Wikipedia har också lite. Sanningshalten har jag inte en susning om ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Wikipedia anger fas+nolla+skyddsjord alternativt fas+fas+skyddsjord för (bl.a.) de blåa trepoliga kontakterna. Elproman och gifas anger bara fas+fas+skyddsjord. Vilket är formellt rätt?
Åtminstone i Sverige är ju kablar med schuko-hane och blå 3-polig CEE-hona lagliga (används t.ex. som motorvärmarkabel), och därmed är fas/nolla odefinerat.
Det här anknyter till en annan tråd, att mata fast installation med intag/stickpropp. Dels så känns det som att man bör ha tvåpoliga brytare till allt i en liten manskapsbod som matas med blå enfas-handske (t.ex. en såndär byggplatstoalett), och dels så vore det intressant att veta vilka färger som rekomenderas när fas/nolla inte är säkert? Jag antar att man kör med blå och brun (eller svart o.s.v.) ändå?
Åtminstone i Sverige är ju kablar med schuko-hane och blå 3-polig CEE-hona lagliga (används t.ex. som motorvärmarkabel), och därmed är fas/nolla odefinerat.
Det här anknyter till en annan tråd, att mata fast installation med intag/stickpropp. Dels så känns det som att man bör ha tvåpoliga brytare till allt i en liten manskapsbod som matas med blå enfas-handske (t.ex. en såndär byggplatstoalett), och dels så vore det intressant att veta vilka färger som rekomenderas när fas/nolla inte är säkert? Jag antar att man kör med blå och brun (eller svart o.s.v.) ändå?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
I byggtoaletterna brukar det sitta tvåpolig JFB och säkring, iallafall de jag gjort
Sen kan man ju alltid dra ut matningen
Kan bara tala för ett företag inom byggel. Men när jag var där så använde vi både enfas och 3fas-handske i våra installationer. Nollan hade sin plats från elbolagens avlämning fram till 16A väskan ute i bygget, Alla kontakter kopplades så att nollan alltid låg på avsett stift. Men eftersom man aldrig kan gardera sig för "fixar"snickaren sattes alltid JFB i alla centraler minst 2 pol sådan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden