertaket ser toppen ut och är torrt.
  • Övrigt är fuktnivåerna bra. Regelverket runt 8% och panelen inifrån är ca 11-14%. Jag hade det uppvärmt innan jag började riva. Precis när jag öppnat upp var nivåerna generellt lägre, nu är det lite högre och enligt det jag angivit ovan.
Mina två teorier.
  1. Fuktfläckar som idag är torra beror sannolikt på kondens då ventilationen varit undermålig, ångspärr saknats och fukten har stannat och inte vädrats genom asfaboarden. Det kan förklara fuktfläckarna på det torra regelverket, viss lukt i isolering kanske och fuktfläckarna i gipsen i taket.
  2. Lukten kommer från råttpiss, både i ett par fack i regelverket, men även från taket där de också bott. Det finns en tydlig lukt av asfaboarden också, men jag tror mest det är råttpiss faktiskt.
Min avsikt är att byta ut de reglar som har tydliga fläckar av piss på sig, ta bort så mycket av asfaboarden som möjligt, borra ventilationshål i horisontellt regelverk vid panelen för att skapa vertikala luftflöden ut mot panelen, även upp mot vinden, lägga vindpapp i utsidan av regelverket(blir knepigt eftersom de horisontella reglarna ställer till det), sätta dit ny isolering, ångspärr på regelverket mot insidan, regla upp 45mm reglar och dra el m.m. där och sist en OSB.

Innertaket rivs och skivor, gles och isolering slängs. Sätter en ångspärr mot regelverket i taket, ny gles på 28mm och drar elen där, gips.

Min största oro är att jag inte får bort lukten av råttpiss, om det nu är det.

Vad säger ni?

• Isolering och reglar i garagevägg med synliga fuktfläckar och svart mögel, omgivna av synliga ledningar och dammigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person river isolering i garage med synliga väggreglar; stege och verktyg syns.
    Skapa konto
  • Öppen vägg med isolering som delvis har rivits, visar träreglar och elkablar. Väggens innandöme i ett gammalt garage från 70-talet.
    Skapa konto
  • Rivna väggar i ett garage visar isolering med svarta fläckar och omfattande musspillning. Kablar synliga mellan reglarna.
    Skapa konto
  • Isolering i ett garage där musspillning och skador syns, tecken på fuktproblem och dålig ventilation. Rörlösa kablar och sprucken gips synliga.
    Skapa konto
  • Träreglar i ett garage med fuktfläckar och mörka avlagringar i hörnen på syllen, tecken på möjlig fuktskada eller råttaktivitet.
    Skapa konto
  • Vägg av träreglar och isolering med skador, exponerade kablar och tecken på fuktproblem i ett garage från 70-talet.
    Skapa konto
  • Fuktfläckar och möjligen råttspillning synliga på träreglar och golv i gammalt garage.
    Skapa konto
  • Innersta delen av ett garage med träreglar, eluttag och en spade. Synliga fuktskador och missfärgningar på trästommarna.
    Skapa konto
  • Oisolerad trävägg i garage under renovering, med synliga reglar, kablar och eluttag. Verktyg och borste på golvet.
    Skapa konto
  • Garagetak med fuktfläckar och synligt regelverk; träpaneler på väggarna. Indikerar potentiella fuktproblem och mögelrisk.
    Skapa konto
  • Fuktfläckar på träsyll och asfaboard i gammalt garage, potentiell orsak till dålig lukt och problem med ventilation och isolering.
    Skapa konto
  • Träreglar och plywood i ett delvis rivet garage, synliga spår av fukt och skador, samt kablar i ett hörn.
    Skapa konto
  • Trätak med synliga rör och isolering, sedd underifrån. Inget material finns på väggen, vilket avslöjar rördragning och konstruktion.
    Skapa konto
AXS
Otroligt svårt att veta var lukten kommer ifrån. En duktig platta kan dock ha förödande effekter och den där isoleringen ser inte kul ut alls.

Skulle riva ut isoleringen, spraya allt med klorin eller liknande, på med golvplattor i plast så inget organiskt står mot betongen och så in med en avfuktare+ventilation. Sen bör du märka om det finns någon möjlighet att få det okej.

All avrinning från regn är bra? Inga dåliga avlopp?

AXS AXS skrev:
Otroligt svårt att veta var lukten kommer ifrån. En duktig platta kan dock ha förödande effekter och den där isoleringen ser inte kul ut alls.

Skulle riva ut isoleringen, spraya allt med klorin eller liknande, på med golvplattor i plast så inget organiskt står mot betongen och så in med en avfuktare+ventilation. Sen bör du märka om det finns någon möjlighet att få det okej.

All avrinning från regn är bra? Inga dåliga avlopp?
Hej!
Allt virke är torrt. Bara där fläckarna på reglarna syns är det fuktigt. Ytligt. Därav tror jag det är urin.
Avrinning från regn är bra. Innertaket i fint skick utan spår av läckage. Torrt är det också.
Garaget saknar avlopp.

AXS
Låter ändå lovande, testa det jag skrev och se hur lukten utvecklas.

Gäller ju att se om det går att få hyffsat okej lukt innan allt för stora insatser.

Uppdatering under rivandet.
De fläckar i taket jag trodde var kondens är sannolikt råttpiss. Fläckarna verkar vara koncentrerade till områden som på ovansidan är fulla med råttspillning.
Min ambition är att byta de reglar i väggarna som har piss på sig, eller såga bort om det är mindre yta eller svåråtkomligt att byta. Alla skivor och gles i taket byts ut.

• Fläckar i taket från rivningsprojekt, misstänkt orsakade av råttpiss. Tydliga missfärgningar syns, omgivna av träreglar.
    Skapa konto
  • Isolering av gul mineralull i ett trångt utrymme med spån och träbjälkar. Små svarta partiklar på underlaget.
    Skapa konto
M martin991 skrev:
Hej!
Jag har köpt ett hus, en separat historia..., och det står ett garage på tomten från 70-talet.

Garaget har en otrevlig lukt som sätter sig i kläder och andra porösa material. Vi kan inte förvara något där inne tyvärr.
Jag har sett, vad jag tror är, fuktfläckar i taket och när jag öppnade upp en vägg luktade det illa därifrån. Jag har nu rivit mycket mer och har två teorier som jag vill pröva med er.
Fakta:
  • Oisolerad platta på mark med gjuten förhöjd kant. Syllpapp ligger korrekt monterad mellan grund och syll.
  • Garaget har delvis varit uppvärmt, men sannolikt stått kallt under perioder också.
  • Garaget har tilluft i garagedörrarna(galler längst ned) och det finns en ventil högt upp, men där har en PAX-fläkt suttit och inte varit igång annat än manuellt tillslag med timer.
  • Taket består av gips, gles 22mm, gullfiber ca 95mm.
  • Väggarna(inifrån) består av gips, 95mm regelverk med gullfiber, asfaboard, liggande 45mm. regel och sedan panel. Det är mellanrum mellan asfaboarden och panelen, men de liggande reglarna blockerar luften att röra sig vertikalt.
  • Fläckar i taket som indikerar någon form av fukt. Isoleringen i taket är svart på många ställen och fullt med spillning från möss/råttor.
  • Isoleringen i väggarna är svart på några ställen. Väldigt tydligt på framförallt två ställen där stora mängder spillning hittats.
  • Regelverket har fuktfläckar av olika typ.
    • På hammarbandet upp mot taket kan man se spår av fukt. Det är torrt när jag mätt fuktnivåerna.
    • På syllen, mot asfaboarden, finns spår av fukt. Torrt vid mätning.
    • På syllen, nära dörren, är en stor tydlig fläck som är väldigt fuktig och luktar mysko. 25% fuktighetskvot vid mätning. Jag har sågat ur den biten för att mäta syllen från undersidan för att se om fukt kommer från plattan. Syllen är torr på undersidan.
    • Regelverket är fläckvis blött, men det ser inte ut som det runnit uppifrån utan det är mitt på reglarna. Höga fuktnivåer, 18-22%.
  • Innertaket ser toppen ut och är torrt.
  • Övrigt är fuktnivåerna bra. Regelverket runt 8% och panelen inifrån är ca 11-14%. Jag hade det uppvärmt innan jag började riva. Precis när jag öppnat upp var nivåerna generellt lägre, nu är det lite högre och enligt det jag angivit ovan.
Mina två teorier.
  1. Fuktfläckar som idag är torra beror sannolikt på kondens då ventilationen varit undermålig, ångspärr saknats och fukten har stannat och inte vädrats genom asfaboarden. Det kan förklara fuktfläckarna på det torra regelverket, viss lukt i isolering kanske och fuktfläckarna i gipsen i taket.
  2. Lukten kommer från råttpiss, både i ett par fack i regelverket, men även från taket där de också bott. Det finns en tydlig lukt av asfaboarden också, men jag tror mest det är råttpiss faktiskt.
Min avsikt är att byta ut de reglar som har tydliga fläckar av piss på sig, ta bort så mycket av asfaboarden som möjligt, borra ventilationshål i horisontellt regelverk vid panelen för att skapa vertikala luftflöden ut mot panelen, även upp mot vinden, lägga vindpapp i utsidan av regelverket(blir knepigt eftersom de horisontella reglarna ställer till det), sätta dit ny isolering, ångspärr på regelverket mot insidan, regla upp 45mm reglar och dra el m.m. där och sist en OSB.

Innertaket rivs och skivor, gles och isolering slängs. Sätter en ångspärr mot regelverket i taket, ny gles på 28mm och drar elen där, gips.

Min största oro är att jag inte får bort lukten av råttpiss, om det nu är det.

Vad säger ni?
Med tanke på de många bristerna och problemen du både nämner och visar, skulle jag överväga att riva och bygga nytt. Lukten kanske du kan bli av med, fuktproblemen blir antagligen svårare och de bidrar till lukten.
Om du ändå väljer att renovera, riva ut skadad isolering, nedpissat trä och asfaboard, skulle jag därefter ge garaget en kur med en ozonapparat. Finns att hyra. Brukar reducera dålig luft om/när orsakerna har eliminerats.

StigPeter StigPeter skrev:
Med tanke på de många bristerna och problemen du både nämner och visar, skulle jag överväga att riva och bygga nytt. Lukten kanske du kan bli av med, fuktproblemen blir antagligen svårare och de bidrar till lukten.
Om du ändå väljer att renovera, riva ut skadad isolering, nedpissat trä och asfaboard, skulle jag därefter ge garaget en kur med en ozonapparat. Finns att hyra. Brukar reducera dålig luft om/när orsakerna har eliminerats.
Idag rev jag ut det sista av gips, isolering, asfaboard och gles-panel.
Det är några bitar av syllen som fortfarande har fläckar på sig samt några reglar. Framförallt till vänster och höger om dörren. Jag upplever att lukten är starkare i det hörnet.
Efter juldagarna skall jag inspektera allt trä och byta ut de reglar som är värst. Det är 4-5st som har stora fläckar på sig.
Sen hoppas jag att merparten av lukten försvinner.
Ska även hyra en Ozoneair, som du föreslår. Körde en sådan ett dygn när allt material var kvar, men det gjorde ingen effekt.

• Gilla
P-son83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.