T
tåsta: nej de ligger på 2,4m
5 svar · 1,1k läst
B
Byggagarage: Kul att det är fler som uppskattar det. JR klämmor ligger och väntar på sin tur. Jag köpte vanlig EKK, hade inte en tanke på att det finns något annat... :)
35 svar · 29,5k läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Mjo, det är ju sant, jag räknar ju på att man kollat och har allt på plats så som vid en renovering av flerfamiljshus där man är varje dag.
10 svar · 5,1k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Aha, ja t.o.m. flera år innan min tideräknings början. :cool: //Patrik
5 svar · 2,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jo, elektrikern planerade dåligt. Det blir så när man renoverar utan ritningar..
27 svar · 2,4k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Mina hemgjorda ful-adaptrar har 230V jordad Schukohane i ena änden och ojordad 115V USA-hona i andra..
39 svar · 9,7k läst
Y
yxis: Att vissa arbeten är förbjudna att utföra för den som saknar behörigt vet väl alla här på forumet. Men, vad är den praktiska juridiska skillnaden/följden på att A) med nödig kännedom utföra sådant som lekman får utföra B) med nödig kännedom utföra sådant som lekman inte får utföra ? Om jag inte minns helt galet så finns det ingen straffsats ifall ingen form av olycka eller
11 svar · 3,1k läst
·
Y
yxis: Snyggt, tack för tipsen! Märkligt att det är så ovanligt att man ser sådana. Varför monteras utanpåliggande centraler inne i bostadsutrymmen i nybyggen? (Exempel: nästan varje avsnitt av Arga Snickaren, där man dessutom rutinmässigt byter Diazed-centraler även om det kanske inte finns några riktigt bra skäl)
9 svar · 6,4k läst
J
Joakim Sjögren: det var ju en ide att sätta halogenspott i fönstren förr monterade vi det i fönstren men nu gäller led i fönstren för det blir ganska många brinntimmar 10W hallogen eller 1W led
9 svar · 1,7k läst
·
L
lillePer: Jordfelsbrytare finns och det är 1,2 från duschen... Har letat överallt tycker jag men kan inte finna ett sådant här uttag. Var inne i Comfortbutiken på orten och frågade om dom kunde beställa ett löst med de fick inte köpa det löst sa de av leverantören...
82 svar · 25,7k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: En JFB som skyddar hela anläggningen är såklart det bästa alternativet. Behöver inte bli så mycket dyrare heller
16 svar · 3,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Har aldrig sett ett 3-poligt impulsrelä. Impulsrelän brukar dessutom inte vara gjorda för att switcha större laster. Men har din elpatron fjärrstyrningsmöjlighet löser det ju sig självt. Annars är det ju bara att komplettera med en 3-polig kontaktor som styrs av impulsreläet.
34 svar · 19,9k läst
J
Joukko: Denna kabel har jag tänkt köra med: http://www.jula.se/varmebestandig-kabel-tp-90-10-m-127749 Kan jag köra med snabbklämma typ denna: http://www.kjell.com/?item=37426&path=304000000,318500000,320500000 eller ska man köra med en sådan här: http://www.kjell.com/?item=37676&path=239000000,278500000,280000000
27 svar · 3,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då torde den vara fri att återge så då hamnar den i min "klippbok"!
6 svar · 15,7k läst
·
Q
quattro1: Finns på Jula:)
7 svar · 1,6k läst
Y
yxis: En "elsökare" är guld för att felsöka såhär i juletider...
3 svar · 5,6k läst
Y
yxis: Grattis! Märk den med "visar fel då batteriet är dåligt - varnar ej för dåligt batteri" så slipper du köra fast på samma fel en gång till...
8 svar · 7,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Montage 25 mm I taket hade jag kört TKK spik tror jag. Med lite känsla spräcker man inte putsen och så kan man kompensera ojämnheter lite med hur djupt man slår in klammret
12 svar · 5,6k läst
J
Joakim Sjögren: Du behöver en sladd av RK typ för annars kan du inte dre ut badkaret om du ska surva det De finns som RKK då är den svart (gummikabel som man har till förlängningssladd) eller som SKX vit (annslutningskabel) men ingen av dessa får spikas fast. man kan kanske lägga den synliga delen i en plastkanal men det är i "gråsonen"
9 svar · 1,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag skulle nog gjort om det där iallafall. Skarvhylsan är av typen med lås, men det borde gå att få loss. Det finns ett ställe man kan trycka på för att lätta på låset.
26 svar · 6,8k läst
WATTisPOWER
WATTisPOWER: [citat] TS undrade vad det kan vara man som mäter mellan diskbänk och spishölje. Det som ligger närmast till hands, som TS sett eller hört talas om bör rimligen vara att man mätt just potentialskillnaden. Att göra ett kontinuitetsprov(summra) är inte att mäta, utan precis som ordet antyder, ett prov. Om man mäter något får man ett mätvärde
17 svar · 5,2k läst
H
Hardley Worthit: Vilket skrå vars svordomar är värt mest? Torde vara borstbindare ;)
32 svar · 2,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag kör med Fluke både på penna och spänningsprovare. Det är najs. //Patrik
14 svar · 1,7k läst
A
Avemo: [citat] Jag också. Jag har aldrig sett en sådan handske. Jag googlade när jag läst ditt inlägg. Erik
7 svar · 1,6k läst
·
B
bloulp: ok, tack för hjälpen
3 svar · 986 läst
A
acrophobic: Om det ska vara någon form av hyfsat fast installation: http://www.kjell.com/?item=44477&path=304000000,347500000,353000000,354000000 Annars kanske denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156698250
1 svar · 9,6k läst
K
Krokofanten: Provade nu att koppla in igen som ni sagt och som jag trodde att gjort innan och det fungerade...Antagligen måste några kablar kommit i kläm (det är trångt i takutrymmet och lite kopparkabel stack upp) eller så var det rejält skit bakom spakarna på inkopplaren.... Tack för tipsen!
9 svar · 16,3k läst
·
K
kolvas: [citat] alternativt köpa en installationslist, det finns ganska snygga sådana idag.
15 svar · 5,4k läst
A
acrophobic: Ett alternativ hade ju kanske annars varit att sätta ett doslock med kabelutgång och montera armaturen lite vid sidan om och gå sista biten med lite EKK eller liknande. Men nu sitter den där den sitter, blir ju snyggast så:) Tackar för svar!
4 svar · 3,0k läst
snaggletooth
snaggletooth: Vi satte upp några gatljusarmaturer på jobbet för ett tag sedan, metallhalogen 150W 830, och måste säga att de lyser otroligt bra, den upplevda ljusstyrkan är mycket högre än högtrycksnatrium, troligtvis beroende på skillnaden i färgåtergivningen. Men det är klart, vill man ha mysfaktor kanske Na är bättre...
14 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.