Hej allihopa. Har googlat ett bra tag och fick inte riktigt vad jag sökte så jag registrerade mig här i hopp om att finna hjälpen jag behöver (har läst en hel del trådar och användarna här verkar kunniga och hjälpsamma).

Såhär ligger det till:
Min flickvän har köpt en gammal takkrona, tyvärr gick den inte att sätta in i takintaget (den hade tre piggar (tre hanar antar jag, numera) medan själva intaget i taket hade en piggar och två hål. Jag var iväg och köpte en takkontakt med precis samma uppbyggnad som våran nuvarande krona (2 piggar, 1 hål) och den hade en brun, en blå och en grön/gul sladd.

Problemet är att den gamla takkronan jag ville sätta upp saknar märkning så jag chansade lite och kortslöt hela lägenheten efter att jag satt upp lampan och skulle provlysa :)

Vi har en automatsäkring, Hager och alla säkringarna var på OFF efter kortslutningen. Jag har dragit varenda spärr jag hittat till O-läge och sen tillbaka till I, samt satt varje säkring på ON efteråt men lägenheten är helt strömlös.

Jag är en riktig el-sopa och tacksam för tips etc.

Dra ur den felkopplade lampan och hittar huvudsäkringen som troligen finns i källaren

Kolla jordfelsbrytaren om du har en sådan. Den har säkert löst ut.

Takronan har två tändningar och en återledare för strömmen (nolla). I ditt takuttag så har du en tändning, en nolla och en skyddsjord.

//Patrik

Det är nog en huvuddsäkring som har gått i källaren. Det är lätt hänt att diazed säkringar löser innan automatsäkringen hinner att bryta vid kortslutningar. Har du kollat att jordfelsbrytaren inte har löst ut.

Jag skulle nog tippa på ev. JFB eftersom att allt är dött, så vida det inte är enfasstigare då.

//Patrik

Rikard Ågren: Har självklart tagit ur lampan.. och nu har vi varit nere i källaren och tittat på elskåpen där men lite osäker på vad jag letar efter. Vi är tre uppgångar i samma hus och jag vill helst inte göra hela huset strömlöst..

Vad är det jag ska söka efter och åtgärda när jag väl hittar det?

Jordfelsbrytare har jag ingen aning om vi har men jag tror inte det.
Tack för alla snabba svar. Tänk på att jag är extremt okunnig val gäller elproblemlösning.

JFB sitter i ert skåp i lägenheten och KAN se ut tex som denna. http://jukkas-elteknik.se/jordfelsbrytare_files/image009.jpg
Borde se ganska så lika ut...

Risken finns som sagt att ni poppat säkringen i källaren - Skulle titta efter ert lägenhetsnummer på centralerna/elmätarna. Där finns det troligen tre porslinsäkringar (eller kanske bara en) som mycket möjligt är trasig om inte felet sitter i JFB.

Jag tror på JFB...

Som tidigare talar sagt så är de tre tåtarna för sk. kron-tändning, för att kunna tända en takkrona i två nivåer... Dvs, den saknar jord...

Patrik: Var har man vanligtvis en jordfelbrytare? Kan den sitta någon annanstans än i lägenheten? Och vad är en "enfasstigare"? :)

JFB sitter i ert proppskåp...
Enfasstigare betyder att ni matar lägenheten med enbart EN fas... Men är det bytt till automatsäkringar så räknar jag kallt med att man även dragit fram trefas, om det nu inte är en etta på 20kvm! :D

Jordfelsbrytare.
jordfelsbrytare-hager.jpg

//Patrik

Jag tycker att det låter lite underligt att alla säkringar skulle bryta. Du har inte sett fel på vad som är på och av? På din beskrivning framgår utom tvivel att du kopplat fel, men jag tycker inte att felet borde innebära att säkringen går. Däremot borde det innebära att en eventuell jordfelsbrytare löser ut. Ingen av trådarna i lampan skall till den gulgröna tråden, men om det inte är kortslutning i lampan så borde det i alla fall inte skjuta säkringen. Särskilt inte alla säkringar.

Erik

slacker:
Tack.
Hmm, på något magiskt sätt lyckades min fantastiska flickvän lösa problemet medan jag stod som ett frågetecken och log :)

Nu till nästa fråga: Bör jag fortsätta experimentera med lampan?
Nu vet jag ju att den kabeln som satt till den grön/gula sladden i kronkontakten var fel och bör således ha 50% chans att pricka in rätt kabel den här gången?

Det värsta som kan hända är en ny kortslutning ju? :)

Ansöt du nägon kabel till hålet (skyddsjordningen) i proppen. I så fall har garanterat jordfelsbrytaren löst ut om en sådan finns. Ingen av dom kablarna som finns i ljuskronan skall anslutas till skyddsjorden. En kabel till stiftet märkt N och två kablar till det andra stiftet. Det är bara att prova tills allt lyser.

Redigerat:
Nu vill vi höra: Vad gjorde hon ??;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.