Hej, jag och min kompis håller på med ett projektarbete i skolan som handlar om alternativ kraft. Det vi ska göra är att vi ska med hjälp av biltbatterier som vi nu har skaffat kunna bygga en liten slags energiverk...
Det vi ska göra är att koppla ihop batterierna så man sedan kan använda all den ström att driva t.ex. ett el-element. Vi vet även inte vad för typ av kabel och kabelarea vi ska använda oss av??
Antar att man måste räkna ut det genom hur mycket det olika batteriernas ström och spänning är men vi vet ej hur vi skall gå till väga... Finns säkert något vi har glömt här men vi uppskattar så mycket svar och förklaringar som möjligt. :)

Mvh
 
Idén med projektarbete är ju att man skall lära sig någonting, så jag tycker ni skall ta fram fysikböckerna och läsa på lite.

Det är inte speciellt svårt, och garanterat mer lärorikt än att be andra lösa er problem.

Lycka till och var försiktiga med batterierna, dom är farliga att kortsluta!
 
Antar att batterierna ska laddas med en vindsnurra, solceller e.t.c.? Annars känns det väl inte speciellt meningsfullt, eller? Som mycke_nu säger, plocka fram fysikböckerna och börja att plugga ellära, annars lär ni inte få ut speciellt mycket av projektarbetet. Lycka till :)

P.S. här är lite starthjälp: U=I*R (Ohms lag) D.S.
 
Det verkar vara ett intressant projekt. Men det finns ett antal fallgropar och ganska stora risker med sådana expriment.
Det enda bilbatterierna gör är att fungera som energimagasin, det produceras ingen energi i dom.
Det är inga "leksaker" seriekopplade bilbatterier. Dom ger kortslutningsströmmar på tusentals ampere och risk för "batteri sprängning" med spridning av frätande svavelsyra..

För att få 230 v då behöver ni 19 st 12 v = 228 v bilbattarier. Batterier producerar likstöm i motsats till elnätets 50 Hz växelström. Det begränsar era möjligheter att använda strömmen till enbart värmeapparater utan fläktar eller elektroniska termostater, även gamla glödlmpor funkar.
Den normala lösningen när man använder bilbatterier till att skapa 230 v är 12 v eller 24 v inmatad i en växelriktare som "tillverkar" 230 v 50 Hz växelström.

Slutligen: Ni måste ha mycket mer handledning av eran lärare innan ni får börja o exprimentera med batterierna. Som sagt riskerna är alledels för stora för brand o personskador utan specialkunskaper om batterianläggningar.

Torbjörn
 
Redigerat:
Jag ska inte heller ge er några svar, men formulera några frågor som ni måste besvara, innan ni planerar vidare.
Vilken spänning ska ni driva elementet med.?
Vilket avstånd är det mellan batteribank och last(elementet)?
Hur stor kapacitet kommer batteribanken att ha?
En bra tanke kan vara att kunna lagra energin i något annat än bara i
batterierna, då vind och sol är frånvarande.
Vatten är ett sådant medium, som dessutom är lätt att förflytta.
Sträva också efter ett så kort avstånd som möjligt mellan batteribank och last, då det krävs väldigt grova areor för att driva en last vid de spänningar som ni troligen kommer att jobba med.
 
Jag tycker inte ni ska seriekoppla några batterier, q(;^;)p
Finns mycket saker som drivs med 12V.
Skulle rekommendera några Led-lampor. Samt en enkel 12v Solcell som laddar batteriet.
Tänk på att inte ha för strömkrävande saker Typ: element, doppvärmare, datorer.
Börja med ett litet batteri typ billigaste på biltema.

Tänk på att sätta in en säkring i serie med batteriet. Om ni skulle koppla fel.

Fast först läs ellära för likström. Är inte speciellt svårt ;).
 
Som flera redan skrivit, kolla i era fysikböcker.
En annan bra början kan vara att läsa eldelen på Kjell
Långt ifrån allt ni behöver veta står där men som sagt, en bra början
 
Vilken årskurs? Vilka förkunskaper har ni?
Hur mycket tid är tänkt till projektet - en vecka eller 4 månader?
 
jeffan skrev:
Jag tycker inte ni ska seriekoppla några batterier, q(;^;)p
Finns mycket saker som drivs med 12V.
Skulle rekommendera några Led-lampor. Samt en enkel 12v Solcell som laddar batteriet.
Tänk på att inte ha för strömkrävande saker Typ: element, doppvärmare, datorer.
Börja med ett litet batteri typ billigaste på biltema.

Tänk på att sätta in en säkring i serie med batteriet. Om ni skulle koppla fel.

Fast först läs ellära för likström. Är inte speciellt svårt ;).
Varför inte seriekoppla några batterier?
Varför ska dom inte tänka på att ha strömkrävande saker?
Varför rekommendera led-lampor när planen är att driva ett värmeelement?
Varför börja med ett litet batteri?
 
WATTisPOWER skrev:
Varför inte seriekoppla några batterier?
Varför ska dom inte tänka på att ha strömkrävande saker?
Varför rekommendera led-lampor när planen är att driva ett värmeelement?
Varför börja med ett litet batteri?

Därför att:
1 Jag tycker inte lekmän ska seriekoppla batterier för att få ut 230V.
2 Batteriet tar snabbt slut.
3 Drar mindre ström än ett el-element. Trådskaparen skrev "t.ex. ett el-element".
4 Lättare att börja i mindre skala när man är nybörjare.
 
WATTisPOWER skrev:
Varför inte seriekoppla några batterier?
Varför ska dom inte tänka på att ha strömkrävande saker?
Varför rekommendera led-lampor när planen är att driva ett värmeelement?
Varför börja med ett litet batteri?

Skulle du låta tonåringar byta knivsäkringar i ett litet lågspänningsställvärk. Ett antal ihopkopplade bilbatterier bildar ett sånt vad gäller kortslutningsströmmar. Exprimentet kan mycket väl sluta med brännskdor när kablar eller verktyg smälter i händerna. Under dom förhållandena kan lätt ett batteri få en knallgasexplosion och sprida svavelsyra över ungdomarna.
 
Ett batteri är bara en energibank, inte ett sätt att skapa en energikälla grabbar..
Om ni vill skapa ett lågenergisystem så räkna med solenergi, vindsnurra och massa LED belysning samt ett litet kraftverk som producerar lika mycket elenergi som ni kan utnyttja på mellaneffekt samt spara kraften till högeffektsläge enl. följande:
Jag vill ha 10Kwh till mina lampor på kvällen när jag e hemma, på dagen nyttjar jag 0..
alltså måste min energireserv räcka till 10 Kwh dag och 0 Kwh kväll.. Jag måste då ha batterikapacitet till 10 Kwh under ICKE LADDBAR TID! samt en laddare som klarar att skapa 10 Kwh under den tid jag ej nyttjar detta! Solcell? Vindsnurra, vattenkraft?
Lycka till grabbar! :)
 
Tobbe_3 skrev:
Skulle du låta tonåringar byta knivsäkringar i ett litet lågspänningsställvärk. Ett antal ihopkopplade bilbatterier bildar ett sånt vad gäller kortslutningsströmmar. Exprimentet kan mycket väl sluta med brännskdor när kablar eller verktyg smälter i händerna. Under dom förhållandena kan lätt ett batteri få en knallgasexplosion och sprida svavelsyra över ungdomarna.
TS och hans kompis har fått till uppgift att bygga en liten anläggning av bilbatterier som ska driva t.ex ett värmeelement.
Varför då råda dom till att inte seriekoppla använda ledlampor och ficklampsbatterier osv?
Man behöver inte bralla på med 230V, det räcker med att öka spänningen till 24V för att avsevärt reducera kabelarean t.ex.
Att serie/pararellkoppla och lära sig resultatet av det måste väl ändå vara ett av målen med arbetet.
Om det nu också ingår någon form av laddning i anläggningen, så finns det en poäng med att ha en stor last och lära sig hur man uppnår balans mellan batterikapacitet/laddning och last.
Sen måste man väl ändå utgå från att läraren är med på ett hörn och håller koll på hur eleven kopplar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.