O
orparn: Då är det inget att snacka om ! Bara att köra tillbaka den till säljaren och REKLAMERA den ! :D Prata inget om Garanti om du inte har papper på att den fortfarande gäller. En pryl som en ugn ska man kunna räkna med har en längre livslängd och om den inte ens är tre år så ska du kunna hävda reklamationsrätten, tror det är tre år du har den. Det är mest bluff med alla
4 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Tråden stängd för tillfället. Diskussionen om försäkringsbolagens ev. agerande som återkommit i tråden har vi redan några hundra inlägg om i olika trådar och diskussionen går inte frammåt.
511 svar · 42,2k läst
·
A
Anna Lilja: Kan isf tipsa om denna sida: http://www.solelkonsulterna.se/
38 svar · 6,2k läst
P
Per72: [citat] Eller av vargens ylande:)
32 svar · 3,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] En blankinsats, en Dremel och lite tålamod, så går det säkert också. :D
3 svar · 3,1k läst
E
elmont: Det vanliga är att man sätter byggkraften på kabeln man lämnar och lämnar så mycket kabel att man utan att skarva kan dra den till mätaren. blir den lämnade kabeln för kort skarvar man den naturligtvis i "gropen" och det är ALLTID nätägaren som ombesörjer den skarvningen, vi "vanliga" elektriker får INTE skarva den kabeln. För att skarva måste strömmen brytas i nätägarens
26 svar · 5,0k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det är inte riktigt sant. Men vad väntar du dig av en politiker? Statistik brukar inte vara deras starka sida. Bättre är istället "Benchmarks don't lie, but liars do benchmarks." Detta fångar också bättre vad som egentligen menas med citatet. Inte att all statistik ljuger, men att en lögn som bygger på statistik är svårare att vederlägga och låter mer vederhäftig. Det
83 svar · 12,0k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Om lådan med säkringar uppe vid nocken sitter före mätaren så tillhör de din nätleverantör. Du får inte vara där och pilla Edit. Kabeln mellan lådan och mätaren är inte heller din
14 svar · 5,3k läst
S
Slugge: Det lustiga är att Stockholm inte ligger utomlands så troligen bor trådägaren inte där. Men är det tvåpolig dvärg eller personskyddsautomat han frågar efter? Som vanligt i detta forum får man bara en bråkdel av informationen som behövs för att kunna svara.
10 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nja ... Visst får du dra den till brytaren och använda blå som tändtråd. Kör du med den vanliga 3g1,5 så blir ju blå tändtråd där också. :) Men blir denna kabel verkligen märkbart mindre i diameter? Med tre ledare så packar man ju dessa perfekt (120° mellan), med två så kommer ju dessa i 180° istället, så det blir dubbla innerledarens diameter + fyllningen + manteln
22 svar · 4,1k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag skulle satt en dosa över röret, dra fram två faser nolla och jord och grenat där till två envägs uttag
8 svar · 1,4k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Jag har dykt på Malmbergs centraler och då har det varit med klisterlappar märkta N, PE och PEN som man själv får sätta fast så att dom hamnat fel är ju ingen omöjlighet. Rekomenderar och rekomenderar, det där beror lite på, som elektriker skulle jag kunna köpa från Malmberg men jag vet ju sen också vem som får åka ut och byta ut trasiga komponenter så jag håller mig hellre till
19 svar · 3,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] d^_^b //Patrik
26 svar · 3,2k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Hehe...jodå, har man inget annat att snacka om på fikarasten så lär ju det ämnet komma upp.
19 svar · 18,4k läst
P
PST: [citat] .. :d :d :d
12 svar · 7,5k läst
P
12 svar · 7,5k läst
E
EyEr0n: Biltema har du dock den rätta benämningen. :D
5 svar · 3,3k läst
vadintor
vadintor: http://europe.lutron.com/Products/productSystem.aspx?sid=1
11 svar · 1,9k läst
E
el_richard: ebeco drar 10w/m vid 5 grader.
10 svar · 2,1k läst
P
Anonymiserad 67789: Nu är det färdigmätt. 45 m är slingan resistans 117 ohm exakt enligt boken >10Gohm vid isolationsmätning fas+nolla mot jord Uppmätt med Megger BM10 / 1000V
12 svar · 21,1k läst
ingenjorn
ingenjorn: Hej å tack för alla goda råd. Nu har jag bokat in elektrikern nästa vecka.:D Dom sätter in en JFB för hela centralen samt installerar golvvärmen. Härmed avslutar jag ämnet. Tack å hej.:)
12 svar · 3,1k läst
S
supremo: Tack för hjälpen! Det fungerar perfekt!
7 svar · 2,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Antar att ni menar de öppningbara Wago 222... //Patik
5 svar · 1,6k läst
·
J
JOW: http://elektronik-online.se/cee-infalld-dosa-16-a Snabbt googlat...
39 svar · 23,9k läst
spinout
spinout: ok tänkte inte på lantbruk och trädgårdsmästeri som har lite andra förutsättningar.
7 svar · 2,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Tack! Måste vara blind, var inne själv på Gysinge och letade för en stund sedan..
2 svar · 1,3k läst
L
lospilotos: jbjorling har rätt. Kollade Elsäkerhetsverkets hemsida och där framgår det faktiskt att man inte får byta strömbrytare till dimmer själv. Hur som helst, det är korrekt typ av dimmer och nu sitter den där kopplat helt enligt instruktion och den fungerar utmärkt.
7 svar · 5,5k läst
F
Forbo: Sök för båda byggnaderna samtidigt och bygg sen som sagt lillstugan. Och jag kan bara rekommendera den lösningen...totalrenoverade en gammal sommarstuga på ca 15 kvadrat förra sommaren som vi nu bor i när vi är och bygger på stora huset på helgerna, guld värt..även om det inte finns rinnande vatten just nu. Med det sagt, bygg gärna lillstugan med tanke på att ni kanske behöver
3 svar · 2,5k läst
J
Jabba77: hmm blev svårförklarat hoppas du förstår:S
9 svar · 1,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Installationskabel ska ha en area av minst 1.5mm2, lampsladd är 0,75mm².....
5 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.