Jag hittade i garderoben en påse skarvklämmor från Clas Ohlson men helt utan instruktion. Man stoppar in trådändarna i var sitt hål och klämmer till. Min fundering är om man ska skala trådänden eller inte? Jag gissar på inte. När man klämmer ihop klämman så kommer det ur ett genomskinligt klet, vad är det? lim?
Denna sorts klämma verkar ha utgått ur COs sortiment. Är det någon som har en ide varför? Är de dåliga på något sätt?

• skarvklammor.jpg
Du ska inte skala trådarna. Kletet är vasselin eller liknande, för att skydda skarven från fukt. Den här typen av skarvar är till för telefon-, signal- och liknande kabel. Försök inte använda de till elinstallation.

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
...och till att skarva telefontråd är de helt suveräna.

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Mörtögon brukar jag kalla dem för. Fast det var ett bra tag sen jag använde dem.

//Patrik

Redigerat:
PeGe skrev:
Denna sorts klämma verkar ha utgått ur COs sortiment. Är det någon som har en ide varför? Är de dåliga på något sätt?
Finns nu på Kjell o company.

Fiskögon kallade vi dom för i det forntida televerket... Bra som skarv för tele och dåtidens kabelhärvor till bilstereon... :-)

Är dom ens godkända för annat än klenström?

Skulle inte tro det.

Pettz skrev:
Använder dom ofta i jobbet, På jobbet handlar jag dom från Solar.
Dom kallas oftast fiskögon men tror dom heter 3M Scotchlok
[länk]

lämpligt verktyg: [länk]
Finns det en speciell tång för dom?? Det måste ju var den onödigaste tången.. funkar ju bra med en vanlig näbbtäng.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Finns det en speciell tång för dom?? Det måste ju var den onödigaste tången.. funkar ju bra med en vanlig näbbtäng.

//Patrik
Jobbar med dom ofta så kan ju specialtång vara att föredra för jag vet inte hur många som "flygit" iväg med näbb/platt tången. :S

Och specilattången matar man med ett magasin som tar 20 -30 fiskögon. Mycket snabb och effektiv om man ska skarva kablar med många par.
OBS den liknar på intet sätt tången som nämns tidigare.

Tack alla som både vet och tar er tid att svara.

Kletet är för övrigt väderskydd, så de blir rätt tåliga mot regn och annat elände när kletet har flutit ut... Kletet är alltså *isolerande*.

P.S. Tallguy196: Näe, inga engångsprylar till bilstereo... Varje gång man byter stereo måste man då korta av kablarna nån centimeter, till slut finns det knappt nåt att ta av och man får sticka in händerna en halvmeter genom bilstereomonteringshålet... För bilstereo känns sockerbitar absolut överlägsna, för då kan man dessutom få alla ledare (med liknande funktion åtminstone, en sockerbit för ström/styrsignaler, en för framhögtalarna, en för bakhögtalarna o.s.v.) samlade...
Bonus-bilstereo-tips: koppla alltid in antennen först, då är stereon nästan garanterat jordad och man slipper iaf risken att göra dundertavlan att paja stereon genom att växla plus/minus...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.