Hej

Jag skulle vilja ha ett nytt vägguttag i en klädkammare och under trappen till övervåningen.

Under trappen går det redan en kabel som går till pumpen för golvvärmen på toan. Vi hade elektriker hemma i ett annat ärende för ett tag sen, så jag hörde med dem men de ville inte skarva in ett vägguttag på den kabeln. De hade inte heller något annat förslag på hur jag skulle kunna få ett vägguttag där. Vägg i vägg med utrymmet under trappen är ett köksskåp med ett uttag i till köksfläkten. Kan man gå vidare där ifrån till ett uttag under trappen?

Inne i klädkammaren finns en gammal Kulo-installation med en strömbrytare och en taklampa. Får elektrikern ta matning till ett vägguttag från strömbrytaren?

(Jag tänker inte göra någonting själv, men det är bättre jag klurar på hur det ska lösas än att jag betalar för att en elektriker står här och kliar sig i huvudet...)

Så länge det finns fas, nolla och eventuellt jord om det nu ska kopplas också så kan elektrikern ta från installationen i klädkammaren.

Min första tanke är att det nog funkar med att ta en matning från kuloinstallationen i klädkammaren.
Vad har du tänkt koppla in i uttagena? Är det något med hög effekt så att det finns risk att säkringen löser om det redan ligger mycket på den där gruppen eller är det typ.. ja.. nånting? :P Det funkar säkert i alla fall.
Märkligt att elektrikern inte hade något förslag på lösning. Fick han inte nå betänkningstid? ;)

(Hehe Det är väl en av de jobbigaste sakerna med vissa kunder. Är med en och frågar hur man ska lösa saker och ting innan man själv har hunnit fått tänka och lista ut det.)

//Patrik

Redigerat:
Allting går... Det låter som att din elektriker var lite lat.
Vad har du tänkt använda uttagen till (belastning)?, och hur mycket är befintliga kablar och uttag belastade? Du behöver hitta en grupp som inte blir överbelastad av dina nya uttag. Sedan bör det falla sig naturligt vad varje säkring matar, så man bör i första hand leta efter en källa på samma grupp som övriga uttag och belysning i rummet.

Att ta ut en gren på en befintlig kabel blir inge snyggt då kabeln behöver skarvas, om man nu inte försöker sig på att använda en dubbel kulodosa el dyl där ledarna kan skarvas i. Att gå igenom väggen från spisfläktuttaget vore möjligt.

På nåt sätt känns det bättre att ta strömmen från matningen till köksfläkten än matningen till golvvärmen, fast jag kan inte riktigt motivera varför. Kanske för att om det blir nåt fel på utökningen så drabbar det inte badrummet?

Vad gäller kulo-installationen så är väl frågan hur man ser på det här med jordning, och om det finns jord framdraget. Är de flesta uttag jordade eller ojordade i huset?

P.S. köksfläktens matning lär väl också mata några uttag vid diskbänk o.s.v.? Tänk på hur mycket de används, driver de t.ex. bänkdiskmaskin, vattenkokare eller annat som drar mycket ström?

Ta dit en annan elektriker, jag kan inte tänka mig att det skulle vara nått problem.

Bo.Siltberg skrev:
Du behöver hitta en grupp som inte blir överbelastad av dina nya uttag. Sedan bör det falla sig naturligt vad varje säkring matar, så man bör i första hand leta efter en källa på samma grupp som övriga uttag och belysning i rummet.
Jag har ingen aning om hur huset är uppdelat med olika grupper. Så jag vet inte hur det blir med laster...

I klädkammaren tänkte jag bara gömma ADSL-modem och router, så det blir inga stora laster där. Under trappen däremot hade jag tänkt koppla in ett par-tre datorer inkl skärmar, så där blir effektuttaget större. Kanske blir problem om man sätter det på samma grupp som vattenkokare, diskmaskin, micro och övrig köksutrustning? (Om jag nu bara har en grupp i köket.)

Jag har ojordade uttag i hela huset förutom i köket och pannrummet.

Modem o router behöver ingen jord så där går det bra.
Är det stationära datorer så vill dom ha jord, även lite kraftiga laptop's. Vad drar en stationär dator, 500W? För tre sådana låter det som att det behövs en ny gruppledning från centralen.

Patrik_Hed skrev:
Märkligt att elektrikern inte hade något förslag på lösning. Fick han inte nå betänkningstid? ;)

(Hehe Det är väl en av de jobbigaste sakerna med vissa kunder. Är med en och frågar hur man ska lösa saker och ting innan man själv har hunnit fått tänka och lista ut det.)
Jag får väl erkänna att jag kanske stressade på elektrikern lite mycket. Vi tog en snabb koll runt omkring efter andra uttag/dosor att ta ifrån, men hittade inget. Inte ens jag visste om/tänkte på uttaget till köksfläkten just då.

Så inte för mycket ont om elektrikern!

tlundberg skrev:
Jag har ingen aning om hur huset är uppdelat med olika grupper. Så jag vet inte hur det blir med laster...
Om du kan leva med "strömavbrott" så går det att prova genom att slå av en brytare i taget, eller skruva ur en propp i taget (skruva helst inte i propparna eller slå på brytarna igen om du har nåt riktigt strömkrävande påslaget, typ spis eller så), och se var strömmen försvinner. Om du undrar över just uttag, belysning å sånt så skulle du direkt kunna låta bli de proppar/brytare som är på mer än 10A. (Om det är proppar så är det alltså röda och eventuella gröna proppar som du skulle kunna skruva ur och se vad de bryter, men låta eventuella gråa, blåa och gula sitta kvar. Automatsäkringar är märkta med siffror).

tlundberg skrev:
I klädkammaren tänkte jag bara gömma ADSL-modem och router, så det blir inga stora laster där. Under trappen däremot hade jag tänkt koppla in ett par-tre datorer inkl skärmar, så där blir effektuttaget större. Kanske blir problem om man sätter det på samma grupp som vattenkokare, diskmaskin, micro och övrig köksutrustning? (Om jag nu bara har en grupp i köket.)

Jag har ojordade uttag i hela huset förutom i köket och pannrummet.
Här ser jag en intressekonflikt mellan elsäkerhet, driftsäkerhet och brandsäkerhet.

Elsäkerheten blir sämre om man blandar jordade och ojordade uttag, därför är det också förbjudet att blanda i samma rum.

Däremot blir driftsäkerheten och kanske faktiskt även brandsäkerheten bättre om du har jord vid adsl-modemet, eftersom du då kan ansluta ett åskskydd så att det faktiskt fungerar.

Å andra sidan, om du har ett "första jack" tidigare än där ADSL-modemet sitter, och det finns jord i närheten av det jacket, så kan du sätta ett åskskydd där.

(ADSL-modem måste inte sitta i första jacket, däremot får/kan man inte använda jacken före modemet till något annat än möjligen åskskydd).

Själva modemet behöver däremot inte jord.

P.S. ett allmänt tips om du ska köra flera datorprylar på samma ojordade uttag är att använda jordade förgreningar för elen, så att jorden på alla delar hänger ihop. Risken att nåt går sönder ifall en kabel trillar ur (halvvägs) eller att du får små jobbiga men ofarliga stötar om du tar i två datorlådor samtidigt minskar rejält då.

Bo.Siltberg skrev:
Är det stationära datorer så vill dom ha jord, även lite kraftiga laptop's. Vad drar en stationär dator, 500W? För tre sådana låter det som att det behövs en ny gruppledning från centralen.
Till att börja med kommer det vara en stationär och två bärbara, men min plan är att byta ut min bärbara mot en stationär framöver, så då kommer det vara två stationära och en bärbar för det mesta, kanske två stationära och två bärbara någon gång ibland om jag vill koppla in min bärbara också.

Men en stationär tar ju inte 500W. Jag skulle gissa på max 300W vid uppstart och sen kanske 60-90W vid drift.

En ny gruppledning från centralen vet jag inte om det går att lösa...

En vanlig desktop kan väl inte dra så mycket. Min 27" mac drar 365W vid maxbelastning

Hur långt har du till central?

Ganska långt! Centralen sitter i källaren och trappen upp (under vilken jag vill ha ett uttag) sitter inte på samma ställe som trappen ner till källaren. Om jag ska dra en ny gruppledning får jag nog gå från källaren upp till vinden och sen ner in under trappen upp.

Jag kollade lite i proppskåpet igår. Köksfläktuttaget går på samma propp som t ex vattenkokaren i köket och andra uttag vid arbetsbänkarna i köket. Så det kan kanske bli lite väl mycket att ha datorerna på den proppen också, eller vad tror ni?

Jag har dragit matning till dator, platt-tv, 2 digitalboxar från samma dosa som också matar köksfläkt, hälften av uttagen/underskåpsbelysningen och diskmaskinen. Det har fungerat utan problem hittills men "min" elektriker har ju kollat grupperna i centralen innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.