6 720 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Snygga kabeldragningar av tun larmkabel?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Hej!
Jag har i mitt hus ett äldre larm som jag överväger att ersätta med ett nytt som jag tänker montera själv. De befintliga dragningarna till detektorer etc med tunn kabel är extremt snyggt utförda med små vita "metallmärlor" (ser ut som en tunn böjd vit metalltråd som böjts över kabeln). Dragningen är så snyggt utförd (märlorna sitter väldigt nära lister etc utan märken av hammare varken på märlor eller lister) att jag starkt misstänker att någon typ av specialverktyg användes (eller så var de bara VÄLDIGT duktiga fackmän?)...
Min fråga är om någon känner till om det finns någon typ mekaniskt eller elektriskt verktyg för att "spika" sådana metallmärlor man kan köpa (och i så fall var) eller om det är till att använda hammare så gott man kan :S?
De verktyg (olika typer av häftpistoler) jag sett spikar bara fula klamrar med en "böj" på mitten för kabeln och de skulle jag INTE vilja använda...
Jag har i mitt hus ett äldre larm som jag överväger att ersätta med ett nytt som jag tänker montera själv. De befintliga dragningarna till detektorer etc med tunn kabel är extremt snyggt utförda med små vita "metallmärlor" (ser ut som en tunn böjd vit metalltråd som böjts över kabeln). Dragningen är så snyggt utförd (märlorna sitter väldigt nära lister etc utan märken av hammare varken på märlor eller lister) att jag starkt misstänker att någon typ av specialverktyg användes (eller så var de bara VÄLDIGT duktiga fackmän?)...
Min fråga är om någon känner till om det finns någon typ mekaniskt eller elektriskt verktyg för att "spika" sådana metallmärlor man kan köpa (och i så fall var) eller om det är till att använda hammare så gott man kan :S?
De verktyg (olika typer av häftpistoler) jag sett spikar bara fula klamrar med en "böj" på mitten för kabeln och de skulle jag INTE vilja använda...
Man använder en lite större modell av häftklammermaskin som man trycker mot kabeln och sen pressar en del av handtaget mot resten av apparaten. Inte eldriven. Tänk också på sen vid montering att tex när du ska gå runt dörrar och fönster så blir det snyggast att fästa först i nederkant, spänna kabeln ordentligt och fästa i ovankant för att sen sätta klammer mellan dessa två, på så vis har man en spänd rak linje att fästa fast istället för att spänna varje 20 cm eller så, snabbare går det också.
jag ska leta på bild på apparaten under kvällen, om ingen anna hinner före.
jag ska leta på bild på apparaten under kvällen, om ingen anna hinner före.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Ser ut att kunna vara vad de använt (av klamrarna att döma) - tack för svaren!!!!! 
Om du ska köpa en sån så kolla så du köper den modell man laddar med rätt typ av klammer (just den på bilden), det finns ju både böjda och platta.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Finns för olika storlekar också
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Tack för tipsen - får läsa noga vad det står på kartongen!
Sen vill jag bara flagga för att du kan bli missnöjd..
Den gamla installationen är troligtvis med äldre styvare kabel än vad du får tag på. Samt att den gamla säkerligen är övermålad minst en gång?
Ny sladdrig ekkx eller likvärdig idag är otroligt svårt att få snyggt och platt klamrad.
Faktum är att jag är helt övertygad om att du inte får det lika snyggt som den gamla installationen, bara så du inte blir för besviken.
Den gamla installationen är troligtvis med äldre styvare kabel än vad du får tag på. Samt att den gamla säkerligen är övermålad minst en gång?
Ny sladdrig ekkx eller likvärdig idag är otroligt svårt att få snyggt och platt klamrad.
Faktum är att jag är helt övertygad om att du inte får det lika snyggt som den gamla installationen, bara så du inte blir för besviken.
Den här typen av sladdrig tunn kabel är den absolut mest svårklammrade, absolut svåraste sorten att få till en snygg installation med. Kräver övning.
Även vana kabelspikare misslyckas ofta.
Börja någonstans där det inte syns, eller rent av övningsklammra på någon vägg eller skiva, den här sortens kabel är billig, och ta god tid på dig.
Även vana kabelspikare misslyckas ofta.
Börja någonstans där det inte syns, eller rent av övningsklammra på någon vägg eller skiva, den här sortens kabel är billig, och ta god tid på dig.
Hmmm...jag undrar just vad jag använt för kabel till tele bland annat för jag tycker inte den är så speciellt sladdrig.
Ja jag tycker att ibland spelar det ingen roll hur noggrann man är, man kan häfta med 8cm mellanrum och lik förbaskat gör kabeln krumelurer mellan klammerna.
Smältlim är oslagbart, särskilt perfekt i takvinkel där man målar över en gång efteråt.
Smältlim är oslagbart, särskilt perfekt i takvinkel där man målar över en gång efteråt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har också använt nån lite styvare kabel än EKKX men i ungefär samma grovlek (lite grövre vill jag minnas) vad den hade för beteckning har jag dock glömt men den var på en lite mindre bobin.
Då man spikar dessa tunna trådar så krävs det att man sträcker ut ordentligt. Fäst i ena enden och dra sedan stadigt gärna mjälka lite med hammarskaft eller liknande. Eftre detta fäster man den i andra enden på rakan och går till sist efter och spikar på mitten. Om detta även är tekniken som används på elkabel vet jag inget om då jag inte får spika sådan och helt ärligt inte gjort det mer än typ 3 klammer så har inte haft behov att pröva.