R rondellaxel skrev:
Vilket snabbt svar.
Tackar!

Jag hittar ingenstans att skicka e-post till IKEA för reklamation. Jag undrar om dom har tagit bort det. Det finns bara alternativet att ringa. Jag tänker att skulle vara bra att ha allt på mejlen.

Jag har la nytt golv i tre sovrum, hallen och köket för 2 år sedan.Ungefär 90m2. Plastmattorna ligger kvar under det nya golvet.

IKEA golv och underlags golv Nivå överallt utom i köket där jag har ett Vinylklick golv från ett annat märke uppe på underlags golvet Nivå. Det kanske kan vara ett problem för mig vid reklamation.

Det är i köket jag har märkt av pulvret än så länge men jag ska ta en noggrannare koll i alla rum och se om jag kan upptäcka något i dom också. Jag antar att Nivå fungerar ibland beroende plastmatta och vilken mjukgörare som finns i mattan alternativt tar längre tid att lösas upp. Det är också olika tjocklek på underlags golvet i olika rum. Antingen 2mm eller 5mm. Det kanske också spelar roll.

Jag får tacka cpalm för installationsanvisningarna.
Eller har du dom på svenska?
Jag hittar ingen information längre på IKEA då dom inte säljer produkten längre.

Det inte känns så bra med detta pulver/damm, om det sprids i luften och att familjen andas in det.

Tack så mycket för ditt svar.
Vilket golv du har över ska inte spela någon roll. Jag hade inte köpt golvet på IKEA. Vi var till IKEA och skulle köpa golvet där men gillade inte deras golv som de hade. Köpte ändå underlagsgolvet där när vi ändå var på IKEA. Men på vägen hem köpte vi golvet på Bauhaus.
Detta har aldrig ifrågasatts av IKEA.

Jag har IKEA family konto. Vi detta konto har jag kvittot på underlagsgolvet. Och i sin tur via detta digitala kvitto kan jag komma åt monteringsanvisningen. Dock finns den bara på engelska.

Jag skickade reklamationen till: customer.support.se@ikea.com

Vad gäller att hitta omfattning så är ett tips att ta bort golvlister och titta där under samt om du har en garderob eller liknande så dra fram den. Där hade jag som mest.

• Gilla
rondellaxel
  • Laddar…
G Gräsmattenörden skrev:
Vilket golv du har över ska inte spela någon roll. Jag hade inte köpt golvet på IKEA. Vi var till IKEA och skulle köpa golvet där men gillade inte deras golv som de hade. Köpte ändå underlagsgolvet där när vi ändå var på IKEA. Men på vägen hem köpte vi golvet på Bauhaus.
Detta har aldrig ifrågasatts av IKEA.

Jag har IKEA family konto. Vi detta konto har jag kvittot på underlagsgolvet. Och i sin tur via detta digitala kvitto kan jag komma åt monteringsanvisningen. Dock finns den bara på engelska.

Jag skickade reklamationen till: customer.support.se@ikea.com

Vad gäller att hitta omfattning så är ett tips att ta bort golvlister och titta där under samt om du har en garderob eller liknande så dra fram den. Där hade jag som mest.
Hej
Hur lång tid får det ha gått sedan man lade in foam och golv?
Har sett liknande vid lister men inte riktigt förstått omfattningen förrän nu när golvet sviktar på vissa ställen.

Y Yvonne Gustavsson skrev:
Hej
Hur lång tid får det ha gått sedan man lade in foam och golv?
Har sett liknande vid lister men inte riktigt förstått omfattningen förrän nu när golvet sviktar på vissa ställen.
Vårt var endast lite över ett år när vi fick riva upp allt.
När jag rev upp det var det helt borta där vi gått som mest.

• Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
G Gräsmattenörden skrev:
Vårt var endast lite över ett år när vi fick riva upp allt.
När jag rev upp det var det helt borta där vi gått som mest.
Vårt är tyvärr äldre men ska ju aldrig bli såhär oavsett.

Testa först att göra en reklamation mot IKEA. Om du inte vet vart ditt kvitto finns men kan hitta inköp på IKEA i dina transaktioner så kan de söka fram kvittot.
Jag hade tappat bort mitt kvitto.

• Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
G Gräsmattenörden skrev:
Testa först att göra en reklamation mot IKEA. Om du inte vet vart ditt kvitto finns men kan hitta inköp på IKEA i dina transaktioner så kan de söka fram kvittot.
Jag hade tappat bort mitt kvitto.
La du in golvet själv eller snickare?

Y Yvonne Gustavsson skrev:
La du in golvet själv eller snickare?
Jag gjorde allt själv. Men det ska inte ha någon inverkan.

Det som är felet (som IKEA bekräftade i mail till mig). Är att deras foam inte är kompatibelt med PVC. När den kommer i kontakt
Med PVC golvets mjukmedel så bryts den ned.

Men på instruktionen för detta underlagsgolv står det tydligt att om man har PVC golv så ska
man använda deras underlag mellan PVC golvet och laminatgolvet.

Därför har du bara gjort som IKEA skrivit i sin instruktion. Att golvet underlagsgolvet sedan inte är kompatibelt med PVC golv som det står är ett fel i antingen varan eller instruktionen.

Tips om du vill ha hjälp att driva detta mot IKEA är att gå med i villaägarna. De har gratis hjälp i form av experter i sakfrågor och jurister. Jag fick hjälp av dem i det hela. Och det kostade inget mer än medlemsavgiften.

• Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
Har samma problem.
La in Ikeas foam ovanpå plastmattan i kök och barnens båda rum.
La vinylgolv i köket (2018) och laminat i båda barnens rum nått år senare.
Upptäckte efter nått år att det kom ut grönt pulver i kanterna i köket. I barnens rum har jag lagt det mycket tightare och med clicksilikonfog så där kommer det inte ut nått. Läste om problemet nått år senare o tänkte att det är väl bara o gilla läget. Bytte golv i hallen förra året då tog jag den gamla hederliga vita foamen på rulle istället som har funkat bra förut.
Nu har foamen i köket försvunnit så mycket att golvet rör sig och börjar gå isär tyvärr. Blir nog byte golv snart o så blir det inte Ikeas foam i allafall.

J J_B skrev:
Har samma problem.
La in Ikeas foam ovanpå plastmattan i kök och barnens båda rum.
La vinylgolv i köket (2018) och laminat i båda barnens rum nått år senare.
Upptäckte efter nått år att det kom ut grönt pulver i kanterna i köket. I barnens rum har jag lagt det mycket tightare och med clicksilikonfog så där kommer det inte ut nått. Läste om problemet nått år senare o tänkte att det är väl bara o gilla läget. Bytte golv i hallen förra året då tog jag den gamla hederliga vita foamen på rulle istället som har funkat bra förut.
Nu har foamen i köket försvunnit så mycket att golvet rör sig och börjar gå isär tyvärr. Blir nog byte golv snart o så blir det inte Ikeas foam i allafall.
Vi har kagt med Ikeas gröna ”foam” hela vår övervåning. Vårt golv börjar svikta på några ställen. Har tidigare fått upp grönt pulver utmed list i sovrummet men dammsugit upp. Fattade tyvärr inte riktigt problemet förrän jag hittade denna tråden. Känns jättejobbigt.

Ja verkligen tråkigt :/

J J_B skrev:
Ja verkligen tråkigt :/
Känner verkligen för att gå vidare mot Ikea men jag måste ju då ta upp golvet någonstans för att visa/ kunna ta bilder.

Har du lagt det nyligen skulle jag också göra som dom andra att stå på dig mot Ikea
Mina golv är för gamla nu tyvärr.

J J_B skrev:
Har du lagt det nyligen skulle jag också göra som dom andra att stå på dig mot Ikea
Mina golv är för gamla nu tyvärr.
Tyvärr inlagt 2016 men egentligen skulle det ju inte ha betydelse foamen är ju felaktig ändå. Har lagt med annan foam tidigare i andra rum och de är ju ff ok. Suck☹️

Nä det borde inte ha nån betydelse. Är bara frågan hur mycket jobb det är att få igenom.

• Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.