2 682 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Användning av "fast" Nexa-brytare i armatur.
Om man har två lysrörsarmaturer som man vill kunna fjärrstyra men pga. utanpåliggande installation inte kan installera Nexas brytare för infällning i dosa, hur regelvidrigt är det då att peta in en sådan i själva armaturen? Brytaren på väggen kommer då aldrig röras, utan armaturen styrs med Nexan.
Det är alltså en sådan här jag menar:
http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm
Samt i ett fall där det handlar om en vanlig taklampa med utanpåliggande installation, skulle man då kunna tänka sig att trycka in en sådan här mottagare för dosa i en vanlig utanpåliggande kopplingsdosa?
Det är alltså en sådan här jag menar:
http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm
Samt i ett fall där det handlar om en vanlig taklampa med utanpåliggande installation, skulle man då kunna tänka sig att trycka in en sådan här mottagare för dosa i en vanlig utanpåliggande kopplingsdosa?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Kan du inte ersätta strömbrytaren med Nexan då?
Annars tror jag inte det finns regler emot att du bygger om lysrörsarmaturen. Du behöver tänka på värmen och UV-strålningen bara.
Att placera Nexan i en (utanpåliggande) dosa är ok, vilket kanske är ett alternativ för lysrören också?
Annars tror jag inte det finns regler emot att du bygger om lysrörsarmaturen. Du behöver tänka på värmen och UV-strålningen bara.
Att placera Nexan i en (utanpåliggande) dosa är ok, vilket kanske är ett alternativ för lysrören också?
Dåså, då får det bli i armaturerna samt i dosa för lampan, så är det hyfsat enkelt att återställa (lägenhet). Inte så snyggt med utanpåliggande dosor i onödan. Läcker vanliga lysrör något UV-ljus att tala om?
Tackar för svar!
Tackar för svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Ja, du måste skydda ledarna och kanske även mottagaren från direktljus från lysrören, annars spricker isoleringen med tiden. Dom flesta kabelmantlar är numera UV-beständiga, men inte ledarisoleringen.
Klicka här för att svara