Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Min diskmaskin är märkt så här 230V // 240V - 50 Hz 2.1 kW // 2.3 kW Säkring 10A/16A // 13A Förbrukningen anges i watt och raden under antar jag specar den (minsta) säkring som krävs, eller anger "16A" den högsta tro?
21 svar · 4,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det är vanlig 50 Hz trafo (möjligen med två parallelkopplade sekundälindningar), helvågsbrygga med kondensator plus en 12V stabb. (Såvitt jag kan se och mäta, har inga ritningar.) 12 Vac blir 17 Vdc och sedan stabbat till 12V. Spänningen sjunker redan på trafon, dvs 12 Vac går till 9 Vac redan vid ca 100 mA. Inspänningen är stabil på 230 V.
2 svar · 765 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har tittat runt lite och den allmänna uppfattningen verkar vara att kablar i vägg skall vara löst förlagda av det skälet att den ska glida undan för en spik. Reglerna säger inte mycket om en dold kabel ska klamras, bara regler för när den är löst förlagd: Reglerna är dock inte helt tydliga. Tabell 52A.2 i SS 436 40 00 är rent nojig... Installationsfallet med kabel direkt mot
35 svar · 23,8k läst
Dalbotant
Dalbotant: Okej då, lite mer info. Den skall gå under en grusgång som är min entréväg. Bara personer, ingen biltrafik eller annat tungt.
4 svar · 1,8k läst
H
Hardley Worthit: Varför i hela friden skulle man vilja koppla den till jord i ett uttag?
21 svar · 14,4k läst
snickarboden
snickarboden: Glufsglufs>Ibland är jag närvarande vid besiktning och då går jag oftast direkt på elen, de flesta tittar inte ens på den och det skrämmer mig lite faktiskt. Det rör sig ändå om säkerhet och kostar även en del att fixa till. Sen kan man ta vvs som en annan sak med som det oftast inte tittas på, gissa hur många gånger som man inte kollat var avstängningen i gatan finns *S* Det är
8 svar · 2,2k läst
Y
yxis: Nu för tiden finns det väl plastisolerade kablar som dels tål riktigt höga temperaturer utan att skadas, och dels är i princip helt omöjliga att elda, man måste tillföra mycket mer energi än man får ut för att bränna dem. (Jämför med att försöka "elda" t.ex. gipsskivor). Jag vet dock inte vad kabeltypen kallas eller om den brukar användas till pannor...
6 svar · 3,8k läst
Y
yxis: OBS att du måste ha en dimmertyp som är avsedd för trappkoppling...
2 svar · 1,3k läst
Y
yxis: Ett tips på hur du kan mäta "impedansen" halvenkelt: Koppla in voltmätare och samtidigt en värmefläkt / ett värmeelement som har en given effekt (alltså INTE en modern bil-kupévärmare med PTC-element) och mät vilken spänning du har med värmen av/på...
19 svar · 5,9k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Det var en sak. Men alla andra miljontals grejer man ska tänka på då? //Patrik
22 svar · 2,2k läst
Y
yxis: Ja, de verkar vara obetydligt vanligare än enhörningar... :)
10 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Gå igenom alla dosor och kopplingar i uttag etc. Du kan ha avbrott eller dålig kontakt någonstans - brandfara.
15 svar · 5,7k läst
M
m99hpe: Nu fungerar det. Både taklampan och vägguttaget fungerar. Jag har förstått att de båda svarta ledarna är genmomgående el och bruten endast för att kunna förse taklampan med ström. Detta då via en tändledare med vitt hölje. Tack så mycket.
14 svar · 10,9k läst
·
H
hempularen: Faran är ju att du får flytande nolla i central 2, med faser som fortfarande fungerar. I central 1 löser JFB och du märker kanske att den har löst. Men medan du går bort till central 1 för att undersöka varför jfb har löst ut så hinner du elda upp det mesta som finns inkopplat på central 2, inklusive huset den sitter i.
6 svar · 1,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Du måste förmodligen köpa ny trafo
1 svar · 921 läst
A
Avemo: Jag hade full jordskena och inte nollskena. Det löste jag så här: http://www.byggahus.se/forum/el/141962-flera-tradar-bakom-samma-skruv.html#26
7 svar · 4,3k läst
kjellman
kjellman: Tycker det verkar väldigt billigt. och helt ok.
20 svar · 6,9k läst
·
mr.Ola
mr.Ola: Antar att det är den flata kontakten till anslutningsdosan bla på LVI element som du funderar i?! Jag har sett olika plastformationer på dessa och skulle dock själv ha bytt till den nya dosan om jag inte kan försäkra mig om att kontakten passar perfekt samt att elanslutningen i denna också ligger likadant! Dom har ju olika stift för bl.a nattsänkning och slavdrift!
2 svar · 922 läst
snickarboden
snickarboden: Se bara till att den har sprängskydd med, utan det är den livsfarlig att använda. /Kent
2 svar · 1,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu tror jag att vi har uttömt det här ämnet, stänger tråden.
114 svar · 29,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du kan koppla in nya gruppledningar i den centralen, t.ex splitta någon befintlig i den gamla som är överlastad. Och du kan installera uttag i dom gamla radiatordosorna, eller dra en kabel därifrån istället för hela vägen från centralen.
5 svar · 869 läst
H
Hawkai: Men om en elektriker varit där o kopplat in samt mätt o sagt att den funkar är det väl bara plug n play?
4 svar · 3,6k läst
B
bloulp: ok, tack för hjälpen
4 svar · 1,4k läst
M
martinradbo: Jag har precis beställt några andra varianter på LED-lampor, skall prova med dem först. Annars kan jag självklart testa med motstånd och mäta lite. Återkommer med besked så fort jag vet mer.
17 svar · 10,3k läst
Suhagg
Suhagg: Hur kan man läsa BB1 på något effektivt sätt? Inte så mycket för att gå och såsa 3timmar om dagen i en skola och hålla på i 1år. Mer för att göra saker lite snabbare.
7 svar · 3,7k läst
Tyresö
Tyresö: [citat] Jag läste frågan lite slarvigt.....ja, du förstår hur jag tänkte.....innan trafon....
7 svar · 5,0k läst
A
Avemo: Du kan mäta spänningen med en enkel voltmeter också. Det kommer inte att visa ett korrekt RMS-värde, men det kommer att vara repetitivt. Du kan någon annan gång mäta med samma instrument och justera vredet tills mätvärdet blir samma som senast. Tångamperemeter kanske också fungerar, men dessa är inte så noggranna vid låga strömmar. Oavsett om du mäter spänning eller ström så
7 svar · 4,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Nu börjar det gå kraftigt överstyr här med att dra skarvsladdar från vägguttag. Bryt strömmen och kontinuitetsmät! Använd ev en skarvsladd för att kunna ohmmäta en ledare mellan olika dosor. Dvs identifiera varje enskild ledare (som man normal bör kunna göra genom att rycka i dem), rita upp ett schema för hur det är draget, dra nya FK vid behov och koppla in enligt något
11 svar · 11,4k läst
·
H
hempularen: Sorry. Byggahus forum är ett forum för konsumenter. Och även om vi här på eldelen släpper igenom en del trådar som är mer proffsinriktade så sätter jag en gräns när det gäller rena elektriker till elektriker trådar. Tråden stängs.
3 svar · 1,2k läst
·
Y
yxis: Alltså, egentligen är inducerad spänning nog fel ord, eftersom det avser att spänningen överförs induktivt (som i en transformator). Egentligen är det nog snarast kapacitivt överförd spänning, d.v.s. som i en kondensator. Inducerad spänning och ström är sånt man får vid t.ex. jordslingor... Det är dock rätt vanligt språkbruk att säga inducerad även när det är kapacitiv
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.