61 483 läst ·
101 svar
61k läst
101 svar
Hjälp, har hittat silverfiskar!
Enligt Nomor så är gelen aktiv ca 6 månader, att den stelnar har inget med saken att göra (enl Nomor)A Agrik skrev:Pressade ut 4st tuber antgel bakom mina golvlister(skruvade i vägg) i somras, bor i en 2:a. Blev väl en viss förbättring, men va inte nöjd* så några månader senare köpte jag deras cockroach gel som jag också pressade ut bakom listerna (la i strängar på några cm). När jag la ut den nya gelen såg jag att den gamla gelen va hård o hade stelnat, - antar att gelen bara är "aktiv" någon/några veckor.
* - ser ca 1st varannan vecka (brukar leta efter dom med en flaska "ohyra effekt", då jag hatar dom)
- har tidigare haft myrnix bakom listerna som jag dammsugit bort innan jag la ut gelen
Varför aktivt leta efter dom om du hatar dom? 1 varannan vecka är väl ingenting, särskilt efter idogt letande.A Agrik skrev:Pressade ut 4st tuber antgel bakom mina golvlister(skruvade i vägg) i somras, bor i en 2:a. Blev väl en viss förbättring, men va inte nöjd* så några månader senare köpte jag deras cockroach gel som jag också pressade ut bakom listerna (la i strängar på några cm). När jag la ut den nya gelen såg jag att den gamla gelen va hård o hade stelnat, - antar att gelen bara är "aktiv" någon/några veckor.
* - ser ca 1st varannan vecka (brukar leta efter dom med en flaska "ohyra effekt", då jag hatar dom)
- har tidigare haft myrnix bakom listerna som jag dammsugit bort innan jag la ut gelen
Har använt Advion Gandaci under en längre period nu och vi har helt blivit av med de långsprötade silverfiskarna! Vårt hur är på 130 kvm och jag har bara spridit det sporadiskt på sängben, under byråer och i vaskskåpet i köket, en tub har räckt till flera tillfällen och jag försöker fylla på en gång i kvartalet cirka. Köpte två 30 g tuber på nätet och nu när jag just hade fått slut på den första googlade var jag kunde köpa nytt, priserna varierar en del så det lönar sig att kolla runt. Någon som har hittat bra pris?
Köpte härifrån - https://www.nexles.com/eu/syngenta-insecticide-advion-cockroach-gel-bait-30-g.htmlE En glad amatör skrev:Har använt Advion Gandaci under en längre period nu och vi har helt blivit av med de långsprötade silverfiskarna! Vårt hur är på 130 kvm och jag har bara spridit det sporadiskt på sängben, under byråer och i vaskskåpet i köket, en tub har räckt till flera tillfällen och jag försöker fylla på en gång i kvartalet cirka. Köpte två 30 g tuber på nätet och nu när jag just hade fått slut på den första googlade var jag kunde köpa nytt, priserna varierar en del så det lönar sig att kolla runt. Någon som har hittat bra pris?
Har också fått lite problem med långsprötade silverfiskar. Har köpt fällor o lagt ut som fångar både spindlar och silverfiskarna och jag tycker det blivit mindre men ibland så dyker det upp nån på nått nytt ställe så börjar fundera på om jag ska kontakta Anticimex så dom får komma o lägga ut sånt gift för det verkar ju ingå i hemförsäkringen?
Har även köpt cederträ olja som ska vara bra mot silverfiskar men har inte testat det än, rädd att det ska bli kladdigt o förstöra golv/golvlister.
Har även köpt cederträ olja som ska vara bra mot silverfiskar men har inte testat det än, rädd att det ska bli kladdigt o förstöra golv/golvlister.
Om du anmäler till dem var tydlig med at dug försökt med allt och att de måste komma och lägga ut gift (gel) och överdriv. De är väldigt reserverade då de kommer ut om vart de ska lägga gel/gift.J J_B skrev:Har också fått lite problem med långsprötade silverfiskar. Har köpt fällor o lagt ut som fångar både spindlar och silverfiskarna och jag tycker det blivit mindre men ibland så dyker det upp nån på nått nytt ställe så börjar fundera på om jag ska kontakta Anticimex så dom får komma o lägga ut sånt gift för det verkar ju ingå i hemförsäkringen?
Jag gjorde det vid ett antal tillfällen under 12 månaders period men kände att det ändå var värt att köpa eget att lägga ut på mina premisser och lite överallt för att ta kål på dem på lång sikt.
Det dom gjorde hjälpte men jag kände att jag ville ta det ett steg längre för då och då ser jag någon enstaka och jag vill ta kål på dem till den sista silverfisken
Nja, man sprider väl inte ut det där det blir en permanent installation i huset. Någon gång kommer ju någon att ta på det. Lägg det i behållare/fällor som dels tydligt påminner om att det finns bekämpningsmedel här, lätt att fylla på eller ta bort och slänga också.N Nucky skrev:
För att problemet ska lösas, har jag 1 som jsg ser så har jag flera som jag inte ser. Dock verkar det eventuellt som jag har hittat var dom kommer ifrån - balkongen. 3st låg 20-30cm utanför dörren idag, håller på att sätta upp nya tätningslister.S Sthlm_ skrev:
Har ju inte känt på den stelnade gelen, så vet inte hur hård den är, men spontant så känns det som att dom inte biter på nåt så hårt...eller dom kanske slickar i sig det?P pjkw skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden