hej!
köpte en jordfelsbrytare (30mA 40A) på bauhaus av märket gds. Känns som det måste vara något galet med den.. ??
När man använder testknappen så bryter den som den ska varje gång.. Men när man lägger ihop nolla och jord i centralen så bryter inte den varje gång...?? Har två grupper som är utanför jordfelsbrytaren och det var av misstag som jag råkade lägga ihop nolla och jord med spetstången när jag upptäckte att något var galet, den löste inte..!! Så jag klippte en fk stump å la ihop nolla och jord några gånger och den löser ibland, men inte jämt?
Måste vara ett måndagex?? Eller vad tror ni?

Mät upp jordfelsbrytare med en Läckströmstång eller ett mätinstrument som kan göra ett Jordfelsbrytartest.

Edit:
Såg nu att
bauhaus har fått försäljningsförbud två prudukter i år. Så helt omöjligt är det inte att det är fel på jordfelsbrytaren.

Redigerat:
hmmm... tror jag ska lämna in den ändå, den ska ju lösa direkt man ha nolla och jord ihop? Visst?

Det krävs att JFB är belastad av någon/några grupper för att den ska lösa av kontakt mellan skyddsjord och nolla.
Enbart någon lampa räcker inte som belastning.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det krävs att JFB är belastad av någon/några grupper för att den ska lösa av kontakt mellan skyddsjord och nolla.
Enbart någon lampa räcker inte som belastning.

//Patrik
Helt rätt!

okay, tack för snabba svar... ska belasta centralen lite mer då och kolla igen!

Sätt på spisen eller nåt.

//Patrik

Spisen funkar väl bra om den har 230V elementspänning, annars belastar den ju inte nollan något och JFB bryter ej pga spisen om man kopplar ihop nolla och jord.

GDS är väl i ungefär samma liga som Malmbergs och Rutab

GDS = Gör Det Själv (LIB = Låter Inge Bra)

Nej det är inte självklart att JFB ska lösa för kontakt mellan nolla och skyddsjord, det beror ju helt på hur mycket ström som kommer att ta fel väg förbi JFB.

Protte

jonkeboy skrev:
den ska ju lösa direkt man ha nolla och jord ihop? Visst?
Flera har redan svarat och det stämmer med min erfarenhet. Ska vidareutveckla.

När man vill "testa" JFB med den ganska tveksamma metoden att sammankoppla jord och noll, då löser den aldrig q(;^;)p

När man för femtielfte gången, trots att man lovat att aldrig göra det igen, klipper nolla och jord samtidigt (dvs sammankoppling), då löser eländet omedelbart och kåken slocknar :@

Med andra ord. Metoden med att koppla ihop noll och jord är en väldigt osäker/dålig metod att testa att en JFB verkligen fungerar som den ska.

Det räcker att att kolla fas-PE (med en lampa tex, ej jordslutning!). Löser den då lär den även lösa i fallet N-PE.

Om man gör dessa tester med fk eller trycker på testknappen så får man fram att JFB löser ut, men man får aldrig någon uppfattning om hur snabbt den löser i mS och om den löser under sina 30mA, det är ganska viktiga faktorer för att se om JFB verkligen är godkännd. Har hittat flertal JFB av "bättre märken" som inte har löst tillräckligt snabbt eller över sina 30mA, så det blir att man tar med 2 JFB när det ska bytas eller kompletteras någonstans.

Redigerat:
Retardo skrev:
om den löser under sina 30mA,
De ska/bör/brukar väl lösa en bra bit under 30mA?

Är man skyldig att kontrollera JFB annat än med testknappen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.