Aleksandrov Pushkin skrev:
Åter till ämnet kära läsare,

Har nu kontaktat elrådgivningsbyrån och elinspektionen och där kan dom sina grejer....

Enligt dom har jag resonerat helt rimligt och rätt om mitt abonemang.

Ett tidigare rättsfall fanns att tillgå + §6 och §12 som jag kan stödja mig på vid kontakten med Kreab.

// A

Tala om hur det går....och lycka till

Elmont en fråga på de,

Ja idá är det ett skåp med 2 stycken mätare. Sedan går en kabel in till respektive fastighet.

Kan man "avrätta" (behörig elektriker) ena mätaren å sedan koppla på ena 16A kabeln på det andra mätaren eller hur hade du

gjort ?? Ja menar nån ny sladd kan väl inte behövas ? Tror nog att matningen har varit betydligt högre förut
då det var stordrift på går´n skulle gissa mellan 20-25 per styck eller så.

/ AP

ser nu att det var timmelstads brev Ni besvarade men Ni kanske kan min situation också MVH /P

Räkna även med att behöva öka den gmensamma huvudsäkringen till minst 20 A kanske 25 A. Det brukar höja den fasta kostnaden för abonnemanget.

Sedan beror det på vilken grovlek det är på kabeln, man kanske måste sätt in några säkringar och avsäkra kablarna. Dvs om dom inte är nog grova för tex 25 A, men det måste man se för att veta, är dom nog grova är det bara att lägga dom under samma klämma i kopplingsplinten.

Okidoki, verkar inte vara nån stor operation, några timmar för en behörig....

Han borde väl dessutom kunna göra en mogen bedömning när han kommer ut till skåpet och synar anläggningen. Visst behöver man öka på till 25 ja då kan man skita i hela styret å ha kvar 2 matningar på 16A. Men det troliga (å då menar ja troliga) är att det räcker med 16A fär hela går´n...
Man måste ju inte köra hot-tub och vedklyv samtidigt som värmepumpen går...

// S

Tänk på att många enfas apparater typ vattenkokare är på 2000 W idag. Igär var många sådana apparater på 1000 W. Så du bör nog räkna med minst 20 A huvudsäkringar. Lite exempel 230 V * 16 A =3680 W * 3 = 11040 W 230 V* 20 A = 4600 W * 3 = 13800 W. Det blr det lägre som gäller vid enfas laster. (3680 eller 4600 W)

Nu en amatör,amatör, lågvatten fråga...är man amatör med stort A så är man hehe,

Menar Du att 16A betyder att jag kan köra 3680 W på 2 fasen å samtidigt kräma på 11040 på trefasen samtidigt ??

Aleksandrov Pushkin skrev:
Nu en amatör,amatör, lågvatten fråga...är man amatör med stort A så är man hehe,

Menar Du att 16A betyder att jag kan köra 3680 W på 2 fasen å samtidigt kräma på 11040 på trefasen samtidigt ??

Nej så enkelt är det inte. Du kan köra 3680 w på en fas men inte samtidigt 11040 w på trefaslaster.
Det jag menade var att det snabbt blir kriktiskt på enskilda faser med dagens högeffekt enfasmaskiner typ disk- tvättmaskiner, vattenkokare och värmepumpar. Samtidigt tillkommer mellanfasförbrukare typ 400 v elelement.

Att ge en djupare förklaring kräver att läsaren har kunskaper om trefassystemets uppbyggnad och "matematik" med huvudspänning och fasspänning samt fasernas olika faslägen.

Redigerat:
Mikael_L
Får du slå ihop båda husen till ett enda abonnemang tycker jag du ska välja 20A utan tvekan.
Du sparar i vilket fall en rejäl slant på det hela. Men slipper förhoppningsvis grå hår någon gång då huvudsäkringarna hela tiden går för att ni (tillfälligt eller mer permanent) behöver mer kräm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.