I dagsläget är min gamla torktumlare i tvättstugan kopplad till en sån här strömbrytare. Jag har gått och inbillat mig att man kanske skulle kunna koppla in en tvättmaskin till den också, så att de går på samma.
Finns det någon kunnig där ute som kanske fattar vad jag är ute efter och har lust att avråda/råda mig att fixa till det på det här viset? Har inte lust att betala en elektriker för att han ska komma hit och säga att det inte går.
Finns det någon kunnig där ute som kanske fattar vad jag är ute efter och har lust att avråda/råda mig att fixa till det på det här viset? Har inte lust att betala en elektriker för att han ska komma hit och säga att det inte går.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Din torktumlare är trefas och använder alla tre faser i arbetsbrytaren. Hade den varit enfas så hade det gått att kopplat in en tvättmaskin i arbetsbrytaren också (även om jag hade löst det på annat sätt).
Kanske att det går att lägga in tvättmaskin på en av faserna som torktumlaren använder, men det känns som en tvivelaktig lösning.
Jag ser två alternativ:
1. Köp en ny torktumlare (är enfas då).
2. Låt en elektriker dra fram en ny matning/kabel till tvättmaskinen.
//El-Patrik
Kanske att det går att lägga in tvättmaskin på en av faserna som torktumlaren använder, men det känns som en tvivelaktig lösning.
Jag ser två alternativ:
1. Köp en ny torktumlare (är enfas då).
2. Låt en elektriker dra fram en ny matning/kabel till tvättmaskinen.
//El-Patrik
Din torktumlare kan vara omkopplingsbar till 2 fas eller 1 fas 10 A men med lägre effekt. (något längre torktid). Det framgår av märkskyltar vid kabelintaget vanligtvis. Då kan tvättmaskinen utnyttja den "lediga" fasen.
Hur många kablar är anslutna i nederkant på den vita "porslinsdelen" i dagsläget 1 , 2 eller 3 ???
Hur många kablar är anslutna i nederkant på den vita "porslinsdelen" i dagsläget 1 , 2 eller 3 ???
Redigerat:
Klicka här för att svara