29 380 läst ·
34 svar
29k läst
34 svar
Får man göra enkel elinstallation själv?
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Ska byta tvättmaskin och tänkte göra installationen själv. Det ska väl inte vara några problem eftersom det satt en maskin där innan och då är det väl bara att koppla in färgerna precis som de satt innan. Brun till brun, blå till blå och gulgrön till gulgrön. Får jag göra det själv och är det något jag bör tänka på. Tacksam för svar
Ska byta tvättmaskin och tänkte göra installationen själv. Det ska väl inte vara några problem eftersom det satt en maskin där innan och då är det väl bara att koppla in färgerna precis som de satt innan. Brun till brun, blå till blå och gulgrön till gulgrön. Får jag göra det själv och är det något jag bör tänka på. Tacksam för svar
Svaret är nej om du skall följa regelverket.
Vid tvättmaskinsinstallationer är det alltid viktigt att kolla skyddsjordningen extra noga, eftersom dessa maskiner ofta är placerade i badrum eller tvättrum där golven ofta är fuktiga samt närhet till "diskbänkar". Annat att tänka är dragavlastningen i anslutningsdosan samt att skyddsjorden (gulgrön) görs något längre än övriga ledare. Orsaken är om maskinen flyttas så kabeln rycks ur dosan, då skall skyddsjorden släppa som sista ledning när maskinen är strömlös.
Vid tvättmaskinsinstallationer är det alltid viktigt att kolla skyddsjordningen extra noga, eftersom dessa maskiner ofta är placerade i badrum eller tvättrum där golven ofta är fuktiga samt närhet till "diskbänkar". Annat att tänka är dragavlastningen i anslutningsdosan samt att skyddsjorden (gulgrön) görs något längre än övriga ledare. Orsaken är om maskinen flyttas så kabeln rycks ur dosan, då skall skyddsjorden släppa som sista ledning när maskinen är strömlös.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 287 inlägg
Brukar inte nya tvättmaskiner komma med stickpropp? Kan då simon68 sätta upp ett uttag på platsen för det gamla tvättmaskinsuttaget?
Ska man följa regelverket är svaret fortfarande nej. Det enda man får göra själv enligt reglerna är att byta existerande uttag och strömbrytare (och då inte byta mellan ojordade/jordade). All annan fast installation ska (enligt reglerna) göras av behörig elektriker. En tumregel för vad som är "fast installation" är att allt som inte följer med vid ett lätt ryck i kabeln ska betraktas som fast installation.
Simon68, som tidigare nämnts bör du försäkra dig om att kablarnas märkning verkligen stämmer, särskilt skyddsjorden. Detta även om installationen gjorts av behörig elektriker.
Simon68, som tidigare nämnts bör du försäkra dig om att kablarnas märkning verkligen stämmer, särskilt skyddsjorden. Detta även om installationen gjorts av behörig elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Sedan är det ju det här med att stänga av strömmen OCH kontrollera att den verkligen är borta. Och dubbelkolla att den verkligen är borta.
ja och nej. Anslutningsdosans placering och eventuell avsaknad av jordfelsbrytare kan göra att ett sådant väggvuttag inte är tillåtet att montera.Johan Gunverth skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 931 inlägg
I område 2 får TM anslutas med stickpropp, men i område 1 måste den anslutas fast. Vad är då egentligen syftet med fast installation?
Som Tobbe säger handlar det dels om att en fast anslutning garanterar korrekt och god anslutning, i alla fall bättre än via ett uttag.
Men jag tror att en viktigare anledning är att fast anslutning innebär att en elinstallatör kontrollmäter att TM verkligen blir korrekt installerad och jordad, och dessutom bedömer behovet av ytterligare skyddsåtgärder (kompletterande skyddsutjämning). Det kanske över huvudtaget inte är lämpligt att installera TM på den tänkta platsen!
Nu framgår det inte om TM kommer att stå i ett badrum, om TM är ny eller gammal etc.
Som Tobbe säger handlar det dels om att en fast anslutning garanterar korrekt och god anslutning, i alla fall bättre än via ett uttag.
Men jag tror att en viktigare anledning är att fast anslutning innebär att en elinstallatör kontrollmäter att TM verkligen blir korrekt installerad och jordad, och dessutom bedömer behovet av ytterligare skyddsåtgärder (kompletterande skyddsutjämning). Det kanske över huvudtaget inte är lämpligt att installera TM på den tänkta platsen!
Nu framgår det inte om TM kommer att stå i ett badrum, om TM är ny eller gammal etc.
Nej du får inte, som redan skrivits allt för många gånger i den här tråden.simon68 skrev:Hej!
Ska byta tvättmaskin och tänkte göra installationen själv. Det ska väl inte vara några problem eftersom det satt en maskin där innan och då är det väl bara att koppla in färgerna precis som de satt innan. Brun till brun, blå till blå och gulgrön till gulgrön. Får jag göra det själv och är det något jag bör tänka på. Tacksam för svar![]()
Men är de befintliga färgerna som du skriver så kan knappast något gå fel.
Men det är i alla fall inte dumt att kontrollmäta först.
Slå av strömmen (ta ur säkringen) skruva bort locket.
Slå på strömmen igen och mät.
Du ska ha 230V mellan brun (svart) och blå samt 230V mellan brun och gul/grön. Sen ska det vara noll volt mellan blå och gul/grön.
Bra, då är allt som det ska.
Bryt strömmen igen och försäkra dig om att ingen kan komma på idén att slå på den medan du jobber.
Mät nu igen mellan brun och blå, 0 volt? jättebra.
Nu är det bara att byta som du själv skrev, samma färg mot varandra.
Var noga när du skalar kabeln, det ska inte bli några skadade kardeler i kabeln.