Skall byta utanpåliggande el till innanpåliggande samt skyddsjorda lägenheten och byta elcentral.

Hur många timmar är rimligt att följande jobb skall ta?

Rör- och kabeldragning i 3 rum (2 sovrum+vardagsrum+hall) gällande:

9 infällda brytare.
13 infällda uttag.
5 infällda lamputtag i tak.
1 ny elcentral.

Spår i väggar/tak och hål för dosor kan utföras själv.

B
två dagar kanske
men det mesta är nog färdigt första dagen

Hur många man-timmar är det då? 16 eller 32 kanske?

B
två man att dra ledning, sen kan dom tva varsin grupp.
andra dagen för eventuella problem. (kanske inte ens behövs).
tänk på att dom brukar mätta lite också så att allt står rätt till

två rummare med bad och kök tar en dag, men då har jag stressat på dom också

Redigerat av moderator:
Ok... har nämligen fått 40h som ett preliminärt besked på arbetstiden, så det kanske är rimligt ändå?

B
allt går ju göra snabbare. men el är ju farligt om det görs fel.
vet du hur dom lägger upp arbetet?
det kan ta tid att dra ledning i rören.. kan bli trögt att dra.
kort tid att koppla uttaget, värre i kopplingsdosor. värre om du ska ha trappkontakt lampor..(värre=längre tid)

B
måste nästan se hur det ser ut hos dig. bara veta vad som ska kopplas in hjälper ej så mycke

40 timmar tycker jag låter ganska rimligt. Tiden har en märklig förteelse att bara försvinna...
Speciellt om det spåras. Nu ska ju i.o.f. du utföra det, men skulle nog tro att det kommer få spåras om lite för att det inte går som tänkt och så.

//Patrik

Glöm inte att matrialet kostar en del. Snåla inte med något billligt fabrikat låt dom sälja matrialet. Men begär en offert på matrial plus central. Så du inte blir förvånad när fakturan kommer. Men 40 timmar skulle jag inte lägga mig under utan att ha sett lägenheten. Om dom e två man och du e med borde ni fixa det på totalt 32 timmar. Alltså två dagar.

I tiden får du räkna med att elektrikern troligen bör komma dit och markera eller på annat sätt göra upp med dig om var det skall spåras, hur det skall spåras vid hörn och andra böjar så det inte blir för tvära krökar på slangen osv.

hempularen skrev:
I tiden får du räkna med att elektrikern troligen bör komma dit och markera eller på annat sätt göra upp med dig om var det skall spåras, hur det skall spåras vid hörn och andra böjar så det inte blir för tvära krökar på slangen osv.
Det är jag självklart medveten om...

"Det är jag självklart medveten om... "

Bra! :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.