6 631 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Var hitta matning till nya vägguttag?
Om åskskyddet enbart är till för att skydda mot överspänning på telefonledningen så skulle det kanske i nödfall kunna jordas i jorden på gruppen som matar värmeanläggningarna, samtidigt som strömmen till ADSL-modem å sånt tas ojordat från belysningsinstallationen. (Använd lämpligtvis en klase sånadär uttag som bara tar eurokontakter, så kan bara dubbelisolerade apparater användas). Snyggt blir det dock inte...
Klockan tickar, nu väntar jag på att bli sågad
Klockan tickar, nu väntar jag på att bli sågad
Datorerna ska vara under trappen upp, där det även går en sladd (jordad) till cirkulationspumpen i badrummet och där jag skulle kunna koppla in mig på köksfläktuttaget (också jordat).
ADSL-modem och router ska sitta i klädkammaren där jag har en ojordad belysningsinstallation.
Utrymmet under trappen och klädkammaren är långt ifrån varandra, så någon kreativ korskoppling blir svår att lösa (kanske lika bra det
)
ADSL-modem och router ska sitta i klädkammaren där jag har en ojordad belysningsinstallation.
Utrymmet under trappen och klädkammaren är långt ifrån varandra, så någon kreativ korskoppling blir svår att lösa (kanske lika bra det
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Åskskydd av inkommande teleledning ska göras nära centralen (PU-skenan) eller där alla andra rör och kablar kommer in i huset.
tlundberg:
Men dåså, använd matningen för köksfläkten till datorerna, om det nu inte är risk att du då också kör datorerna på samma fas som diskmaskin, mikrovågsugn å sånt...
(Jag har för övrigt under ett par års tid kört just (bänk)diskmaskin, mikrovågsugn, köksfläkt (inte alla de tre samtidigt) och kylskåp samt ett par datorer med tillhörande skärmar på samma 10A-propp, och aldrig behövt byta den proppen, så det är inte självklart att du får problem).
Bo.Siltberg:
Framförallt fast installerade åskskydd ska givetvis installeras som du säger, men även åskskydd installerade på "fel" ställen kan göra både mer nytta än skada och mer nytta än om de inte alls var installerade. Jag fuskar t.ex. genom att ha åskskydd både med sånadär krone-plint-monterade porslinskapslade gnistgap och dels varistorer på den plats ADSL-modem och datorer står i stugan, och de verkar ha gjort en del nytta... (Det spänningsfall i skyddsjorden som uppstår då skydden leder åska kommer inte att lyfta upp potentialen på något i badrummet...)
Men dåså, använd matningen för köksfläkten till datorerna, om det nu inte är risk att du då också kör datorerna på samma fas som diskmaskin, mikrovågsugn å sånt...
(Jag har för övrigt under ett par års tid kört just (bänk)diskmaskin, mikrovågsugn, köksfläkt (inte alla de tre samtidigt) och kylskåp samt ett par datorer med tillhörande skärmar på samma 10A-propp, och aldrig behövt byta den proppen, så det är inte självklart att du får problem).
Bo.Siltberg:
Framförallt fast installerade åskskydd ska givetvis installeras som du säger, men även åskskydd installerade på "fel" ställen kan göra både mer nytta än skada och mer nytta än om de inte alls var installerade. Jag fuskar t.ex. genom att ha åskskydd både med sånadär krone-plint-monterade porslinskapslade gnistgap och dels varistorer på den plats ADSL-modem och datorer står i stugan, och de verkar ha gjort en del nytta... (Det spänningsfall i skyddsjorden som uppstår då skydden leder åska kommer inte att lyfta upp potentialen på något i badrummet...)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
