snickarboden skrev:
Hmm det där med "Men tanke på att centralen inte är 100%" låter inte så där jättebra i mina öron direkt.
16A för FK 1.5 i VP-rör är också extremt tveksamt så ett EIO-eltest tycker jag känns som en bra julklapp för dig/er.

/Kent
Jag tror inte det är felkopplat, men överskådligheten har en del att önska, det är tåtar som ett traslat garnnystan i vissa fall.

EIO-test , tack för tipset!

Kan nämna att i huset finns det två centraler, det är den äldre (byggdes om som normcentral för 8 år sedan) som jag har problem med. Mest för att den nallar på marginalerna kring vad som är tillåtet och överblick. Men den är byggd av proffs, men senare dragningar ut är hemmapul. Det är underligt hur något så enkelt (i de flesta fall) ut från en central kan krånglas till.

Tack för all hjälp, jag känner mig något lugnare.
(för jag antar att om isoleringen kring kabeln smälter så slår säkringen eller JFB av)

pbengtsson skrev:
Jag tror inte det är felkopplat, men överskådligheten har en del att önska, det är tåtar som ett traslat garnnystan i vissa fall.

EIO-test , tack för tipset!

Kan nämna att i huset finns det två centraler, det är den äldre (byggdes om som de normcentral för 8 år sedan) som jag har proelsblem med. Mest för att den nallar på marginalerna kring vad som är tillåtet och överblick. Men den är byggd av proffs, men senare dragningar ut är h bara hemmapul. Det är underligt hur något så enkelt (i de flesta fall) ut från en central kan krånglas till.

Tack för all hjälp, jag känner mig något lugnare.
(för jag antar att om isoleringen kring kabeln smälter så slår säkringen eller JFB av)
Jordfels brytaren skyddar bara om om den söndersmälta fasledaren får kontakt med skyddslederen eller ett jordat plåthölje. Då kommer den att bryta innan något allvarligt har hänt. Men det mest sannolika är att både fas och nolledare är dom hetaste och smälter ihop, i det läget skyddar jfb ingenting. Och då är det viktigt att säkringarna är rätt dimesionerade så inte kablarna blir överhettade samt frånkopplas snabbt vid kortslutningar.

En sak som reducerar riskerna i villainstallationer är dom relativt små huvusäkringarna på 20- 25 A. Det är betydligt värre med anlöggningar som har 63 A försäkringar. Då kan den totala värmeutveckling bli betydligt större om alla grupper belastas fullt. Den möjligheten finns ju inte i en villainstallation.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.