7 264 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Jag har köpt en induktionshäll...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Ja, gör mig till miljonär tack d^_^b
Det var en föredömligt utförligt ställd fråga med bilder på allt vi behövde veta. Mer sånt!
Det var en föredömligt utförligt ställd fråga med bilder på allt vi behövde veta. Mer sånt!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Den gamla var inkopplad på 3 faser (framgår av bilden med Perlixkontakten som är fullt kopplad). Uppgiften om 230V betyder att hällen har ellemntspänning 230V. Dvs att de olika ellementen i hällen är inkopplade mellan någon av faserna och nolla.fredrik95 skrev:
Alternativet är 400V ellementspänning. I sådana spisar så är ellementen inkopplade mellan faserna utan att blanda in en nolla. Detta var vanligare förr, numera är de flesta hällar/spisar 230V inkopplade.
Trefas fungerar ju så att mellan faserna är det 400V och mellan någon fas och nolla är det 230V.
På den nya hällen finns den lätt missvisande uppgiften 400V 2 fas (eller vad det nu stod). Det är en vanlig angivelse, men den betyder alltså inte att ellementen är 400V, det är fortfarande 230V ellement, utan bara att det skall vara 2 faser med fasspänningen 400V, det finns länder med fasspänning 230V.
En följdfråga:
Om man tar bort en fas i en dylik kontakt som beskrivits utan, hur skall man på ett korrekt sätt isolera/klippa/ta bort den oanvända fasledningen? Den kommer väl fortfarande att vara spänningsförande om man inte kopplar av den i centralen?
Jag skall inte försöka göra detta själv eftersom jag inte behöver, och skulle jag behöva så skulle jag inte tordas. Jag vill bara veta hur man gör ett dylikt ingrepp korrekt.
Om man tar bort en fas i en dylik kontakt som beskrivits utan, hur skall man på ett korrekt sätt isolera/klippa/ta bort den oanvända fasledningen? Den kommer väl fortfarande att vara spänningsförande om man inte kopplar av den i centralen?
Jag skall inte försöka göra detta själv eftersom jag inte behöver, och skulle jag behöva så skulle jag inte tordas. Jag vill bara veta hur man gör ett dylikt ingrepp korrekt.
I det beskrivna fallet, där var det inget behov att ta bort någon ledare. Det var bara ett stift i kontakten som inte hade någon ansluten kabel. (inga säkerhetsproblem).
Normalt så avslutar man den oanvända fasen i en skarvklämma eller liknande. Man kan även ta bort passdelen (bottenkontakten) skruvcentralen.
Normalt så avslutar man den oanvända fasen i en skarvklämma eller liknande. Man kan även ta bort passdelen (bottenkontakten) skruvcentralen.
Den där märkningen borde nära på förbjudas på nåt sätt...hempularen skrev:På den nya hällen finns den lätt missvisande uppgiften 400V 2 fas (eller vad det nu stod). Det är en vanlig angivelse, men den betyder alltså inte att ellementen är 400V, det är fortfarande 230V ellement, utan bara att det skall vara 2 faser med fasspänningen 400V, det finns länder med fasspänning 230V.
Appropå märkningen så undrar jag varför tillverkaren verkar tycka att man ska ha all last mellan två faser i Norge?
Om man använder den här hällen i Norge så borde det väl bli klart jämnare last om man ansluter blå, brun respektive svart till tre norska faser (och sen ugn mellan "brun" och "svart" fas).
Kan man gissa att märkningen med exakt 230V kan bero på att man tydligt vill undvika att exakt samma exemplar av hällen "sido-exporteras" till t.ex. USA? Hällen lär funka perfekt även där, men den ska vara märkt 240V och ha ett UL-märke för att man ska lyckas få nån hemförsäkring ungefär...
Aha! Ja, med bara 230V mellan faserna så lär man ju ha starkare huvudsäkringar, så 25A är kanske inget större problem...
Är Norge ensamma i Europa om att köra 230V mellan faserna
(hoppas det är okej att glida från ämnet när trådens frågor verkar vara besvarade)
Är Norge ensamma i Europa om att köra 230V mellan faserna
(hoppas det är okej att glida från ämnet när trådens frågor verkar vara besvarade)
Ja i stort sätt är Norge ganska ensamma om 3 * 230 V utan nolla. Det kallas IT -system. Det normala är 400 v huvudspänning i TN-C (4 ledare) eller TN-S (5 ledare) system.yxis skrev:
Norge överger allt mer sitt gamla system vid nybyggnad eller större ombyggnader.
Klicka här för att svara