370 läst ·
4 svar
370 läst
4 svar
Mögel på träyta efter behandling med linolja
Hej! Jag har behandlat några träytor i ett uthus med linolja för några månader sedan. Märkte idag att det börjat komma mögel på några ställen. Jag använde mycket linolja på träytan för att träet skulle dra i sig. Torkade inte bort överskotts oljan. Läste nu på nätet att det kan börja mögla om man inte torkar bort överskotts oljan. Ska man göra något åt möglet för att få bort det? Eller är det inte farligt?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det har nog inte så mycket med överskottet att göra.
Ren linolja är en väldigt "snäll" produkt som det lätt kan bli mikrobiell tillväxt i.
Ska man skydda sig mot sådant behöver den spetsas med andra tillsatser.
Ren linolja är en väldigt "snäll" produkt som det lätt kan bli mikrobiell tillväxt i.
Ska man skydda sig mot sådant behöver den spetsas med andra tillsatser.
Hej! Har själv testat olika typer av linolja utomhus. Av dem jag testat har jag goda erfarenheter av Selders raffinerade linolja. På andra typer av linolja har jag också fått påväxt men denna har klarat sig. Dem förklarar processen här:
https://selder.com/raffinering/
Dem tar tillvara på dem omättade fettsyrorna och resten avlägsnas genom raffinering. Dem omättade fettsyrorna reagerar med luften och bildar Linoxin vilket är mycket motståndskraftigt mot fukt. Oljan är lite dyrare än andra fabrikat men jag kan varmt rekommendera den.
https://selder.com/raffinering/
Dem tar tillvara på dem omättade fettsyrorna och resten avlägsnas genom raffinering. Dem omättade fettsyrorna reagerar med luften och bildar Linoxin vilket är mycket motståndskraftigt mot fukt. Oljan är lite dyrare än andra fabrikat men jag kan varmt rekommendera den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden