2 351 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Element+indragning
Håller på att byta ut dom gamla 70-tals elementen i i huset. Har använt wösab element vilket hittils funkat bra.Tidigare så var det 3 svarta kablar+ gulgrön, vilket var ett jobb att få till och byta ut, Har haft hjälp med att mäta upp dessa.Har nu 2 rum kvar där jag nu upptäckt att jag har 1 vit, 2 ihopkopplade svarta,en gul/grön, samt 1 brun. Har ström på alla utom den gul/gröna. Hade tänkt att koppla in detta direkt men undrar nu var dessa vita kommer in i bilden. Har 400V element med en kabelför ev styrning(vad jag kan läsa mig till) samt blå,brun;gul/svart. Provat att koppla in det men får ingen värme på det. Har någon ngt ide om detta. Letat runt och ser att standarden växlat mellan åre. Hemafixar och tar in hjälp när jag behöver, dock jäkligt kallt på vinden så behöver få ornning på detta snabb
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Skaffa hjälp med att mäta igen då. Du skriver inte om dessa ledare kommer ifrån samma rör? Det kan t.ex vara vidarematat till ett annat element. Du kan inte prova dig fram här utan du måste ta reda på var dessa ledare kommer ifrån.
Mät vilka du har 400v mellan förutom den gulgröna som det skall vara 230v emot. Den svarta kanske bara är överkopplad i "sockerbiten" i kopplingslådan på gamla elementet. Ofta är dessa element installationer en kedja av elemenet som är kopplade L1-L2 L2-L3 L3-L1 o.s.v. för att få jämn last på alla faser. Även om alla möjligheter funkar, så finns risken att man överbelaster en fas och dess säkring om inte alternerar mellan faserna. Styrkabeln för nattsänkning avslutar du bara i en "ubåt".
Men för att kunna svara så behövs mer info. Slutligen lämna inga samman kopplade skyddsjordar (gulgrön) isär kopplade, för då kanske badrumselementet blir ojordat.
Men för att kunna svara så behövs mer info. Slutligen lämna inga samman kopplade skyddsjordar (gulgrön) isär kopplade, för då kanske badrumselementet blir ojordat.
Redigerat:
Hej, tack för snabba svar: Alla kablarna kommer från samma rör, han som hade huset innan har inte kopplat det enligt ngn standard, utan mycket är att göra om helt och hållet, han har inrett delar av huset själv och kabeldragningen ser ut därefter, Är en rätt van hemmasnickare. Elektrikern kommer på onsdag men han var också undrande då allt funkat innan. Dock så såg jag att de gamla elementen hade en gemensam givare kopplad. Men detta är enda stället vi har vita kablar kopplade. Självklart kopplat tillbaka grön/gul, måste se vad som finns kopplat på resten av övervåningen. Tack för bra info!
Den konstiga lösningen med två svarta kan vara en master-slav lösning. Där det ena elementets termostat styr sig själv samt ett slavelement utan termostat. Dessa är ofta placerade bedvid varandra i större rum. Men det är bara en gissning. Kabelfärgerna antyder att det är olika faser svart L1 brun L2 och vit L3 (gammal standard) men det måste verifieras innan det går att säga säkert.
Styrkabeln skall inte användas (den isoleras). Den använs bara för att sänka temperturen på natten om det finns sådan utrustning installalerad i huset. Det är mellan brun o blå som 400 v skall anslutas. Om elmentet är märkt med 400 VBengtm2 skrev:
Jag har varit med om ett Wösabelement där termostaten var trasig när det var nytt. Jag fick en ny termostat från butiken utan diskussion. De hade en hög med lösa termostater så sannolikt var det inte bara jag som drabbats. Jag öppnade sedermera den trasiga termostaten och kunde konstatera en utebliven lödning.
Erik
Erik
Erik:Bekräftade min ide om wösab elementet, har nämligen ett helt nytt som jag provade att koppla in på nedervåningen Stendött, fått 1 ny termostat nu, inte bytt den än.. Satte tillbaka det gamla, funkade direkt. Skall plocka isär den vid tillfälle
Tobbe: Tack, är ett 400V, har samma i resten av huset men där har vi bytt alla elkalblarna. Bara i övervåningen nu där man upptäcker överraskning efter överraskning
Tobbe: Tack, är ett 400V, har samma i resten av huset men där har vi bytt alla elkalblarna. Bara i övervåningen nu där man upptäcker överraskning efter överraskning
Egentligen är det bara lite fel, inte enormt fel, att ha tre svarta plus en gulgrön till elementen. Det är ju skitsvårt att hålla ordning på faserna så att man fördelar elementen jämnt över de tre faserna när det ser ut så, men det är ju knappast nåt snack om att det är tre faser plus skyddsjord om det är matning till el-element...
Jag skulle aldrig installerat så, men om det redan såg ut så så skulle jag nog inte bytt ledningarna.
Vad säger forumets behöriga elektriker här, måste man byta ledningarna om det är samma färg på samma faser? Jag är rädd att din elektriker skaffat sig extrajobb...
Jag skulle aldrig installerat så, men om det redan såg ut så så skulle jag nog inte bytt ledningarna.
Vad säger forumets behöriga elektriker här, måste man byta ledningarna om det är samma färg på samma faser? Jag är rädd att din elektriker skaffat sig extrajobb...
Kollade nu upp det avstängda elementets kablar, såg likadana ut, men det gjorde rummet intill oxå, hade inga problem förrän jag skulle byta element, kan dom ha seriekopplat elementen? unkar 1 så funkar alla, för det i rummet intill la av oxå, har bara kollat att jag har ström fram på alla men elementet går inte igång, funkar när jag sätter det i garaget.
Appropå elektrikerns extra jobb..borde ju räcka att märka upp dom i ändarna eller måste du dra om alltihop?.
Appropå elektrikerns extra jobb..borde ju räcka att märka upp dom i ändarna eller måste du dra om alltihop?.
Är det en enkel omdragning, då är det nog bäst att få rätt färg. Men svart färg är tillåten som fas.
Men hela värmeanläggning bör kollas igenom efter tre sker 1 Elementen är jämt fördelade mellan faserna. 2 Inga element är seriekopplade. Ta bort ev gamla mellankoplingar till slavelment om funktionen ej används av dom nya elementen (felkälla) 3 Kolla att alla skyddsjordar.
Det viktiga är att skyddsjord och ev. nolla har rätt färger Gul /grön respektive blå.
Men hela värmeanläggning bör kollas igenom efter tre sker 1 Elementen är jämt fördelade mellan faserna. 2 Inga element är seriekopplade. Ta bort ev gamla mellankoplingar till slavelment om funktionen ej används av dom nya elementen (felkälla) 3 Kolla att alla skyddsjordar.
Det viktiga är att skyddsjord och ev. nolla har rätt färger Gul /grön respektive blå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Du behöver inte dra om några ledare bara för att dom har samma färg, men det underlättar kanske inkopplingen.
Säger du att element bara fungerar om alla är påslagna? Vad mätte du upp för spänning?
Säger du att element bara fungerar om alla är påslagna? Vad mätte du upp för spänning?
Går kablarna vidare från ett element till nästa i varsirtt rör ?? Eller sitter det kopplingsdsor i väggarna och bara ett rör till varje element?? Finns det några gamla rumstermostater på väggarna som kan spöka??
Klicka här för att svara