Angående glaskeramikhäll. Det står att man ska använda sig av installationskabel H05 BB-F eller H05V2V2-F , lika eller högre. Var kan man få tag på sådan kabel på en helg? Ska man köra med 1 fas 230v eller med 2 faser 230v? Blir det bättre med 2faser? Detta ska kopplas till det gamla uttaget med perilex, där finns det jord, nolla och 3st faser (2,5mm2).

Jocke

Om du har en trefasinstallation i dagsläget. Då passar tvåfasanslutningen bäst eftersom det inte är säkrat mer än 16 A. Ett tips Kolla att Nollan och skyddsjord är korrekt ansluten genom mäta i uttaget.

H05V2V2-F (RKK-S) tål 90 gr. mot 70 för den vanligare H05VV-F (RKK), möjligtvis om Clas Ohlson har den, men annars är det nog någon elfirma som gäller skulle jag tro eller någon affär som säljer vitvaror.

Jag kanske ska vänta till efter helgen. Behöver ju en 4G kabel om jag ska köra med 2 faser.

Jocke

Funkar väl med gummikabel H07RN-F?

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Trefas är det bästa. Tvåfas räcker oftast.

//Patrik

Rikard Ågren skrev:
Funkar väl med gummikabel H07RN-F?
Ingen aning.

Patrik_Hed skrev:
Trefas är det bästa. Tvåfas räcker oftast.

//Patrik
Eftersom det bara går att köra med 1 fas eller 2 faser så får det bli 2.

Snacka om att hälltillverkarna skjuter ifrån sig ansvar...

Om kabeln måste tåla 90 grader, och 70 inte räcker, hur kan man då få montera hällen i en bänkskiva av trä?

(Eller tycker de att man ska underdimensionera ledararean och därför behöver kabel som tål 90 grader? :x :O )

Jag hittade lite H07RN-F kabel hemma, 5G 1,5. Det är max 90cm som behövs. Visst borde det funka med 1,5mm2 då? Det är 2,5mm2 fram till uttaget.

1.5 mm2 brukar man använda. I regel så kan man alltid gå ner ett steg i area när det gäller anslutningskablar.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.