3 584 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Frysbox
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En frysbox som står utomhus denna tiden på året, förbrukar den någon nämnvärd mängd ström? Säg t.ex. 5 A.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej. Lite äldre frysboxar, hur många ampere brukar de dra?
Mätte upp 4.9 A med en tångamperemeter nyligen på en frysbox. Kändes som ganska mycket.
//Patrik
Mätte upp 4.9 A med en tångamperemeter nyligen på en frysbox. Kändes som ganska mycket.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, ja då är det något som är konstigt då. Då får jag undersöka vidare och bl.a. kolla på märkskylten.
Detta var hos mina föräldrar 5 mil härifrån, så får bli att kolla igen på julafton.
Hur fungerar en frys för övrigt. Sitter det en termostat som styr kompressorn som suger ut all värme till inställd temperatur och slår av tills att värmen stigit och då slår till igen eller?
Tänkte försöka räkna ut ut elförbrukningen ungefär, men lite svårt att göra det när man inte vet hur långa stunder frysen verkligen kör. Kanske skulle stoppa en sådan där elförbrukningsmätare i uttaget.
//Patrik
Detta var hos mina föräldrar 5 mil härifrån, så får bli att kolla igen på julafton.
Hur fungerar en frys för övrigt. Sitter det en termostat som styr kompressorn som suger ut all värme till inställd temperatur och slår av tills att värmen stigit och då slår till igen eller?
Tänkte försöka räkna ut ut elförbrukningen ungefär, men lite svårt att göra det när man inte vet hur långa stunder frysen verkligen kör. Kanske skulle stoppa en sådan där elförbrukningsmätare i uttaget.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Aha, okej. Tack!
//Patrik
//Patrik
500W är ju den riktiga effekten, tångamperemetern gånger spänningen ger ju skenbar effekt (volt-ampere) som kan vara klart högre om kompressorn inte är faskompenserad (vilket den troligtvis inte är)...
Köp en såndär elmätare man pluggar in i serie med stickproppen, fast var beredd på att gamla termostater kan ge så starka nätstörningar att de får elmätaren att balla ur... (Praktiska försök visar att så är fallet med en mätare köpt på Lidl för nån hundring ihop med en Vestfrost kyl från 70-talet)
Köp en såndär elmätare man pluggar in i serie med stickproppen, fast var beredd på att gamla termostater kan ge så starka nätstörningar att de får elmätaren att balla ur... (Praktiska försök visar att så är fallet med en mätare köpt på Lidl för nån hundring ihop med en Vestfrost kyl från 70-talet)
Men det logiska borde väl vara att en frys kyler inte bättre än en kombination mellan kompressor och isolering. Rent logiskt måste ju en frys dra väldigt mycket mer ström om den står bredvid en kamin, jämfört med om den står ute i 30 minusgrader.
Teoretiskt blir verkningsgraden bättre ju kallare varma sidan på kylsystemet är. Även värmen som går genom isoleringen minskar med minskad temperaturskillnad (rent linjärt samband).
Men vissa frysar är specade tex lägsta temp 5 grader. Detta har troligen att göra med de smörjmedel som används i kompressorn och även köldmediat kanske.
Men vissa frysar är specade tex lägsta temp 5 grader. Detta har troligen att göra med de smörjmedel som används i kompressorn och även köldmediat kanske.
Hej intressant diskusion jag har en kund som blev förbannad han hade flasköl som stod i ett kylskåp på altanen över vintern, ölen frös sönder trots att det stod inställt på 4 grader på termostaten
Vore kul om en kyltekniker ville förklara för er hur det funkar med gasen i kylanläggningen kontra vad man är har för funktion känner att jag inte är rätt person för det
Har ni hört förresten att billigaste sättet att bygga konsfruset är att gräva ner fyra folkvagnsbubblor o sätta på värmen
Mvh Tille
Vore kul om en kyltekniker ville förklara för er hur det funkar med gasen i kylanläggningen kontra vad man är har för funktion känner att jag inte är rätt person för det
Har ni hört förresten att billigaste sättet att bygga konsfruset är att gräva ner fyra folkvagnsbubblor o sätta på värmen
Mvh Tille
Det fanns flera bra youtube-videoklipp som Davidsfarm hade lagt upp. Där han förklarade i detalj hur kylar och frysar fungerade. Och vad de vanligaste felat var. Hur man lagar osv...
Men nu kan jag inte hitta dem. YouTube har tagit bort dem!
Men nu kan jag inte hitta dem. YouTube har tagit bort dem!
Inte så att klippen är taggade som "dave's farm" istället för "davids farm"?jeffan skrev:
Klicka här för att svara