Kronkopplingen var föregångare till dagens lösningar med dimmer. Idag är den lösningen omöjlig eftersom lampkontakten bara har 2 stift + skyddsjord.

För att förtydliga. Kronkopplingen används inte längre, men kronbrytare lever och frodas. Eftersom det är tre trådar till strömbrytaren ligger det nära till hands att misstänka att det rör sig om antingen en kronbrytare (brytare med två vippor) eller en trappbrytare (man kan tända eller släcka från två ställen.

Erik

Avemo skrev:
Kronkopplingen används inte längre,
Finns det något hinder mot att fortfarande använda kronkoppling om nu vill att "mormors" kristallkrona ska fungera som den gjorde på mormors tid. Visst, ett vanligt jordat lamputag funkar ju inte men Sverige lär ju vara fullt av lampor som inte är anslutna via lamputtag utan som exempelvis sitter direkt under "rörutlopp".

Hej igen

Nu är ny mätning utförd enligt följande

dragit skarvsladd från fungerande vanligt vägguttag
mätt mellan jordstift på skarvsladden och vit tråd i brytaren, mätaren visar ca 110v
mätt mellan jordstift på skarvsladd och blå tråd i brytaren, mätaren visar ca 7v
mätt mellan jordstift på skarvsladd och gul tråd i brytaren, mätaren visar 0v

mätt mellan blå och gul tråd i brytaren, mätaren visar 0v

Vid samtliga mätningar har brytaren varit monterad
Nu har jag alltså mätt mellan en säker jord och vit som jag tror är fas och visar ändå bara ca 110v

Jag tror (obs tror) inte det är en trappbrytare då jag inte hittat någon annan brytare som påverkar uttaget ovanför fönstret, dvs det bör isf finnas annan brytare som också styr uttaget ovanför fönstret
Kan tyvärr inte avgöra om det kan vara en kronbrytare, det finns dock bara en brytare i denna brytare, den andra brytaren som sitter ca 30 cm bort har två vippor som styr två olika uttag men har endast tre trådar till sig

Kan detta hjälpa er att konstatera vad som kan vara problemet och hur man kan åtgärda
Tackar för all hjälp hittills

Brytare nr 2 skall bara ha 3 trådar.

I första fallet verar det lite konstigt. Det kan vara så att du mäter via en lågenergilampa och får konstiga värden. Det verkar som om brytaren är inkopplad i nollan istället för i fasledaren. Är det mot skyddsjorden du mäter i det andra vägguttaget?? Är lamputtagen "tomma" när du mäter ??

Det enklaste blir nog att hitta den kopplingsdosa som ledningarnna går till och följa upp inkopplingen därifrån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.