1 767 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Malmberg Byggcentral
Jo, jag har en sådan. Vete f-n hur DET gick till..
I alla händelser så brukar den vara alltsom oftast vara död på morgonen. JFBn (Malmbergs, givetvis) har löst.
Fattade inte varför, jag håller ju till inomhus.
Det visade sig emellertid idag att JFBn löser vid minsta duns mot golvet. Typ, man rycker ur en kontakt, centralen lättar en smula från golvet och dunsar ner. Svart. :@
Städning, och sedan är det kört. Därav strömlösheten på morgonen.
Gravitationsfelsbrytare?
I alla händelser så brukar den vara alltsom oftast vara död på morgonen. JFBn (Malmbergs, givetvis) har löst.
Fattade inte varför, jag håller ju till inomhus.
Det visade sig emellertid idag att JFBn löser vid minsta duns mot golvet. Typ, man rycker ur en kontakt, centralen lättar en smula från golvet och dunsar ner. Svart. :@
Städning, och sedan är det kört. Därav strömlösheten på morgonen.
Gravitationsfelsbrytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Jo men Jord-fel, dvs den löser vid bristfällig markkontakt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Varför hoppar den runt på natten då? Du får nog rigga en kamera och ta reda på vad den har för sig runt småtimmarna
Glappkontakt / lösa skruvar på insidan?
Jag har vid tillfälle skruvat upp en Malmberg byggcentral för att göra någon omkoppling jag inte kommer ihåg vad (var säkert något man inte bör göra så vi släpper den biten) men jag kommer ihåg att det lossnade skruvar och andra detaljer väldigt lätt i den. Skaka den ett tag o kolla om det börjar rassla.
Malmbergs = feljord
Jag har också en sådan Malmbergare, från Jula för 500:- (en kampanj vill jag minnas) med DIN-line-prylar i.
Min löser också JFB om man tappar den i golvet och sånt. Den är ju inte superkänslig på något vis, men får centralen sig en halvhyfsad smäll så har alltid JFB löst.
Jag har inte ens reflekterat över detta som ett fel.
Brytaren i en JFB måste ju vara oerhört svagt "upphängd" då man endast har svaga elektromagnetiska krafter (skapade av 30mA :x) att tillgå för att få den att släppa.
Är andra fabrikat verkligen stötsäkra?
Min löser också JFB om man tappar den i golvet och sånt. Den är ju inte superkänslig på något vis, men får centralen sig en halvhyfsad smäll så har alltid JFB löst.
Jag har inte ens reflekterat över detta som ett fel.
Brytaren i en JFB måste ju vara oerhört svagt "upphängd" då man endast har svaga elektromagnetiska krafter (skapade av 30mA :x) att tillgå för att få den att släppa.
Är andra fabrikat verkligen stötsäkra?
Klicka här för att svara