Hej Jag har fiber från Telia i huset och kör tv, internet och telefoni den vägen. Detta fungerar ju fint men jag har en fundering hur det går med larmet när jag inte har någon ström, då finns ju nämligen ingen tillgänglig telefonkoppling för larmcentralen att skicka sina signaler på. Ganska enkelt för en tjyv att öppna huvudskåpet på gaveln och slå ifrån huvudströmmen innan han slår in rutan. Larmet går ju på batteri men telefon saknas ju fortfarande. Har då fundering på att köpa någon typ av UPS där jag kan koppla fibermojängen och modemet/routern. Då borde det väl fungera? Funderade t.ex på denna http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44057&path= Någon som gjort detta? Fungerar det?

Det bör fungera bra. En annan modell är att ha ett larm som går över mobilnätet istället, men då får du ju en extra kostnad

Den utpekade modellen har en driftstid på maximalt 20 minuter, den största som Kjelle säljer är på 50 minuter. UPS används inte för att hålla system uppe någon längre tid utan för att man ska få en möjlighet att ta ner systemen på ett ordnat sätt samt för att filtrera spikar.

Fast den tiden är väl vid max-last? De där prylarna drar ju inte speciellt mycket så det borde klara sig under en betydligt längre tid då. Finns ju annars möjlighet att utöka batterikapaciteten på ett eller annat sätt om man vill.

Med tanke på vad som står i beskrivningen så tror jag inte att det är maxlast.
Upp till 20 min backuptid beroende på belastning.

Max 20 min Hmm.. läste lite väl snabbt där.. :blushing: får skylla på att jag är nyuppstigen...

Ja jag kanske skulle fundera på en GSM modul till larmet istället. Borde väl finnas till mitt Galaxy 44 (Safety line).

Annars tror jag nog 20 minuter är fullt tillräckligt. Jag behöver ju endast ström den tiden det tar för larmet att skicka sitt meddelande till larmcentralen. Men då förutsätter jag ju att jag inte råkar få inbrott under ett pågående strömavbrott som har varat i mer än 20 minuter :D Eller att tjyven har is i magen att bryta strömmen och vänta ut batterikapaciteten i UPSen.

Hur ser det ut hos Telias sida? Har de batteribackup på sina switchar i sitt Korskopplingsskåp? Om de inte har de så gör inte din UPS någon nytta, för de är ingen i andra ändan som kan ta emot signalerna. Är du inte säker på de, skulle jag skaffa en GSM modul som tidigare föreslaget. Minns jag inte helt fel så har väl GSM master en viss batteribackup?!..

//Tobben

Redigerat:
Göran.W
Jag har telia adsl och har sutit och surfat i flera timmar när det varit ström avbrott och även telefonen har funkat i timmar vid ström avbrott.
Dock krävs det mer backupp tid än vad en vanlig ups har.
Köp en model med enbart ett 12 volts batteri och sätt ett större externt istället.
Jag har 12 volt 260 Ah till ups:en som driver denna dator, adsl modem,trådlösa telefonerna och larmet.
Räcker inte det har jag ett ordentligt paket i källaren på 24 volt 820 Ah som normalt går till ved pannan med tillhörande cirk pumpar och rökgas fläkt.

• 100_1493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo ADSL fungerar då det går över vanliga kopparledningarna, och de har batteribackup/reservkraft. Dock säger TS att han har fiber vilket jag tolkar som antingen optofiber eller ett lanuttag indraget i fastigheten. Där finns de inte samma krav på att det skall fungera vid strömavbrott som för en vanlig hederlig telelina via koppar. Därav min fråga hur Telia hade de på sin sida..
//Tobben

Göran.W
Tror kraven numera är snarlika på fiber iom mer och mer går via fiber.
Myndigheter och liknade kräver fungerande fiber även efter strömen har gått.
Så med största sanolikhet fungerar fibern vid övelämnings punkten vid fastigheten men hur det ser ut inne i fastigheten är upp till fastighets ägaren.
Enklast är väl att ringa Telia och höra om man nu kan få tag i rätt människa dvs.
Kanske enklare att ringa scanova som äger nätet.

Hos en polare löste vi problemet genom att reservkraften på sekundärsidan då hans utrustning använde 12v. Ett 24A 12v batteri ifrån kjell o company, en billig underhållsladdare och ett relä som kopplade in batteriet då strömmen försvann.
Reservkraften räckte mer än ett dygn och kostade mycket mindre än en UPS.
Driftstid på UPS är ibland specificerad till en viss last - drar utrustningen mindre så brukar UPS:en klara av att hålla igång utrustningen längre stunder, till och med timmar om belastningen är liten.

Det här är en av anledningarna till att jag vill behålla min traditionella analoga telefonen.
Tänk på kabelbränderna i Kista 2001 och 2002. Kanske man inte behöver bry sig i Stockholms innerstad som faktiskt matas från flera håll.
Don't touch my Telejack
WORD

Göran.W
NetNut skrev:
Hos en polare löste vi problemet genom att reservkraften på sekundärsidan då hans utrustning använde 12v. Ett 24A 12v batteri ifrån kjell o company, en billig underhållsladdare och ett relä som kopplade in batteriet då strömmen försvann.
Reservkraften räckte mer än ett dygn och kostade mycket mindre än en UPS.
Driftstid på UPS är ibland specificerad till en viss last - drar utrustningen mindre så brukar UPS:en klara av att hålla igång utrustningen längre stunder, till och med timmar om belastningen är liten.
Man får inte glömma att en ups även har en relativt hög tomgångs förbrukning.
Min lilla ups på 400va i källaren drar 35 watt på tomgång.
Den stora på 1500va vet jag inte vad den drar för den går aldrig på tomgång iom den kopplas in vid behov då den klarar starta från dött nät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.