6 122 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
montera jordadat uttag till VP i ojordat rum?
Mina föräldrar har fått monterat en luftvärmepump i sitt vardagsrum.
I rummet finns endast ojordade uttag på en säkring. Även 2-fas el-element med jord på separat säkring.
I instruktionen till värmepumpen står det att den ska anslutas till ett jordad uttag med egen säkring och att jordfelsbrytare krävs. Det finns bara jordat uttag i köket och JFB saknas. Hittills har de använt förlängningssladd till vp med en jfb som sätts i uttaget.
De har även en ny plasma-tv i vardagsrummet som också ska anslutas till ett jordat uttag enligt bruksanvisningen. Måste då alla utanpåliggande kablar dras om så alla uttag blir jordade, eller kan det gå bra ändå att ha värmepumpen och plasma-tv, modem, router och några lampor på samma uttag?
Tack för tips.
I rummet finns endast ojordade uttag på en säkring. Även 2-fas el-element med jord på separat säkring.
I instruktionen till värmepumpen står det att den ska anslutas till ett jordad uttag med egen säkring och att jordfelsbrytare krävs. Det finns bara jordat uttag i köket och JFB saknas. Hittills har de använt förlängningssladd till vp med en jfb som sätts i uttaget.
De har även en ny plasma-tv i vardagsrummet som också ska anslutas till ett jordat uttag enligt bruksanvisningen. Måste då alla utanpåliggande kablar dras om så alla uttag blir jordade, eller kan det gå bra ändå att ha värmepumpen och plasma-tv, modem, router och några lampor på samma uttag?
Tack för tips.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Är det utanpåliggande installation alltså? Ja, tyvärr. Allt måste dras om till nya kablar med skyddjord.
//Patrik
//Patrik
Det bästa är om VP får en separat grupp eftersom effekten är bortåt 1500 W på många pumpar. I ett rum skall alla uttagen vara av samma typ, alltså i ditt fall jordade. Det är speciellt viktigt när jfb saknas.
Viktigt och viktigt, det finns regler för det samt att enligt tillverkarens krav på jordat och JFB så begår man ett fel mot elsäkerhetsföreskrifterna om man inte gör som man ska.
Ja det befintliga är utanpåliggande 2-ledad kulo.
Maxeffekt på värmepumpen är ca 1,2 kW.
Vet att det är föreskrivet att alla uttag måste vara lika i samma rum. Men i princip bryts ju det eftersom radiatorerna är jordade. Det har väl diskuterats i andra trådar, med vattenelement.
Vad kan hända om luftvärmepumpen ansluts till ett ojordat uttag med jfb?
Vad kan hända med en plasma-tv om den ansluts till ojordat uttag?
den frågan gäller även mig i högsta grad då jag upptäckt att en tidigare ägare nytt ut alla ojordade uttag i min lägenhet mot jordate utan att det finns någon jordledare framdragen *mutter*
Maxeffekt på värmepumpen är ca 1,2 kW.
Vet att det är föreskrivet att alla uttag måste vara lika i samma rum. Men i princip bryts ju det eftersom radiatorerna är jordade. Det har väl diskuterats i andra trådar, med vattenelement.
Vad kan hända om luftvärmepumpen ansluts till ett ojordat uttag med jfb?
Vad kan hända med en plasma-tv om den ansluts till ojordat uttag?
den frågan gäller även mig i högsta grad då jag upptäckt att en tidigare ägare nytt ut alla ojordade uttag i min lägenhet mot jordate utan att det finns någon jordledare framdragen *mutter*
Värmepumpen får aldrig anslutas till ett ojordat uttag eftersom utomhusdelen då blir ojordad.
Dom jordade vägguttagen utan jordledare är totalt förbjudna och farliga eftersom dom ger en falsk säkerhet.
Dom jordade vägguttagen utan jordledare är totalt förbjudna och farliga eftersom dom ger en falsk säkerhet.
Jag tror inte en plasma-TV fungerar sämre bara för att det ett ojordat uttag. Möjligen kan det byggas upp statisk elektricitet eller alstras störningar, men jag tvivlar på att det är något problem i praktiken.
Vad gäller VPn så skulle jag klippt av kontakten och gjort en fast anslutning via en arbetsbrytare. Detta kan visserligen bryta mot tillverkarens anvisningar, men är inte heller något som jag skulle dra mej för.
Vad gäller VPn så skulle jag klippt av kontakten och gjort en fast anslutning via en arbetsbrytare. Detta kan visserligen bryta mot tillverkarens anvisningar, men är inte heller något som jag skulle dra mej för.
Redigerat:
Värmepumpen kopplas fast ansluten till tex en vridströmbrytare/säkerhetsbrytare... till en egen grupp, MED jord. Då behöver man ej byta alla ojordade uttag.
Detta var tydligen en vanlig fråga för länge sen då dessa luftvärmepumpar kom.. Jag fick då denna förklaring, att de skulle gå bra fastän man egentligen inte får blanda jordat och ojordat eftersom innedelen oftast sitter "utom räckhåll" högt upp.
Detta var tydligen en vanlig fråga för länge sen då dessa luftvärmepumpar kom.. Jag fick då denna förklaring, att de skulle gå bra fastän man egentligen inte får blanda jordat och ojordat eftersom innedelen oftast sitter "utom räckhåll" högt upp.
Redigerat:
Tack för det svaret. Då är det alltså bäst att få den fast installerad, naturligtvis med jord, och så på en egen grupp. Det känns lite enklare än att behöva byta samtliga uttag i hela rummet, eftersom det inte finns några rör att dra en ledare i.
Finns det inte någon slags grendosa som kan filtrera bort störningar och annat som kan uppkomma och koppla tv med tillbehör till den?
Den som bytt ut alla ojordade uttag mot jordade utan att dra fram jord har uppenbarligen hempulat rejält och brutit mot elsäkerhetsföreskrifterna. Men det räknas visst inte som dolt fel och det ingen av de senaste ägarna som gjort det. Så enklast är väl att jag låter dra fram jordledare överallt.
Finns det inte någon slags grendosa som kan filtrera bort störningar och annat som kan uppkomma och koppla tv med tillbehör till den?
Den som bytt ut alla ojordade uttag mot jordade utan att dra fram jord har uppenbarligen hempulat rejält och brutit mot elsäkerhetsföreskrifterna. Men det räknas visst inte som dolt fel och det ingen av de senaste ägarna som gjort det. Så enklast är väl att jag låter dra fram jordledare överallt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
En biligare lösning "på vägen mot" jordade uttag är ju att installerad JFB i centralen. Det tar bort dom flesta farliga situationer som kan uppstå med en blandning av jordar och ojordat.
Fast här har man ju egentligen ändrat utförandet och åker därmed på att stå för CE-märkningen själv om man klipper stickproppen... I praktiken ska det till j-ligt mycket för att man ska torska för nåt sånt.
OBS att kravet på att byta alla uttag till jordade bara gäller per rum, d.v.s. det räcker att dra om elen i rummet som värmepumpens inomhusdel sitter i om man bara siktar på elsäkerhetsreglernas minimikrav.
Jag instämmer i vad Bo.Siltberg säger, att jordfelsbrytare hjälper även om uttagen inte är jordade.
Detsamma gäller för en portabel jordfelsbrytare i ojordat uttag, även för ojordade prylar!
(Dumt att det inte finns portabla jordfelsbrytare med ojordade kontakter, perfekt för att höja säkerheten när man kör antikviteter... Jag är t.ex. inte direkt sugen på att byta till jordad stickpropp på min nära 50 år gamla svartvita antika TV)
OBS att kravet på att byta alla uttag till jordade bara gäller per rum, d.v.s. det räcker att dra om elen i rummet som värmepumpens inomhusdel sitter i om man bara siktar på elsäkerhetsreglernas minimikrav.
Jag instämmer i vad Bo.Siltberg säger, att jordfelsbrytare hjälper även om uttagen inte är jordade.
Detsamma gäller för en portabel jordfelsbrytare i ojordat uttag, även för ojordade prylar!
(Dumt att det inte finns portabla jordfelsbrytare med ojordade kontakter, perfekt för att höja säkerheten när man kör antikviteter... Jag är t.ex. inte direkt sugen på att byta till jordad stickpropp på min nära 50 år gamla svartvita antika TV)
Det är väl bara att göra en adapter..yxis skrev:
(Jag har fö ett antal hemgjorda adaptrar av typen jordad Schuko in, ojordad amerikansk kontakt ut. Jo, jag vet att det inte är bra, men hur kopplar man annars in amerikanska väggvårtor?!)
Tja, du kan ju köpa en sån adapter färdig istället för att göra den själv? 
Klart bättre att använda en "riktig" apdater iaf än att mickla med t.ex. banansladdar+krokodilklämmor eller lyckas klura ut att nån form av kabelskor passar på stickproppen... :wow:
Klart bättre att använda en "riktig" apdater iaf än att mickla med t.ex. banansladdar+krokodilklämmor eller lyckas klura ut att nån form av kabelskor passar på stickproppen... :wow:
Av någon konstig anledning är alla köpeadaptrar rena skräpet. Bättre då att köpa en riktig amerikansk förlängningssladd (ok, förutsätter att man är i USA, men det är jag ofta) och sedan skruva på en svensk stickpropp.yxis skrev:
Aha! Ja, kan tänka mig att de är skräp... Jag har nån som bara är semi-skräp som jag tror är köpt i kina eller liknande (inte jag som köpt den)... Den ser ut som en gammal ojordad "svensk" stickpropp fast med lite mindre diameter så att den går in i ett jordat uttag, och där kabeln brukar komma ut på en stickpropp sitter det istället ett ojordat "universal"-uttag. Förutom amerikansk stickpropp så går det att stoppa i en svensk, alltså kan den användas som ful-adapter för att köra ojordade saker utomhus... *burr* Bortsett från just det här med hur amerikanska kontakter är i allmänhet (berörigsfara då de inte är istoppade helt o.s.v.) så känns adaptern åtminstone acceptabel...
Klicka här för att svara