El
yxis: [citat] Tack! d^_^b Jag har undrat, men inte orkat ta reda på, var man köper sånadär. Perfekt att trycka i det oanvända uttaget i fyrvägsuttagen där ena halvan har brunnständning kopplad över ljusdimmer och man inte vill riskera att bränna dimmern av att råka köra dammsugaren i fel uttag... d^_^b
yxis: Dra fram jordning och se till att ha jordfelsbrytare. (Om man inte vill kosta på skyddsjord och jordfelsbrytare till badrummet så får man leva med den gamla porslinsbubblan ett tag till)...
yxis: [citat] Ja, speciellt som det tjatas om att lekman inte får förbereda / göra delar av arbetet hur som helst. Enda i mitt tycke godtagbara ursäkten för att det blev fel från början är om elektriker A påbörjat arbetet och sedan blivit sjuk, och elektriker B fortsatt. Det är dock ingen godtagbar ursäkt för att man inte mätt. Min personliga åsikt är att blå FK i rör/slang är inte
yxis: [citat] Det där låter "amerikanskt" med 2*115V med mittnolla... där har de 120V mellan nolla/jord och fas, och 240V mellan två faser, balanserat enfassystem kan kan säga. Antagligen kör man samma system på fartygen för att då kan man använda alla prylar från hela världens elmarknad förutom trefasprylar. (I USA har de dessutom sådana fantastiska saker som trefas med olika spänning
Raceman: [citat] Egentligen behöver du även tala om vad du har för färger på kablarna i väggutttaget, komplettera gärna med det. Men, om du har en hyfsat modern dosa, monterar du motsvarande färger på kablarna från spisen till motsvarande färger i spisuttaget på väggen. Det kan vara så att du har en vit kabel i väggen, då skall den kopplas till den grå från spisen. Den gul/gröna är
Rrrrr: Svarar på min egen fråga. Blev uppringd av Eltako nu och de ska funka med 1st 1902109 dimmer + 2st Effektförstärkare E1902210 seriekopplade. Så då vet ni de om det är nån annan som vill dimmra många 230V LED d^_^b
hempularen: Det är lite skumt att det funkar på de övre. För vid inkopplingen av ADSL modemet så kopplar du in ett filter som filtrerar bort de högfrekventa datasignalerna innan signalen matas tillbaka till de övre anslutningarna i uttaget. Dvs med din nuvarande inkoppling så sitter det ett filter som försöker ta bort så mycket signal som möjligt innan signalen komemr till modemet. Möjligt att
Bo.Siltberg: Jag antar att man skall kunna mäta upp nära 0 ohm mellan jordanslutningen och den del av lampan som är längst ut. Det ska inte finnas några resistanser i lampan, men om det skulle finnas en definierad resistans så gäller ju att utlösningsvillkoret uppfylls, dvs att den totala resistansen i ledningarna och lampan är tillräckligt låg. Det går inte att uppskatta generellt. En JFB
Bo.Siltberg: Då väntar jag på recensioner från någon annan på forumet först.:rolleyes:
slacker: Kan den vara så gammal och gedigen att den minsann har dubbeltändning? Fast det var väl mer på kristallkronan i vardagsrummet man unnade sig två tändtrådar för att kunna tända i två steg. Kolla om det är så att den har fler än en lamphållare och dessa kanske matas med olika ledare? Tokvild gissning detta här! =)
Rrrrr: De finns speciella långa skruvar för takdosor. För övrigt så känns 17mm luftrum inte nåt som jag skulle lägga ner jätte mycket tid på att åtgärda med påbyggnadsringar. Vad ska hända? En mus som kryper in och äter upp eltrådarna?
Thewayofstyle: det såg mest olämpligt ut med ett uttag för den sticker ut såpass mkt från väggen och det blir assfult när kabinen oxå sticker ut 7cm från väggen.... men inget fel att ansluta den med anslutningsdosa?
Tyresö: [citat] Vad bra att det löste sej. Jag vet att man kan bli galen på dom där moderna anslutningarna, med automatisk låsning. Det var bättre på den gamla goda tiden med dom hederliga skruvanslutningarna - om man bara är hemmafixare och har all tid i världen.
Rikard Ågren: Jag har fällt in massor med extra rör (el och nätverk) i mitt 60-talshus med sågspånsisolering. Det är bara att ta på munskyddet och börja skotta
Enk Projektet: Ang elgrossisters priser så är det som på alla grossister dvs en stor kund med hög oms kan naturligtvis förhandla till sig bättre priser på sina avtal än en nystartad en mans firma. Gör som någon redan sagt, kolla med en lokal elfirma om att få handla på deras konto mot ett påslag.
Patrik_Hed: Ja, 16 A är helt okej att ha en grupp avsäkrad på. Det du tänker på är kanske att vissa inte brukar rekommendera 16 A avsäkring på vanliga uttag, men det är tillåtet i alla fall. //Patrik
Patrik_Hed: Jaha, är det byggnadsvårdsgrejer... //Patrik
snaggletooth: Vi har också en sådan i köket, med touchdimmer, peta bara på metallröret ett ögonblick för tänd/släck och håll kvar för dimring upp/ned. OBS! kolla bara så att du får varianten med touchfunktion och dimmer i så fall, finns ju även utan.
Bo.Siltberg: Du matar alla tre PSAer ifrån nollskenan (den som är sammankopplad med PE-skenan med en skruv), och på utsidan PSAerna har du då tre separata "nollplintar". Dessa behöver inte kopplas till någon skena eftersom det bara ska sitta en ledare där.
Bo.Siltberg: Jag har aldrig påstått att lagen eller elinstallationsreglerna kräver JFB för hela huset, jag sa att det var bra, och att dina grannar också skulle uppskatta det.
engdahl_86: C-säkringar är standard, så varför B- sitter är underligt. Sen för lite allmän info så sitter det i 99 fall av 100, 3x16 Amp för spis och ugn. I äldre installationer brukar även 20A 1fas sitta. Men 3x16 är dagens norm. Anledningen till varför man inte har högre amp till ugn/spis är för att dom som tillverkars för dagens privat marknad är anpassad till just 16amp. Sen även fast
yxis: [citat] Aha, jag börjar väl bli senil ;):blushing: [citat] Aha, gött!
ptlf: [citat] Ja, exaxt så ser den ut men om måtten är precis som på den vet jag inte men det kvittar ju. Tack alla för hjälpen d^_^b
Bo.Siltberg: Runda/ovala plintar i sockerbitar och U-båtar har den fördelen att dom är i det närmaste idiotsäkra, även vid stor skillnad i ledararea. Tryckbrickor/hissklämmor/tvåskruvsöverfall kräver betydligt mer av installatören - man kan inte blanda olika ledartyper och areor hur som helst. Regeln max 1 ledare per plint i centraler kommer inte bara ifrån att centraler inte ska användas som
Bo.Siltberg: Fråga nätägaren, Fortum eller vad du har. Det brukar finnas en länk på deras hemsida för support. Uppge dit ab.nummer och be om "förimpedans, kortslutningsströmmar etc".
corre: [citat] Hade du problem med att FK 1.5kvmm inte fastande ordentligt? Jag fick montera en stiftkabelsko innan det kändes som det drog som det skulle. Gick helt enkelt inte att spänna så mycket så det satt fast. Matande sida har 6kvmm så det var det inget problem. Jag gjorde ingen djupare inspektion men misstänker att kabelhissen var lite rundare än den borde. Annars är jag nöjd med GEs
Bo.Siltberg: [citat] Jag finner detta inte helt tydligt... Definitionen på Spänningsförande del är Ledare eller ledande del som är avsedda att bli spänningssatta vid normal användning, inklusive neutralledare men exklusive PEN-ledare. Krav på frånskiljning:536.2.1.1 Varje strömkrets ska kunna frånskiljas från samtliga matande spänningsförande ledare... Nu till det intressanta - kraven på