Mikael_L
Wikipedia anger fas+nolla+skyddsjord alternativt fas+fas+skyddsjord för (bl.a.) de blåa trepoliga kontakterna. Elproman och gifas anger bara fas+fas+skyddsjord. Vilket är formellt rätt?

Åtminstone i Sverige är ju kablar med schuko-hane och blå 3-polig CEE-hona lagliga (används t.ex. som motorvärmarkabel), och därmed är fas/nolla odefinerat.

Det här anknyter till en annan tråd, att mata fast installation med intag/stickpropp. Dels så känns det som att man bör ha tvåpoliga brytare till allt i en liten manskapsbod som matas med blå enfas-handske (t.ex. en såndär byggplatstoalett), och dels så vore det intressant att veta vilka färger som rekomenderas när fas/nolla inte är säkert? Jag antar att man kör med blå och brun (eller svart o.s.v.) ändå?

I byggtoaletterna brukar det sitta tvåpolig JFB och säkring, iallafall de jag gjort :) Sen kan man ju alltid dra ut matningen

Kan bara tala för ett företag inom byggel. Men när jag var där så använde vi både enfas och 3fas-handske i våra installationer. Nollan hade sin plats från elbolagens avlämning fram till 16A väskan ute i bygget, Alla kontakter kopplades så att nollan alltid låg på avsett stift. Men eftersom man aldrig kan gardera sig för "fixar"snickaren sattes alltid JFB i alla centraler minst 2 pol sådan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.