29 488 läst ·
120 svar
29k läst
120 svar
P-timer, timer för bilen med temperaturstyrning.
Hallå, jag har under en tid letat i timmar på nätet efter ett lämpligt alternativ till bilen för motor och kupevärmaren då jag har velat ha en timer som är temperaturstyrd, dvs kallare ute så går den längre tid, varmare ute kortare tid, speciellt när jag bor i mellansverige där temperaturen kan vara mycket växlande och det kan bli många "onödiga" gångtimmar för motorvärmare/ekonomin/miljön.
Under detta letande vet jag med mig att fler söker efter samma, så här kommer lösningen även för er:
Då vi hyr vårat boende så avstod jag helst från ett fast uttag som var det enda alternativet som jag hittade (vilket också kostade ca1500
och ville ha något som är "plug ´n play".
Efter mycket letande så hittade jag tillslut en sida som heter www.ptimer.se (går ej att länka till, ni får googla p-timer så kommer ni rätt) där fanns ju precis vad jag sökte efter, trodde att detta kanske var en gammal sida som inte hade en aktiv produkt längre, jag testade att ringa Kjell-åke som han heter, lämnade ett meddelande som han sedan ringde upp på samma dag. Denna produkt har dom sålt i ca ett år och gör fortfarande, efter lite påläsning av produkten och lite frågor med honom så beställde jag en veckan efter, har i veckan fått hem den och använder den numera, det finns mycket info på sidan, så titta gärna där, produkten kan verka knepig i menyerna, men är egentligen rätt enkel, det som inte står är att den går alltid 1h, ner till 0:an då den sedan ökar gångtiden med 3,8min per minusgrad (tror det var 3,8) upp tom 3timmar som är max.
På deras sida kan man även fylla i och få svar på hur mycket man skulle kunna tjäna varje år (vilket man nog får ta med en nypa salt om man inte alltid kör m+k-värmare i 3timmar from september till april) För mig skulle det bli ca 1200:- per bil, vilket inte stämmer helt...Men sen går inte min timer alltid 3h heller...
Om man som för min del räknar på att jag slipper den onödiga gångtiden (vilket är svårräknad iof men den blir ju som mest oktober/november och troligtvis runt mars/april, då man har haft timern på i ca 2-3 timmar med m+k värmare tot ca 2000w. Elpris nu på c 1.04kwh så alltså 2 kr mindre per timma.
Om man då skulle haft en vanlig timer som gått 3timmar och det "bara" är 0gradigt ute, så är det 2 timmar "spilltid" direkt.
Iof blir inte alla motorer varma på ca timma gångtid, men varmare såklart och bara det sänker ju bränsleförbrukningen också, vilket jag inte har räknat på.
Kostnad för denna är 1200:- inkl moms, han skickar som postförskott även till privat personer. Kjell-åke kan man ringa och prata gladeligen med, han är jättetrevlig och svarar han inte så ringer han upp.
Jag har nu bara testkört min ett par dagar, och gillar den så därför "promotar" jag gärna lite, har även ett grenuttag sitter med en timer för att kunna kontrollera så att den verkligen har rätt gångtid beroende på temperaturen och det stämmer än så länge. Är det några frågor så fråga på bara.
Under detta letande vet jag med mig att fler söker efter samma, så här kommer lösningen även för er:
Då vi hyr vårat boende så avstod jag helst från ett fast uttag som var det enda alternativet som jag hittade (vilket också kostade ca1500
Efter mycket letande så hittade jag tillslut en sida som heter www.ptimer.se (går ej att länka till, ni får googla p-timer så kommer ni rätt) där fanns ju precis vad jag sökte efter, trodde att detta kanske var en gammal sida som inte hade en aktiv produkt längre, jag testade att ringa Kjell-åke som han heter, lämnade ett meddelande som han sedan ringde upp på samma dag. Denna produkt har dom sålt i ca ett år och gör fortfarande, efter lite påläsning av produkten och lite frågor med honom så beställde jag en veckan efter, har i veckan fått hem den och använder den numera, det finns mycket info på sidan, så titta gärna där, produkten kan verka knepig i menyerna, men är egentligen rätt enkel, det som inte står är att den går alltid 1h, ner till 0:an då den sedan ökar gångtiden med 3,8min per minusgrad (tror det var 3,8) upp tom 3timmar som är max.
På deras sida kan man även fylla i och få svar på hur mycket man skulle kunna tjäna varje år (vilket man nog får ta med en nypa salt om man inte alltid kör m+k-värmare i 3timmar from september till april) För mig skulle det bli ca 1200:- per bil, vilket inte stämmer helt...Men sen går inte min timer alltid 3h heller...
Om man som för min del räknar på att jag slipper den onödiga gångtiden (vilket är svårräknad iof men den blir ju som mest oktober/november och troligtvis runt mars/april, då man har haft timern på i ca 2-3 timmar med m+k värmare tot ca 2000w. Elpris nu på c 1.04kwh så alltså 2 kr mindre per timma.
Om man då skulle haft en vanlig timer som gått 3timmar och det "bara" är 0gradigt ute, så är det 2 timmar "spilltid" direkt.
Iof blir inte alla motorer varma på ca timma gångtid, men varmare såklart och bara det sänker ju bränsleförbrukningen också, vilket jag inte har räknat på.
Kostnad för denna är 1200:- inkl moms, han skickar som postförskott även till privat personer. Kjell-åke kan man ringa och prata gladeligen med, han är jättetrevlig och svarar han inte så ringer han upp.
Jag har nu bara testkört min ett par dagar, och gillar den så därför "promotar" jag gärna lite, har även ett grenuttag sitter med en timer för att kunna kontrollera så att den verkligen har rätt gångtid beroende på temperaturen och det stämmer än så länge. Är det några frågor så fråga på bara.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Moderna bilar (tror inte värmaren ligger i vattnet utan bara på motorblocket) behöver väsentligt längre tid för att bli varma. Är det under -20 är det bara dieselvärmaren som gäller på min bil iallafall
Och nu blir det reklam! 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Den där verkade vara rätt bra faktiskt, men jag undrar hur han kom fram till siffrorna hur mycket pengar man sparar.
Får man fråga vad den kostade?
//Patrik
Får man fråga vad den kostade?
//Patrik
Reklam till 100%!
Själv kör jag med defas tidur som man sätter i bilen.
Riktigt smidigt, styr efter temperatur (man ställer bara in avåkningstid)
En stor fördel är ju att man alltid har den med sig oavsätt om man står på jobbet eller hemma.
Själv kör jag med defas tidur som man sätter i bilen.
Riktigt smidigt, styr efter temperatur (man ställer bara in avåkningstid)
En stor fördel är ju att man alltid har den med sig oavsätt om man står på jobbet eller hemma.
Reklam?... Jovars, men det tycker jag är ok om det är en produkt som kan gynna andra (er alltså)...?
Patrik-hed: Ja man kan ju undra det... 1200:-
Nsiak: Reklam ja, men du reklamar ju samma för Defa?...
Jo sant, men svårt att jämföra med detta tycker jag, vad kostade din defa installation?...
Denna funkar oavsett om du byter bil, har en gammal eller ny bil, dessutom så funkar den ju till fler bilar samtidigt... Och är ju faktiskt gjord även denna för att kunna flytta mellan jobb och hemma... Så, man får rätt mycket för pengarna...
Detta är bara ett tips på en, vad jag anser verkar vara, en bra pryl som gynnar många...
Patrik-hed: Ja man kan ju undra det... 1200:-
Nsiak: Reklam ja, men du reklamar ju samma för Defa?...
Detta är bara ett tips på en, vad jag anser verkar vara, en bra pryl som gynnar många...
Annars finns ju DEFA warmup också (passar väl bara DEFA-prylar iofs)
Avåkning, ska du åka av vägen, det verkar dumt :wow:nsiak skrev:
En såndär grej vill man väl egentligen helst ha fjärrstyrning på, så att man kan få rätt inställning även om man ändrar planer efter att man gått in i värmen...
Jag kollade lite snabbt på det, och för att efterinstallera det i mina 2gamla bilar skulle inte vara värt dom pengarna ansåg jag, dessutom, skulle jag sedan byta bil nästa år så är det ju samma visa med den bilen... Dessutom har jag calix på ena bilen.snaggletooth skrev:
Såndär automatik för kupévärmare borde man väl kunna stickproppansluta inne i kupén och därmed flytta med vid bilbyte?
Själva värmaren för motorn är väl lönsam att köra nån timma även om det är +20 ute, så det gör nog inget om den går på en "korkad" timer som bara kör värmaren t.ex. 1-3 timmar före färd oavsett utetemp...
Själva värmaren för motorn är väl lönsam att köra nån timma även om det är +20 ute, så det gör nog inget om den går på en "korkad" timer som bara kör värmaren t.ex. 1-3 timmar före färd oavsett utetemp...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Jag tror TS är ute efter att spara energi och pengar och därmed inte är så intresserad av att köra motorvärmaren på sommaren...
Ja, men energi och pengar sparar man väl mest på att inte köra kupévärmaren i onödan?
Nån slags tumregel är väl att om man kör motorvärmaren en stund även vid +20 grader så sparar man in de pengarna på minskad bensinförbrukning. Stämmer inte den tumregeln längre med dagens el+bränslepriser?
Nån slags tumregel är väl att om man kör motorvärmaren en stund även vid +20 grader så sparar man in de pengarna på minskad bensinförbrukning. Stämmer inte den tumregeln längre med dagens el+bränslepriser?
+10 har jag för mej att dom brukar marknadsföra..
Denna funkar ju om man vill även på sommaren, då den som sagt alltid går 1h, oavsett temperatur. Men jag vill få det optimalt, alltså, är det +grader ute en morgon eller -5 så är bilen i samma temperatur oavsett, å man slipper ju detta att den kanske gått ca2timmar å plötsligt en morgon är det +3 grader och bilen är "onödigt" varm, detta är väl mest ett problem för oss i mellansverige som sagt...
jag måste ha blockvärmaren igång i 3 timmar redan när det går ner mot -5, svårt att få ut nån vidare värme i gjutjärns vinkelåttan med bara 550watt på ena cylinderbanken.
jag har funderat på att sätta en blockvärmare även i den andra cylinderbanken för att få jämnare värmespridning i motorn och därmed kunna minska inkopplingstiden, men då blir problemet att jag måste alltid ha 16Amp uttag, hemma är det lätt fixat, men på jobbet blir det värre. har redan säkrat upp från 6 till 13A på jobbet, men ska jag peta i 16 utan att få dåligt samvete så måste ju kabeln bytas också. motorvärmarcentralen sitter inomhus och alla uttag utomhus, med EKLK 5G1.5 draget till uttagen ute, 3 uttag på varje kabel.
jag har funderat på att sätta en blockvärmare även i den andra cylinderbanken för att få jämnare värmespridning i motorn och därmed kunna minska inkopplingstiden, men då blir problemet att jag måste alltid ha 16Amp uttag, hemma är det lätt fixat, men på jobbet blir det värre. har redan säkrat upp från 6 till 13A på jobbet, men ska jag peta i 16 utan att få dåligt samvete så måste ju kabeln bytas också. motorvärmarcentralen sitter inomhus och alla uttag utomhus, med EKLK 5G1.5 draget till uttagen ute, 3 uttag på varje kabel.
Produkter som diskuteras: "eklk utomhus"
Installationskabel EKLK Bårebo
För fast förläggning inomhus och utomhus
325 kr inkl moms
Läs mer