Jo, jag har en sådan. Vete f-n hur DET gick till..

I alla händelser så brukar den vara alltsom oftast vara död på morgonen. JFBn (Malmbergs, givetvis) har löst.

Fattade inte varför, jag håller ju till inomhus.

Det visade sig emellertid idag att JFBn löser vid minsta duns mot golvet. Typ, man rycker ur en kontakt, centralen lättar en smula från golvet och dunsar ner. Svart. :@

Städning, och sedan är det kört. Därav strömlösheten på morgonen.

Gravitationsfelsbrytare?

Jo men Jord-fel, dvs den löser vid bristfällig markkontakt.

Varför hoppar den runt på natten då? Du får nog rigga en kamera och ta reda på vad den har för sig runt småtimmarna

Det där är så irriterande. Kul när man klamrar kabel på el-centralväggen och brytarna åker ner.
Därför använder jag Hager.

Glappkontakt / lösa skruvar på insidan?

Jag har vid tillfälle skruvat upp en Malmberg byggcentral för att göra någon omkoppling jag inte kommer ihåg vad (var säkert något man inte bör göra så vi släpper den biten) men jag kommer ihåg att det lossnade skruvar och andra detaljer väldigt lätt i den. Skaka den ett tag o kolla om det börjar rassla.

Malmbergs = feljord:cool:

Mikael_L
Jag har också en sådan Malmbergare, från Jula för 500:- (en kampanj vill jag minnas) med DIN-line-prylar i.
Min löser också JFB om man tappar den i golvet och sånt. Den är ju inte superkänslig på något vis, men får centralen sig en halvhyfsad smäll så har alltid JFB löst.

Jag har inte ens reflekterat över detta som ett fel.
Brytaren i en JFB måste ju vara oerhört svagt "upphängd" då man endast har svaga elektromagnetiska krafter (skapade av 30mA :x) att tillgå för att få den att släppa.
Är andra fabrikat verkligen stötsäkra?

Mikael_L skrev:
Brytaren i en JFB måste ju vara oerhört svagt "upphängd" då man endast har svaga elektromagnetiska krafter (skapade av 30mA :x) att tillgå för att få den att släppa.
Du borde skaffa lite maffigare huvudsäkringar.. ;)

Mikael_L
Ja 50 mA huvudsäkring kanske jag vågar mig på, dom är bara så svåra att hitta. Och 100mA vågar jag ju inte, man måste ju tänka på utlösningsvillkoret. :D

Fast du förstod nog vad jag menade ... ;)

Mikael_L skrev:
Ja 50 mA huvudsäkring kanske jag vågar mig på
Var män nu! Allt under 50 MA är lite fjolligt :D

Mikael_L skrev:
Fast du förstod nog vad jag menade ... ;)
Jo, fast jag ville inte säga att du har fel..:)

Det är inte så att felströmmen driver elektromagneten direkt, det sitter elektronik i mellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.